۰
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۴

انگلیسیها از برگزیت پیشمان شده اند

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که آمار مخالفان خروج این کشور از اتحادیه اروپا درقیاس با حامیان برگزیت به میزان زیادی افزایش‌یافته است.
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که آمار مخالفان خروج این کشور از اتحادیه اروپا درقیاس با حامیان برگزیت به میزان زیادی افزایش‌یافته است.
به گزارش ایرنا، نظرسنجی موسسه یوگو (YouGov) که روز سه‌شنبه منتشر شد حاکی از آن است که 47 درصد مردم انگلیس خروج از اتحادیه اروپا را اشتباه می‌دانند. در مقابل، 40 درصد مردم این کشور همچنان موافق برگزیت هستند.
به گفته کارشناسان، این برای اولین بار است که اختلاف میان طرفداران و موافقان برگزیت تا این حد افزایش‌یافته است.
به‌رغم گذشت نزدیک به 2 سال از برگزاری ‌همه‌پرسی برگزیت که در جریان آن بیشتر مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند، گروه‌های طرفدار اتحادیه اروپا همچنان هفته‌ای یک‌بار مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس تجمع کرده و خواستار توقف برگزیت می‌شوند.
«پیتر کلنر» مدیر اسبق موسسه یوگو چندی پیش با انتشار یادداشتی در نشریه پروسپکت با اشاره به تغییرات بافت جمعیتی انگلیس و پیوستن جوانان به آمار رأی‌دهندگان در این کشور، پیش‌بینی کرد که در صورت برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت، طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا پیروز خواهند شد.
وی اظهار داشت که از 14 نظرسنجی صورت گرفته در یک سال گذشته نتایج 13 نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم انگلیس به ادامه حضور در اتحادیه اروپا گرایش پیدا کرده‌اند.
نتایج نظرسنجی امروز موسسه یوگو همچنین نشان می‌دهد که 62 درصد مردم انگلیس از راهبرد دولت محافظه‌کار «ترزا می» درباره خروج از اتحادیه اروپا ناراضی هستند.
به عقیده کارشناسان، بخشی از این نارضایتی به شکست دولت «می» در تصویب لایحه برگزیت در پارلمان این کشور برمی‌گردد. درحالی‌که کمتر از یک سال به خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا مانده است، نمایندگان مجلس اعیان مخالفت خود را با لایحه برگزیت اعلام کرده و آن را برای شور بیشتر به مجلس عوام بازگرداندند.
این لایحه اواخر دی‌ماه سال گذشته در مجلس عوام به تصویب رسید و برای تائید نهایی به مجلس اعیان فرستاده شد. سه‌شنبه آینده نمایندگان مجلس عوام قرار است برای دومین بار درباره این لایحه رأی‌گیری کنند. مجلس اعیان پس از چند ماه بحث و بررسی، خواهان اصلاحاتی در این لایحه شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به تداوم حضور انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا در دوره پسا برگزیت، حفظ قوانین استخدامی اروپا و استقرار به‌اصطلاح «مرز نرم» میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند پس از برگزیت اشاره کرد.
هم‌زمان بحث برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت پیش از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا بالاگرفته است.
«جورج سوروس» میلیاردر و مدیر بنیاد سوروس آمریکا به‌تازگی طی اظهاراتی در اندیشکده روابط خارجی پاریس فاش کرد که اعتباری را معادل 700 هزار پوند برای حمایت از پویش برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت در انگلیس سرمایه‌گذاری کرده است.
سوروس اظهار داشت که تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا پیامدهای مخربی را برای هر دو طرف به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه انگلیس به‌طور قطعی تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا نگرفته است ، افزود: درنهایت این مردم انگلیس هستند که بایستی درباره ادامه حضور در اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند اما بهتر است که این امر هرچه زودتر محقق شود.
بنا بر اعلام دولت انگلیس، این کشور رسماً در ماه مارس میلادی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. دو طرف تلاش می‌کنند تا ماه اکتبر آینده درباره توافق برگزیت به تفاهم دست یابند تا پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این توافق را به تصویب پارلمان‌های اروپا و انگلیس برسانند.
سوروس در نظر دارد تا تبلیغات خود را برای برگزاری همه‌پرسی سراسری در انگلیس از هشتم ژوئن (جمعه) آغاز کند. او می‌خواهد پذیرش توافق برگزیت با اروپا و یا ماندن در اتحادیه اروپا را در این‌همه پرسی به رأی بگذارد.
کد مطلب: 88162
برچسب ها: انگلستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *