۰
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۶

«باجگیری» اعراب در ازاي حمايت از توافق با ايران!

کشورهای حاشیه خلیج فارس در ازای حمایت از توافق هسته ای با ایران تسلیحات و تضمین می خواهند. آنها همچنین قصد دارند اوباما را برای توافق دفاعی جدید بین آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت فشار قرار دهند که در آن بر بندها و مفادی تصریح شده باشد که اگر آنها با تهدیدی از سوی ایران مواجه شوند،‌آمریکا به نفع کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله می کند.
«باجگیری» اعراب در ازاي حمايت از توافق با ايران!

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس در ازای حمایت از توافق هسته ای با ایران تسلیحات و تضمین می خواهند.

 این روزنامه نوشت: به گفته مقامات آمریکایی و اعراب،‌‌دولت های حاشیه خلیج فارس خواستار سیستم های تسلیحاتی جدید و تضمین های امنیتی از کاخ سفید در ازای حمایت از توافق هسته ای با ایران هستند.

سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، قصد دارند از نشست سران عالی رتبه با باراک اوباما، استفاده کرده و از آمریکا بخواهند تا جنگنده ها، توپخانه های موشکی و تجهیزات نظارتی بیشتری در اختیار آنها قرار دهد.

آنها همچنین قصد دارند اوباما را برای توافق دفاعی جدید بین آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت فشار قرار دهند که در آن بر بندها و مفادی تصریح شده باشد که اگر آنها با تهدیدی از سوی ایران مواجه شوند،‌آمریکا به نفع کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله می کند.

این خواسته ها، نشان می دهد که اوباما در دستیابی به یکی از مهمترین اهداف سیاست خارجی خود با چه مشکلاتی روبرو است و کشورهای عربی نیز نشان می دهند که توافق هسته ای با ایران که هدف آن امن کردن منطقه خاورمیانه است تا چه حد ممکن است بر نظامی شدن بیشتر منطقه موثر باشد.

درخواست کشورهای حاشیه خلیج فارس، از مدت ها پیش به دنبال تقویت زرادخانه های نظامی خود هستند، اما این درخواست ها برای دولت آمریکا که به دنبال جلب حمایت متحدین عرب خود است و برخی از آنها محل استقرار پایگاه های نظامی آمریکا است، مشکلاتی را به وجود آورده است. ضمن این که آمریکا مجبور است اسرائیل را به عنوان قدرت نظامی دارای مزیت در منطقه حفظ کند. در این صورت اگر اوباما بخواهد خواسته های اعراب را برآورده کند، با مخالفت شدید کنگره مواجه می شود و جنجال جدیدی با اسرائیل به وجود می آورد که به دلیل مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران ادامه دارد.

اوباما قرار است در سیزدهم ماه مه در کاخ سفید با سران بحرین، کویت، قطر، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیدار کند. بزرگترین چالشی که اوباما در کمپ دیوید دارد، برطرف کردن نگرانی آن دسته از کشورهای عرب است که خواستار تفوق نظامی بر ایران تحت تسلط شیعیان است، در عین حال که تضمینات امنیتی آمریکا به اسرائیل را تضعیف نکند.

عربستان سعودی، امارات و قطر در نگرانی اسرائیل درباره توافق هسته ای با ایران نگران هستند، ولی با تل آویو روابط دیپلماتیک ندارند. نگرانی مهم کشورهای عربی و اسرائیل درباره افزایش اعتبار مالی تهران به دنبال توافق هسته ای با آمریکا و پنج قدرت دیگر جهانی است که قرار است تا سی ام ژوئن به دست آید.

در صورت نهایی شدن توافق هسته ای با ایران بیش از صد میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران، در حساب های بانکی خارجی آزاد خواهد شد.

به گفته مقامات عربی و آمریکایی، دولت های حاشیه خلیج فارس برای مقابله با چنین تحولی، مشاوره هایی با کاخ سفید ترتیب داده اند تا بتوانند تضمینات امنیتی جدیدی به دست آورند. یک مقام ارشد عرب که در این بحث ها با کاخ سفید حضور داشته است، گفت: ما مجبوریم درباره آنچه در آینده ممکن است رخ دهد، صریح باشیم.

اوباما از ماه گذشته دیدارهایی را با مقامات عربی آغاز کرده است. او با محمد زائد آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی دیدار داشت و آنها به طور فشرده درباره مسائیل امنیتی بحث و گفتگو کردند.

همچنین جان کری، وزیر خارجه آمریکا قرار است در هشتم ماه می در پاریس با وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس دیدار خواهد کرد.

برخی از مقامات عرب در دیدارهای اخیر خود با مقامات دولت اوباما، احتمال انعقاد معاهده دفاعی متقابل آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس شبیه معاهده ای که آمریکا با ژاپن یا کره جنوبی دارد،‌را مطرح کرده اند. براساس این معاهده در صورتی که این کشورهای عربی از سوی ایران یا هر کشور دیگری تهدید شوند، آمریکا به نفع آنها مداخله خواهد کرد.

هر چند این نهایت خواسته کشورهای عربی است، اما آنها می دانند که اوباما برای انعقاد چنین معاهده ای با موانع زیادی برای تصویب آن در کنگره مواجه خواهد شد، از جمله این که اعضا کنگره هوادار اسرائیل، این توافق را به ضرر اسرائیل می دانند.

مقامات عرب می گویند:‌دستیابی به یک موضع مشترک میان دولت اوباما و کشورهای حاشیه خلیج فارس، یک امر بسیار دشوار برای آمریکا است.
کد مطلب: 45443
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *