۰
يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۳

نباید منابع ارزی را در اتاقی محبوس کرد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه فضای ارزی کشور باید ایمن و باز باشد، گفت: ایجاد محدودیت باعث می‌شود که سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار ارز بیاید.
سید مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با  خبرگزاری خانه ملت با رد سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه با ایجاد مرکز مبادلات ارزی منابع صندوق توسعه ملی با تبدیل به ریال به بخش تولید کشور تزریق می‌شود، گفت: از منابع صندوق توسعه ملی حدود سه هزار میلیارد تومان می‌توان به صورت ریالی در بخش کشاورزی استفاده کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرکز مبادلات ارزی برای تثبیت نرخ ارز ایجاد شده نه پرداخت تسهیلات به تولید، افزود: البته برای تثبیت نرخ ارز باید به سمت استفاده و مدیریت منابع بانک‌ها رفت نه اینکه آن را در اتاقی محبوس کرد.
محدودیت‌های ارزی باعث می‌شود، سرمایه‌های سرگردان به این سمت بیاید
وی با تأکید بر اینکه نباید این تصور را در بخش خصوصی ایجاد کرد که با مرکز مبادلات ارزی محدودیت ایجاد شده است، ادامه داد: این محدودیت باعث می‌شود که سرمایه‌های سرگردان بیشتر به سمت ارز و دلار بیاید.
میرکاظمی با یادآوری اینکه باید در شبکه‌ای مجازی به سرعت ارزهای موجود ساماندهی شود، ادامه داد: یکی از دلایلی که تقاضای کاذب در بازار به وجود می‌آورد اختلاف نرخ ارز در بازار است که با اجرای طرح عرضه ارز ۲ درصد زیر نرخ بازار در مرکز مبادلات ارزی چنین اخلالی را به وجود می‌آورد.
منابع ارزی بانک‌ها نباید در اختیار عده‌ای خاص قرار بگیرد
وی با اشاره به بررسی‌های سال گذشته، یادآور شد: اگر ما امروز محدودیت ارزی داریم باید به درستی مدیریت شود و در واقع تفاوت میان نرخ ارز موجب روانه پول و تقاضای کاذب در بازار می‌شود.
وزیر سابق نفت افزود:‌ ای کاش زمانی که قیمت‌گذاری برای ارز مرجع با رقم ۱۲۲۶ تومان صورت گرفت این رقم بالاتر در نظر گرفته می‌شد تا امروز به این مشکلات برنخوریم؛ در همان زمان هم کارشناسان بر این عیقیده بودند که این نرخ مشکلی از بازار ارز را حل نمی‌کند.
میرکاظمی با بیان اینکه ۲۷ هزار میلیارد تومان دلار به بازار با قیمت ۱۲۲۶ تومان توزیع شد، تصریح کرد: وقتی ما در وضعیتی هستیم که نیاز حداکثری از ظرفیت‌هایمان داریم نباید افراد خاص از این بودجه استفاده کنند.
فضای ارزی کشور باید باز و ایمن باشد
وی ادامه داد: مجلس به دولت مجوز داده که در بازار آزاد دلار حضور داشته باشد و مابه التفاوت درآمد حاصل از فروش دلار را به بخش تولید و بخش‌هایی که در قانون مشخص است، واریز کند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: امروز ما هرچه بتوانیم باید فضا را بازتر و امن‌تر کنیم و در کنار آن به شکل مجازی مدیریت کنیم و مثل سابق زمانی که تک نرخی بود عمل کند.
کد مطلب: 8795
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *