۰
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۲

نامه پراکنی های ترامپ به اعراب

یک روزنامه آمریکایی از نامه های «ترامپ» به حاکمان کشورهای عربی برای تامین هزینه های تقابل با ایران خبر داد.
یک روزنامه آمریکایی از نامه های «ترامپ» به حاکمان کشورهای عربی برای تامین هزینه های تقابل با ایران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با ارسال دو نامه به همپیمانان عرب خود در خاورمیانه به آنان فشار می آورد تا در اقدامات تقابلی با ایران نقش سیاسی و سهم مالی بیشتری داشته باشند.
این روزنامه امروز جمعه به نقل از یک فرد نزدیک به رهبران کشورهای عربی خاورمیانه افزود، ترامپ طی چند هفته اخیر با ارسال دو نامه خصوصی به همپیمانان خاورمیانه ای خود از آنان شکوه کرد که چرا آنان به رغم صرف هزینه های گزاف از سوی دولت آمریکا در خاورمیانه این رهبران مسئولیتی را برای جلوگیری از نفوذ ایران به عهده نمی گیرند.ا
ین منبع به نیویورک تایمز گفت : رئیس جمهوری آمریکا در این نامه ها با ابراز احساسات شدید درباره حوادث تروریستی در سطح جهان نوشته است که دولت آمریکا از زمان واقعه ۱۱ سپتامبر تاکنون هزینه مالی و کشته های زیادی را صرف اقدامات خود در منطقه کرده، پس رهبران عربی باید مسئولیت بیشتری در ائتلاف ضد ایرانی امریکا به عهده بگیرند.
براساس این گزارش، وی ماه گذشته نیز در یک کنفرانس خبری با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود با اشاره به موضوع تروریست های داعش گفته بود: همانگونه که ما (غربی ها) برای نابودی جانیان داعشی اقدام کردیم، ملت های مسئول در خاورمیانه نیز باید سهم خود را برای جلوگیری از بهره برداری ایران از موفقیت تلاش های ضد داعشی ما ایفا کنند.
بر پایه این گزارش ترامپ در ادامه نامه خود افزود: خاورمیانه کشورهای بسیار متمولی دارد که تاکنون نقش و سهمی را که می بایست برای این مهم ایفا می کردند، عهده دار نشدند، پس آنها باید هزینه مالی بسیار زیادی در راه نیل به این هدف پرداخت کنند.
رئیس جمهوری آمریکا بارها تاکید کرده است که واشنگتن از واقعه ۱۱ سپتامبر به این سو ۷ تریلیون دلار برای این مهم صرف کرد اما تاکنون هیچ چیز عاید آن نشده است عربستان به عنوان عاملی اصلی در ایجاد حادثه ۱۱ سپتامبر معرفی شده و اکنون ترامپ با این وجود ارتباط نزدیکی با سران این کشور دارد.
این نشریه آمریکایی با ایجاد تشکیک در آمار و ارقام اعلام شده از سوی ترامپ نوشت : شاید ترامپ این رقم (۷ تریلیون) را از یک پژوهش موسسه امور بین الملل و عمومی واتسون در دانشگاه بروان برداشت کرده است، چرا که آن موسسه بدهی های آینده دولت آمریکا را از هزینه های جنگی تا سال ۲۰۵۳ میلادی ۷، ۹ تریلیون دلار برآورد کرده است.
این موسسه فقط هزینه های مربوط به فعالیت های جنگی آمریکا در عراق، افغانستان و پاکستان را از سال ۲۰۰۱ میلادی ۱، ۸۸ تریلیون دلار برآورد کرده بود.
به گزارش نیویورک تایمز، این مبلغ در هر صورت هزینه زیادی بود که ترامپ مجبور شد رقم آن را در نامه ای که چند هفته قبل به سران کشورها از جمله عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین نوشته بود، اعلام کند و از آنان بخواهد علاوه بر احساس مسئولیت برای جبران این هزینه ها، اختلاف خود با قطر در شورای همکاری خلیج فارس را نیز کنار گذاشته تا این ائتلاف ضد ایرانی بتواند قوت و قدرت بیشتری گیرد.
بر اساس اعلام روزنامه نیویورک تایمز رئیس جمهوری آمریکا بعد از دریافت یک پاسخ از طرف این رهبران، مجبور شد تا نامه دیگری را هفته گذشته به آنها بنویسد و در آن نامه نیز ضمن تکرار این موضوع، مراحل مشخصی را برای پیگیری آن تعیین کرد و حتی تیمی را به کشورهای عربی اعزام کرد تا آنان بهتر بتوانند مسئله قطر را حل و فصل کنند، اما این رهبران عربی در برابر این خواست ترامپ مقاومت کرده و از دولت آمریکا خواستند تا حل موضوع قطر را نیز به خودشان واگذار کند.
نیویورک تایمز در بخش پایانی این گزارش می نویسد: نامه اول ترامپ همانی بود که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه گذشته بعد از اعلام ترامپ برای خروج کشورش از برجام آن را علنی کرد تا از این طریق رهبران عربی را تحقیر کرده باشد.
کد مطلب: 86409
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *