۰
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۸

شاخص بورس 438 پله کاهش یافت

شاخص بورس امروز (یکشنبه) به علت جذابیت بازارهای رقیب مانند بازار ارز و سکه با 438 واحد افت به رقم 96 هزار و 341 واحد رسید.
شاخص بورس امروز (یکشنبه) به علت جذابیت بازارهای رقیب مانند بازار ارز و سکه با 438 واحد افت به رقم 96 هزار و 341 واحد رسید.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رونق معاملات بازارهای رقیب بورس مانند بازار ارز و سکه از جمله عوامل اصلی کاهش معاملات بورس و افت نماگر بازار سرمایه در روزهای معاملاتی پس از تعطیلات نوروزی است.
همچنین افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی و اوراق بهادار نیز عامل دیگری است که سبب شده فعالان بازارهای مالی از حجم فعالیت خود در بورس کاسته و به سراغ سایر بازارها بروند.
افزایش ریسک های سیاسی و بین المللی نیز از جمله عوامل دیگری هستند که سبب احتیاط و محافظه کاری سهامداران شده است.
در معاملات امروز، 793 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 756 میلیارد ریال در 61 هزار و 967 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد 139 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 197 واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 146 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخشی از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 691 واحد افت کرد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 330 واحد و شاخص بازار دوم بورس 834 واحد پایین آمد.
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه 83 میلیون سهم به ارزش 205 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه خودرو به ارزش 198 میلیارد ریال و کانی های فلزی به ارزش 123 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 115 میلیارد ریال جای گرفت.
گروه بانک ها نیز با معاملاتی به ارزش 114 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، همراه (ارتباطات سیار ایران) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) در معاملات امروز بیشترین فشار منفی را بر شاخص داشتند.
رانفور (خدمات انفورماتیک)، فخوز (فولاد خوزستان) و جم (پتروشیمی جم) نیز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بر جای گذاشتند.
تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، شتران (پالایش نفت تهران) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، اما جم (پتروشیمی جم) و اخابر (مخابرات) با تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص کل شدند.
کد مطلب: 84434
برچسب ها: شاخص بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *