۰
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۳

پاسخ معاون سیما به حواشی «حالا خورشید»

معاون سیما در سخنانی حواشی اخیر برنامه «حالا خورشید» را توضیح داد و مطالبی را درباره‌ی سریال‌های رمضانی بیان کرد.
معاون سیما در سخنانی حواشی اخیر برنامه «حالا خورشید» را توضیح داد و مطالبی را درباره‌ی سریال‌های رمضانی بیان کرد.
به گزارش ایسنا، مرتضی میرباقری که در حاشیه مراسم تجلیل از عوامل سریال «پایتخت ۵»  در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسش ایسنا درباره نظارت مسؤولان سیما بر محتوای برنامه‌هایی همانند «حالا خورشید» که به تازگی صحت یکی از گزارش‌های آن از مناطق زلزله‌زده به چالش کشیده شده است، توضیح داد: برنامه «حالا خورشید» از یک اتاق فکر برخوردار است و معمولاً سخنان خود را از پیش، تنظیم می‌کند. در واقع این‌گونه نیست که به یک‌باره مطلبی روی آنتن گفته شود. اما به هر صورت باز ما مسائل را بررسی می‌کنیم، در خود برنامه هم موارد دیگری بوده است که مطرح و به طرف مقابل فرصت توضیح داده شده است.
او با بیان اینکه «حالا خورشید» یک برنامه زنده پربیننده است که تجربه طولانی در کار دارد، ادامه داد: بعضی از اتفاقات به گونه‌ای نیست که بخواهد خللی در کار وارد کند. اگر ما بخواهیم طراوت و ریسک‌پذیری برنامه‌ها را با ملاحظات زیاد پایین بیاوریم، دیگر برنامه‌ها تخت می‌شوند. ولی در کل هیچ‌ برنامه‌ای اجازه ندارد بدون کار کارشناسی، مطلبی را روی آنتن بیان کند. شیوه کلی ما در برنامه «حالا خورشید» نیز به همین صورت بوده است و اگر خطایی هم صورت گرفته با سرعت بالا به آن واکنش نشان دادیم.
۳ سریال برای رمضان و پخش خندوانه
معاون سیما همچنین درباره برنامه‌های ماه مبارک رمضان، گفت: ما برای ماه مبارک رمضان هم مثل ایام نوروز تدارکات وسیعی در نظر گرفته‌ایم. اکنون سه سریال را برای شب‌های رمضان در شبکه‌های یک، دو و سه در نظر گرفته‌ایم و همچنین مجموعه‌های نمایشی را در ساختارهای مستند و مسابقه در دستور کار داریم. برنامه ترکیبی «خنداونه» نیز به صورت ویژه از ابتدای ماه رمضان روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.
میرباقری در پاسخ این پرسش که آیا سریال هر یک از شبکه‌ها مشخص شده است، توضیح داد: هنوز تصمیم دقیق گرفته نشده است. در کل ما ۶ سریال در حال تولید داریم، اما ترجیح می‌دهیم اسامی سریال‌های ماه رمضان را بیان نکنیم چون ممکن است دچار تغییراتی شود.
او در بخش دیگری از سخنان خود درباره رویکرد سیما درباره برنامه‌های نشاط‌آور در ماه رمضان، خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی و در هر صورت جشنی بزرگ برای مسلمانان است. تلاش ما این است که مردم به صورت عمومی توجه کنند که خلاف و گناه به حداقل خود برسد و بستر را برای این منظور آماده می‌کنیم. در این راستا ما برنامه‌هایی داریم که شامل مسابقه‌ها، جُنگ‌ها، جشن‌ها و ... می‌شود. همچنین اطعام مستمندان، کمک به زندانی‌ها  و ....  از رویکردهای اصلی ماست.
معاون سیما اضفه کرد: این موضوع باعث می‌شود روحیه نشاط در برنامه‌ها را برانگیزانیم. از طرفی نیمه اول ماه مبارک رمضان با سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر نیز مصادف است و روزهای چهاردهم و پانزدهم خرداد، وفات امام خمینی (ره) را نیز در پیش داریم که طبیعتا از این حیث بُعد انقلابی در ماه مبارک رمضان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
میرباقری با بیان اینکه تقریبا در ماه رمضان یک تعطیلات چند روزه در پیش خواهیم داشت، گفت: ما باید بتوانیم خودمان را با مخاطبان سیار نیز وقف دهیم. به هر حال وقتی مردم در ماه مبارک رمضان در منازل خود مستقر هستند، ما هم باید برنامه‌ها را متناسب با شرایط آنها تطبیق دهیم.
بودجه سریال‌سازی ۲ برابر شد
معاون سیما در پاسخ به پرسشی درباره بودجه‌های تولیدات نمایشی نیز توضیح داد: از زمان حضور آقای علی‌عسکری در مقام ربیس رسانه ملی، سالی ۵۰ درصد به بودجه آثار نمایشی اضافه شده است. البته اکنون پروژه‌های فراوانی در حال کار است. زمانی ما فقط چند پروژه در حال تولید داشتیم و اکنون ۱۰۰ پروژه در مراحل مختلف ساخت داریم. با این حال بودجه سریال‌سازی در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ حداقل دوبرابر خواهد شد.
مهمترین مساله «هفت» مجری است
میرباقری همچنین درباره برنامه «هفت» عنوان کرد: برنامه «هفت» مهمترین برنامه سینمایی تلویزیون است و در آخرین مذاکرات ما قرار بود قبل از ماه مبارک رمضان راه بیفتد. فکر می‌کنم مهمترین مسئله برای راه اندازی این برنامه مجری باشد که هنوز مشخص نشده است.
او همچنین درباره گرایش احتمالی سازمان صداوسیما به تولید برنامه‌های ترکیبی نیز گفت: ما سبدی را برای مردم تهیه می‌کنیم که در آن ساختارهای مختلف برنامه‌های ترکیبی، مسابقات، مستند، نمایشی و... وجود دارد. با توجه به نظرسنجی‌ها در ایام نوروز ساختار نمایشی همانند سریال «پایتخت ۵» از بقیه ساختارها موفق‌تر بود. در حالی که در طول سال برنامه ترکیبی مثل «دورهمی» و «خندوانه» همیشه جلوتر بود. اما ادر ایام نوروز همان درصد مخاطبان خودشان را حفظ کردند و «پایتخت ۵» توانست رتبه بالاتری داشته باشد. با این حال با توجه به ذائقه‌ای که ما از مردم می شناسیم سریال‌ها انتخاب اول مخاطبان هستند.
معاون سیما همچنین درباره انتاقادهایی که به تولید سریال‌های نمایشی با سطح کیفی متوسط وارد می‌شود، اظهار کرد: ما اکنون چندین سریال مختلف در تلویزیون داریم و مخاطبان هر یک ممکن است بخشی از این سریال ها را دنبال کنند. در نوروز سریال «پایتخت» ۸۰ درصد و سریال «دیوار به دیوار» حدود ۳۴ تا ۴۰ درصد مخاطب داشت. اما  از آنجایی که سریال «پایتخت» اثری پربیننده بود، باقی سریال ها را تحت‌الشعاع قرار داد.
کد مطلب: 85147
برچسب ها: صدا و سیما
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *