۰
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۲

ورزشی ترین رهبر جهان عرب

تمیم شیفته فوتبال، تنیس و شکار است و در تصمیمات خود همواره عقل و منطق را بر احساسات ترجیح می‌ دهد. همچنین گفته شده که وی فردی بسیار موزون از حیث رفتار و کردار و دارای بینش سیاسی بالاست.
ورزشی ترین رهبر جهان عرب
تمیم شیفته فوتبال، تنیس و شکار است و در تصمیمات خود همواره عقل و منطق را بر احساسات ترجیح می‌ دهد. همچنین گفته شده که وی فردی بسیار موزون از حیث رفتار و کردار و دارای بینش سیاسی بالاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پنج روز دیگر دقیقا در روز پنجم ژوئن، بحران کشورهای عربی خلیج فارس یک سال را پشت سر گذاشته و وارد سال دوم می شود.
به همین مناسبت «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر روز دوشنبه برای گفت و گو درباره راه های حمایت از اقدام مشترک خلیج فارس به کویت سفر کرد.
 

 
کویت نقش میانجی را در این بحران که بر اساس آن، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روابط خود را با دوحه قطع و آن را به حمایت از سازمان های تندرو متهم کردند، ایفا می کند.
امیر قطر ، دسامبر گذشته نیز برای شرکت در نشست سالانه سران شورای همکاری خلیج فارس به کویت سفر کرده بود. او 31 مه 2017 نیز پنج روز پیش از قطع روابط به کویت رفته بود.
در این مدت نه تنها هیچ نشانه ای از احتمال حل و فصل قریب الوقوع این بحران دیده نشده، بلکه دو طرف بر این بحران دامن زده اند. میانجی‌ گری کویت در ابتدای بحران به بن بست رسید و تلاش های آمریکا برای میانجی‌گری نیز بی نتیجه بود.
این بحران بر مسائل سیاسی، اقتصادی و تجاری کشورهای حاشیه خلیج فارس سایه افکنده و این درحالی است که کشورهای خلیج فارس از سال 2014 با مشکل کاهش بهای نفت و کسری بودجه سالانه مواجهند.
دولت قطر توانست با تعیین جایگزین تجاری و اقتصادی یعنی ایران و ترکیه این محاصره یا بخش گسترده ای از آن را بشکند. همه دلایل حکایت از آن دارد که قطر هرگز تسلیم فشارها نخواهد شد و مرد سربلند این میدان که زیر بار زور نرفت، کسی نیست جز «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی».
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی کیست؟
تمیم بن حمد در 3 ژوئن 1980 در شهر دوحه پایتخت قطر به دنیا آمد.
 

 
شیخ تمیم چهارمین پسر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی و پسر دوم از همسر دوم شیخ حمد یعنی شیخه «موزه بنت ناصر المسند» است.
 

 
تمیم در سال 1997 در مدرسه «شربورن» واقع در «دورست» انگلیس دوره دبیرستان خود را به پایان رساند. پس از آن در سال 1998 از مدرسه نظامی سلطنتی «سندهرست» انگلیس فارغ‌ التحصیل شد.
 

 
وی به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه تسلط دارد.
فعالیت سیاسی
پس از فارغ التحصیلی از سندهرست، شیخ تمیم به عنوان معاون دوم در نیروهای مسلح قطر به خدمت گرفته شد. او در 5 اوت 2003، زمانی که برادر بزرگترش شیخ جاسم از ادعای خود برای این عنوان رد شد، وی به عنوان وارث تاج و تخت قطر ظاهر شد.
 


 
از آن زمان به بعد او در پست های امنیتی و اقتصادی بالا کار می کرد. در سال 2009، او به عنوان معاون فرمانده کل قوا در نیروهای مسلح قطر منصوب شد.
شیخ تمیم ورزش را به عنوان بخشی از پیشنهاد قطر برای بالا بردن وجهه بین المللی اش ارتقا داد. در سال 2005 او صندوق سرمایه گذاری های ورزشی Oryx قطر را تاسیس کرد که مالک تیم پاریس سن ژرمن در میان سرمایه گذاری های دیگر است. در سال 2006، او کمیته پانزدهمین بازی های آسیایی در دوحه را ریاست کرد. تحت رهبری او، تمام کشورهای عضو برای اولین بار در تاریخ خود در این رویداد شرکت کردند. در آن سال، روزنامه الاهرام مصر، تمیم را به عنوان «بهترین شخصیت ورزشی در جهان عرب» انتخاب کرد. تحت هدایت او، قطر برنده حقوق میزبانی مسابقات جهانی شنا 2014 و مسابقات جام جهانی 2022 شد.
 

 
تمیم عضو کمیته بین المللی المپیک و رئیس کمیته ملی المپیک است. حال با تلاش های او، قطر میزبان جام جهانی فوتبال در سال 2022 خواهد بود. انتظار می رود که قطر 100 میلیارد دلار برای زیرساخت ها برای آماده سازی این رویداد هزینه کند.
تمیم همچنین پست های دیگری داشت از جمله:
رئیس شورای عالی محیط زیست و حفاظت از طبیعت
رئیس شورای عالی محیط زیست و ذخایر طبیعی
رئیس شورای عالی آموزش
رئیس شورای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات
رئیس هیئت مدیره اداره امور عمومی (اشغال) و اداره برنامه ریزی شهری (UPDA)
رئیس هیئت مدیره دانشگاه قطر
معاون رئیس شورای خانواده حاکم
نایب رئیس شورای عالی امور اقتصادی و سرمایه گذاری
معاون کمیته عالی هماهنگی و پیگیری
عضو «ورزش برای همه».
ولیعهدی و پادشاهی
وی در در پنجم اوت 2003 به عنوان ولیعهد قطر تعیین شد و از آن زمان به بعد در تعدادی از کنفرانس‌ های بین‌ المللی به عنوان نماینده کشورش حضور یافته‌ است.
 

 
در تاریخ 25 ژوئن 2013 شیخ حمد پدر شیخ تمیم در جلسه ای با حضور بستگان و مشاوران نزدیکش از برنامه اش برای کناره گیری خبر داد. تمیم پس از آن که پدرش در سخنرانی تلویزیونی رسما قدرت را واگذار کرد، امیر قطر شد. او نخستین حاکم در خاندان آل ثانی بود که بدون هیچ کودتایی قدرت را در اختیار گرفت.
واگذاری قدرت به آرامی صورت گرفت چرا که اعضای خاندان بسیاری از پست های عالی کشور را در اختیار گرفتند.
شیخ تمیم «شخصیت قوی» ای داشت و به همین دلیل به رغم اینکه گزینه نخست خاندان نبود به راحتی از سوی آنها پذیرفته شد.
تمیم توسط کسانی که او را می شناسند، به عنوان فردی با روابط دوستانه، با اعتماد به نفس و بی شیله پیله توصیف می شود. او همچنین به عنوان فردی شناخته شده، دقیق و محاسبه گر توصیف شده است. علاوه بر این، او به عنوان یک کارآفرین در نظر گرفته می شود و روابط بسیار خوبی با غرب از جمله ایالات متحده و فرانسه دارد.
 

 
تحلیلگران سیاسی انتظار دارند که تمیم نسبت به پدرش محافظه کارانه تر و خطرناک تر باشد.
سیاست داخلی
برخلاف حکومت پدرش که پرونده بین المللی قطر را اولویت خود قرار داده بود، تمرکز بر امور داخلی تا به امروز اولویت دولت تمیم بوده است. یکی از اولین اقدامات تمیم پس از رسیدن به قدرت، ساده کردن بوروکراسی با اصلاح تعدادی از موسسات موازی مانند برنامه ملی امنیت غذایی قطر بود، که در وزارتخانه های اقتصاد و کشاورزی قرار داشت. او همچنین بودجه مالی چندین نهاد را کاهش داد.
از زمان رسیدن به قدرت، دولت تمیم جاده ها را در سرتاسر پایتخت گسترش داده، یک سیستم متروی جدید ایجاد کرده و ساخت یک فرودگاه جدید را تکمیل کرده است. اصلاحات جدید دولت قطر به منظور افزایش کارایی و نظم و انضباط صورت گرفت. علاوه بر این، پست وزارت خارجه به فردی غیر سلطنتی (خالد العطیه) منتقل شده است. این یک تغییر قابل توجه در قطر است که برای اولین بار در دولت تمیم مشاهده شده است.
 

 
شیخ تمیم همچنین وابستگی اقتصاد این کشور را از هیدروکربن ها به سمت دیگر بخش های اقتصادی سوق داد.
تمیم در سال 2014 همچنین قوانین مربوط به جرایم سایبری را تصویب کرد که گفته می شد بخشی از یک توافق میان کشورهای خلیج فارس است تا اقدامات توهین آمیز علیه خانواده های سلطنتی منطقه را مجازات کند.
وی وزیر خارجه جدیدی را منصوب کرد و خالد العطیه را با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی جایگزین کرد و وزیر دفاع را هم تغییر داد و یک وزیر زن جدید منصوب کرد. تمیم همچنین چندین وزارتخانه، از جمله ارتباطات، حمل و نقل و فرهنگ، جوانان و ورزش ها را ادغام کرد.
سیاست خارجی
رسیدن شیخ تمیم به قدرت از سوی رهبران سراسر جهان استقبال شد زیرا انتظار می رفت که تمیم بتواند پا جای پای پدرش بگذارد و نقش قطر را در امور حیاتی بین الملل، از جمله بحران سوریه و توافق دارفور افزایش دهد.
 

 
در حقیقت، در اولین ماه های حکومتش، او خلیج فارس را در اولویت قرار داد. در اواخر اکتبر 2013، شیخ تمیم سفر منطقه ای خود را در خلیج فارس انجام داد. حتی قبل از رسیدن به قدرت، او به جای پدرش در تعدادی از کنفرانس‌ های بین‌ المللی به عنوان نماینده کشورش حضور یافته‌ است.
در اکتبر 2014، شیخ تمیم با دیوید کامرون نخست وزیر و ملکه الیزابت دوم در نخستین سفر رسمی اش به انگلیس دیدار کرد.
 

 
بحران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس
بحران روابط سیاسی 2017 قطر روز 5 ژوئن و با قطع روابط دیپلماتیک 4 کشور عربی به محوریت عربستان سعودی با قطر به وقوع پیوست. سپس تعداد زیادی از کشورهای عربی از این اقدام پشتیبانی کرده و روابط خود را با قطر قطع کردند. این کشورها عبارتند از: لیبی، یمن، مالدیو، سنگال، موریتانی، چاد، کومور، نیجر و گابن.
پیرو این چالش در تاریخ 5 ژوئن 2017، تمامی راه‌های زمینی، دریایی و هوایی عربستان و کشورهای همسو با قطر بسته شد.
در تاریخ 23 ژوئن چهار کشور عربی توسط کویت یک لیست از تقاضاهای خود را به امیر قطر ارائه دادند که شامل موارد زیر بوده‌است:
  •     تمامی روابط دیپلماتیک خود را قطع کند و تمامی دفاترش در ایران را ببندد.
       نیروهای ایرانی را از قطر اخراج کند و هرگونه همکاری مشترک با ایران را متوقف کند. تنها تجارت و بازرگانی با ایران که مغایر تحریم های آمریکا و بین‌ المللی نباشند مجاز خواهند بود.
        تمامی روابط با با اخوان المسلمین، داعش، القاعده و حزب‌ الله لبنان را قطع کند و رسما آنها را به عنوان گروه‌ های تروریستی اعلام کند.
        شبکه الجزیره و شعباتش را ببندد.
        شعبات خبری که قطر کمک مالی مستقیم یا غیرمستقیم می‌ دهد را ببندد.
        به حضور نظامی ترکیه در قطر سریعا خاتمه بدهد و هر گونه همکاری نظامی مشترک با ترکیه در قطر را پایان بدهد.
        تمامی کانال های کمک مالی به اشخاص و گروه‌ها یا سازمان‌هایی که توسط عربستان و امارات و مصر و بحرین و آمریکا و سایر کشورها نامگذاری تروریستی شده‌ اند متوقف شود.
        اشخاص تروریست و تحت تعقیب در عربستان، امارات، مصر و بحرین به کشورهای اصلی شان تحویل داده شوند دارایی‌ هایشان مسدود شود و هرگونه اطلاعات تحرکات و منابع مالی شان ارائه شوند.
        به مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل خاتمه داده شود. اعطای شهروندی به اشخاص تحت تعقیب در عربستان، امارات، مصر و بحرین متوقف شود. شهروندی قطری برای ملیت‌ های موجودی که قوانین آن کشورها را نقض می‌ کند را ملغی کند.
        تمامی تماس‌ها با مخالفان سیاسی در عربستان، امارات، مصر و بحرین را متوقف کند. همه پرونده‌ها شامل جزییات تماس‌ ها و حمایت های قبلی را تحویل بدهد.
        برای همه از دست رفتن جان‌ها و سایر خسارات مالی که سیاست‌ های قطر باعث آنها بوده غرامت بدهد.
        خودش را به لحاظ نظامی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و سایر امور اقتصادی با سایر کشورهای خلیج و کشورهای عربی همسو کند همانگونه که در 2014 با عربستان به توافق رسیده بود.
        با این تقاضاها ظرف 10 روز توافق کند و الا این لیست بی‌ اعتبار می‌ شود.
اما دولت قطر توانست با تعیین جایگزین تجاری و اقتصادی یعنی ایران و ترکیه این محاصره یا بخش گسترده ای از آن را بشکند و پایگاه نظامی بزرگیی برای ترکیه در نزدیکی پایگاه العدید آمریکا بسازد که بیش از 30 هزار نظامی در آن مستقر هستند.
مساله دیگری که که انتظار می رود کشورهای تحریم‌ کننده قطر در آینده به آن دامن زنند بحث میزبانی قطر در مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2022 خواهد بود.
با این حال همه دلایل حکایت از آن دارد که قطر هرگز تسلیم فشارها نخواهد شد.
زندگی شخصی
تمیم 3 همسر و 9 فرزند دارد.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در سال 2005 با «جواهر بنت حمد بن سحیم آل ثانی» ازدواج کرد و از وی دارای چهار فرزند است.
 

 
در سال 2009 برای دومین بار با «العنود مانع الهاجری» ازدواج کرد و از وی چهار فرزند دارد.
در سال 2014 برای سومین بار با «نوره بنت هذال الدوسری» ازدواج کرد و از وی یک فرزند دارد.
 

 
شخصیت شیخ تمیم
روزنامه «الوطن» چاپ مصر درباره شیخ تمیم به نقل از کتاب «قطر، گنجینه اسرار» نوشته «کریستین چسنو» و «جرج مالبرونو»، دو روزنامه نگار فرانسوی می‌ نویسد: شیخ تمیم بر تمام امور ورزشی در کشور نظارت و اشراف دارد و هم اکنون عهده دار کمیته ملی المپیک قطر نیز می‌ باشد.
آنها بر این باورند که موفقیت شیخ تمیم در کسب میزبانی مسابقات جام جهانی سال 2022 کمک بسیاری به تحکیم و تقویت قدرت و اقتدار وی در داخل خاندان حاکم بر قطر کرد.
ایده خرید باشگاه «پاری سن ژرمن» فرانسه را شیخ تمیم ارائه داد تا پس از خرید این باشگاه اداره آن را به «ناصر الخلیفى» که از دوستان نزدیک وی و مدیرکل شبکه الجزیره ورزشی به شمار می‌آید، بسپارد.
 

 
وی شیفته فوتبال، تنیس و شکار است و در تصمیمات خود همواره عقل و منطق را بر احساسات ترجیح می‌ دهد. همچنین گفته شده که وی فردی بسیار موزون از حیث رفتار و کردار و دارای بینش سیاسی بالاست.
کد مطلب: 88015
برچسب ها: قطر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *