۰
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۵

برای توافق با ایران روی اروپا حساب باز کرده ام

خبرگزاری فرانسه به نقل از مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا گزارش داد که وی با هدف رسیدن به توافقی جدید در باره ایران، روی همکاری های سخت و فشرده با کشورهای اروپایی حساب باز کرده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا گزارش داد که وی با هدف رسیدن به توافقی جدید در باره ایران، روی همکاری های سخت و فشرده با کشورهای اروپایی حساب باز کرده است.
به گزارش ايرنا، پمپئو شبکه تلویزیونی فاکس نیوز افزود:'به منظور تصحیح رفتار ایران درمنطقه و با هدف رسیدن به توافقی جدید با ایران، بر روی همکاری کشورهای اروپایی حساب باز کرده ام.' 
وزیر خارجه آمریکا گفت: 'خروج آمریکا از توافق با ایران، به هیچ عنوان کشورهای اروپایی را هدف قرار نداده است.' 
وی اضافه کرد: امیدوارم که در روزها و هفته های آینده، ما بتوانیم به توافق جامع و کامل دست یابیم که بطور حقیقی کارایی داشته باشد و جهان را در برابر رفتار ایران محافظت کند. ما توافقی می خواهیم که نه تنها جهان را از شر برنامه های هسته ای ایران، بلکه از شر برنامه های موشکی و رفتار مضر این کشور محافظت نماید. به همین منظور و برای رسیدن به این هدف، من به همکاری با کشورهای اروپایی ادامه خواهم داد.
جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز بوده و برنامه موشکی آن نیز دفاعی است.
اظهارات مایک پمپئو در حالیست که رسانه آمریکایی هیل امروز در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با تصمیم خود مبنی بر خارج کردن کشورش ازتوافق هسته ای، نظم جهانی را برهم زد، شکافی عمیق میان واشنگتن و متحدان اروپایی به وجود آورد و بر تنش ها در خاورمیانه افزود.
ژان ایو لودریان وزیرامور خارجه فرانسه نیز جمعه گذشته تاکید کرد که پاریس به آمریکایی ‌ها گوشزد کرده است که 'از نظر ما در پیش گرفتن تدابیر تنبیهی فراسرزمینی آنها غیر قابل قبول است'. 
ترامپ سه شنبه گذشته خروج آمریکا را از توافق هسته ای ایران و 1+5 اعلام کرد. 
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله درسخنانی ضمن مخالفت با اقدام ترامپ برهمکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق نامه هسته ای تاکید کرد. 
انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند. 
آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در 10 گزارش خود بعد از توافق هسته ای ، تایید کرده است که ایران به این توافق پایبند بوده است .
پس از اقدام پیمان شکنانه ترامپ، رئیس جمهوری اسلامی ایران با تعیین 'ضرب الاجل چند هفته ای' برای انگلیس، فرانسه و آلمان و نیز روسیه و چین، گفت: در این شرایط ما باید منتظر باشیم که کشورهای بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد. 'اگر اهداف ایران را سایر طرف ها تامین کنند، برجام برجا خواهد ماند.'
'اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد، به زودی با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.'
کد مطلب: 86617
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *