۰
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۶
برگزیت و ترامپ جان بروکسل را می‌گیرند

مرگ تدریجی رویاهای اروپا

اتحادیه اروپایی که بر ویرانه‌های جنگ جهانی دوم بنا شد تا انسجام قاره سبز را دنبال کند اما تمام رویاهای بروکسل درحال ویرانی است.
مرگ تدریجی رویاهای اروپا
اتحادیه اروپایی که بر ویرانه‌های جنگ جهانی دوم بنا شد تا انسجام قاره سبز را دنبال کند اما تمام رویاهای بروکسل درحال ویرانی است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در سال‌های پساشوروی اتحادیه اروپایی که با الگوبرداری از سیستم فدرالی ایالات متحده در رویاهایش به دنبال یک سرزمین واحد بود حالا مرگ را مزه می‌کند. شکاف اقتصادی کشورهای غربی اروپا با کشورهای شرق اروپا ابتدا در یونان گرفت اما در ادامه برگزیت انگلیسی‌ها کمر بروکسل را خرد کرد و حالا رئیس جمهوری آمریکا به کابوسی کشنده تبدیل شده است.
به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، «ترزا می»، نخست‌وزیر بریتانیا امروز اولین سخنرانی مهم خودش را درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به بریگزیت انجام داد. او تاکید کرد که عضویت «نسبی» در این نهاد سیاسی- اقتصادی را نمی‌پذیرد و خروج کشورش به صورت کامل انجام می‌شود و نه نصفه و نیمه. ترزا می‌تاکید کرد: اینکه نیمی‌از کشورم در اتحادیه اروپا بماند و نیمی‌دیگر از آن خارج شود را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرم.
از زمان رسیدن خانم می‌به پست نخست‌وزیری در ژوئیه سال گذشته همه منتظر سخنرانی‌ او در این باره بوده‌اند. او تایید کرد که بریتانیا پس از بریگزیت هم از بازار مشترک (واحد) و هم از اتحادیه گمرکی خارج خواهد شد. نخست‌وزیر بریتانیا در سخنانی که موجب خشنودی محافظه‌کاران مردد به اروپا شد، وعده داد که کشورش بیرون از این نهاد «کشوری بزرگ و جهانی در عرصه تجاری» خواهد بود؛ کشوری که «در سراسر جهان مورد احترام و قوی باشد و در داخل هم متحد باشد.»
نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد خروج این کشور از اتحادیه اروپا به معنای پایان قطعی عضویت این کشور در اتحادیه خواهد بود. ترزا می‌گفت که بریتانیا قصد دارد تا حد ممکن با دیگر کشورهای اروپایی وارد تجارت آزاد شود، اما نمی‌خواهد یک عضو «نصفه نیمه» در اتحادیه اروپا باشد.
رهبران کشور اروپایی پیش از این گفته‌اند که بریتانیا نمی‌تواند در خروج از اتحادیه اروپا بعضی موارد را «دستچین» کند؛ یعنی نمی‌تواند به بازار واحد اروپا دسترسی داشته باشد اما آزادی رفت و آمد کارگران را محدود کند. این در حالی است که ترزا می، کنترل مهاجرت به بریتانیا را از اولویت‌های خود در اجرای بریگزیت عنوان کرده است. خروج رسمی‌بریتانیا از اتحادیه اروپا از ماه مارس ۲۰۱۷ کلید خواهد خورد که در آینده تبعات آن با موج ناسیونالیسم تحت عناوینی همانند فرگزیت می‌تواند گسترش پیدا کند.
کابوسی به نام ترامپ
اگر تا دیروز اتحادیه اروپایی از درون در حال ویرانی بود، حالا قاره سبز سنگینی فشار پای ترامپ را روی گلوی بروکسل احساس می‌کنند. پس از آنکه نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سخنانی ناتو را « منسوخ شده » دانست و حیثیت «آنگلامرکل» را به باد تمسخر گرفت، رسما کشورهای اروپایی دچار گرگیجه شده اند. ترامپ در گفتگو با روزنامه بیلد آلمان، سیاست مهاجرتی آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، را یک «اشتباه فاجعه بار» خوانده است.
«فرانسوا اولاند» در دفاع از برلین انتقاد گزنده دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا از سیاست مهاجرت آلمان را رد کرده است. رئیس جمهوری فرانسه گفت: «(اروپا) نیازی به مشورت دیگران ندارد که بگویند چکار باید بکند.» «مانوئل وال» نخست وزیر سابق در دولت آقای اولاند که او هم عضو حزب سوسیالیست است گفت که اظهارات آقای ترامپ «اعلام جنگ به اروپاست».
خانم مرکل هم در پاسخ گفت که اتحادیه اروپا خود سیاست‌هایش را تعیین می‌کند و جان کری وزیر خارجه آمریکا هم از اظهارات آقای ترامپ انتقاد کرد. صدر اعظم آلمان به سی ان ان گفت: «به نظر من صحیح نیست که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به شکلی کاملا مستقیم در سیاست داخلی سایر کشورها دخالت کند.» او افزود که ترامپ از روز جمعه که سوگند خواهد خورد مسئول روابط با سایر کشورها خواهد بود.
در همین حال، «جان کری» وزیر امور خارجه کنونی آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان، این سخنان ترامپ را «بی‌مورد» دانسته و گفته دخالت به این صورت مستقیم در امور داخلی دیگر کشورها از وظایف یک رئیس‌جمهوری نیست.
خوف اروپا از رفاقت کرملین با کاخ سفید
خوف اساسی کشورهای اروپایی موضع تند ترامپ علیه پیمان آتلانتیک شمالی و ولع رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای رفاقت با کرملین است. اروپا با هراسی تاریخی از روسیه تاریخی همواره از قضا ناتو را سپری در برابر اقتدار کرملین تلقی می‌کند،‌ اکنون نگران است با توجه به مواضع مثبت ترامپ درباره روسیه، حمایت آمریکا را از دست بدهد.
موضوع زمانی برای اتحادیه اروپایی کشنده‌تر می‌شود که «سرگئی لاوروف» اعلام می‌کند که مسکو در پیکار با تروریسم به دونالد ترامپ امید بسته است. به گفته‌ کارشناسان، رویکرد ترامپ در امور بین‌المللی می‌تواند سیاست خارجی روسیه را نیز دستخوش تغییر کند.
«فیودور لوکاینف»، سیاست‌شناس روس معتقد است، اگر دونالد ترامپ به بسیاری از وعده‌هایی که داده عمل کند، سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا تغییر چشمگیری خواهد کرد.این کارشناس نزدیک به کرملین به خبرگزاری آلمان گفت: «در این صورت روسیه نیز خط مشی سیاست خارجی خود را اصلاح خواهد کرد».
رفاقت کاخ سفید با کرملین در سایه انزواگرایی ترامپ مسئله ای است که در کنار طلاق لندن در نهایت بروکسل را ناچار به انسجام فرانسه و آلمان برای نجات قاره اروپا خواهد کرد. بروکسل که اکنون درگیر جنگ نیابتی در اوکراین است در نهایت ناچار می‌شود دست به عقب نشینی برای جلوگیری از پیشروی روسیه شود.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 65683
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *