۰
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۹

شیوه مصرف آب و برق باید اصلاح شود

وزیر نیرو اصلاح شیوه مصرف آب و برق در کشور را ضروری عنوان کرد و گفت: هر چه کمتر و صحیح از مخازن آبی مصرف کنیم تابستان کم مشکل تری را خواهیم داشت.
وزیر نیرو اصلاح شیوه مصرف آب و برق در کشور را ضروری عنوان کرد و گفت: هر چه کمتر و صحیح از مخازن آبی مصرف کنیم تابستان کم مشکل تری را خواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رضا اردکانیان روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه های دولت برای مدیریت منابع آبی کشور اظهارداشت: کاهش بارندگی موجب کاهش ذخایر سدها می شود و این کاهش بر روی مصارف و کاهش ارتفاع آب در سدهایی که نیروگاه های آنها تولید برق برای تابستان دارد، تاثیر می گذارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر خشک ترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه می کنیم و در استان اصفهان و سد زاینده رود از زمان تاسیس چنین خشکی را به یاد نداریم.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: البته فرصت پیش رو برای ما به عنوان مسئولان مستقیم امکان برنامه ریزی و برای مردم امکان صرفه جویی را فراهم می کند.
اردکانیان همچنین گفت: مخازن آبی هرچه کمتر و صحیح مصرف شود تابستان کم مشکل تری را پشت سر خواهیم گذاشت وهرچه در مصرف برق به سوی عادت صحیح مصرف برویم تابستان کم خطری را در زمینه خاموشی خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: سال گذشته 9 هزار و300 مگاوات تولید برق از نیروگاه آبی داشتیم و امسال در بهترین حالت به پنج هزار مگاوات می رسد و طبیعی است که هر سال نسبت به سال قبل رشد افزایش جمعیت هم وجود دارد و البته با توجه به این اعداد میزان نیروگاه هایی که جدیدا وارد مدار می شوند را هم شاهد خواهیم بود.
وزیر نیرو تاکید کرد : حتما باید شیوه مصرف را نسبت به سال گذشته به گونه ای اصلاح کنیم و در بخش مصارف خانگی، کشاوری و چاه ها که در زمان های اوج مصرف که مدت آن زیاد نیست کمتر استفاده و آسایش خود را حفظ کنیم. 
اردکانیان افزود: حال که در فروردین و نخستین ماه از فصل بهار هستیم فرصت کافی برای تمرین داریم تا برای مصارف عادی روزانه به گونه ای حرکت کنیم که منابع کمتر مصرف شود.
وی در پاسخ به این که بیشتر هدر رفت آب در بخش کشاورزی است برای آن چه برنامه ای دارید ، گفت: بله ولی در بخش شرب محدودیت منابع سنگینی تری دارد و جمعیت شهر تهران را نمی توان به جای دیگری مثلا زاگرس منتقل کرد بنابراین باید با آب موجود جمعیت را مدیریت کنیم .
وزیر نیرو افزود: این شرایط برای امسال نیست، کشور با کم آبی مواجه است، زمانی همین میزان آب برای جمعیت 35 میلیونی بود و در حال حاضر باید با جمعیت 80 میلیونی این آب را مصرف کنیم، بنابراین باید به سمت مدیریت مصرف و تقاضا برویم.
اردکانیان در پاسخ به سوالی درمورد وضعیت بارندگی ها در کشور گفت: براساس گزارش روز گذشته 114 ایستگاه باران سنج متوسط بارش کشور 117 میلیمتر بود که درمقایسه با سال گذشته و میانگین بلند مدت 44 درصد کاهش بارش را شاهد هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد که در روزهای آتی شاهد بارش باران باشیم ولی این که امسال سال متفاوتی از نظر میزان بارندگی است، شکی نداریم.
کد مطلب: 85140
برچسب ها: رضا اردکانیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *