۰
شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۴

عرضه "اوراق سکه" از فردا در بورس

امکان عرضه تمامی حواله های پیش فروش شده سکه طلا با هماهنگی بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار از فردا (یکشنبه) در بورس فراهم می شود.
امکان عرضه تمامی حواله های پیش فروش شده سکه طلا با هماهنگی بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار از فردا (یکشنبه) در بورس فراهم می شود.
به گزارش تسنيم، طرح پیش فروش سکه از بهمن ماه پارسال تا اواسط اردیبهشت سال جاری در حالی در راستای ایجاد تعادل قیمت سکه توسط بانک مرکزی انجام شده که بر اساس این طرح 7.6میلیون سکه پیش فروش شد.
در این راستا با توجه به تداوم التهابات فعلی بازار سکه طلا، بانک مرکزی با همکاری سازمان بورس اوراق و بهادار از فردا(یکشنبه 10تیرماه) در اقدامی جدید امکان عرضه تمامی حواله های پیش فروش شده را در بورس فراهم می کند که با این کار ضمن پاسخگویی به عطش متقاضیان و متعاملین سکه طلا، انتظار می رود این اقدام موجب تحرک‌بخشی سمت عرضه بازار شود.
بر این اساس دبیرکل بانک مرکزی در خصوص وعده تحویل سکه های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی گفت: این بانک متعهد به تحویل تمامی سکه های پیش فروش شده است و آمادگی کامل برای این امر وجود دارد با این حال امکان جدیدی در راستای نقدپذیری و تبادل گواهی های پیش خرید سکه برای پیش خریدکنندگان به وجود آوردیم تا این افراد بتوانند گواهی سکه های خود را قبل از سررسید، در بازار بورس به فروش رسانند. هم چنین کسانی که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه سکه دارند می توانند با مراجعه به بورس، اوراق سکه را خریداری کنند.
وی با اشاره به اینکه در طرح پیش فروش سکه، نقدینگی قابل توجهی جمع آوری شده، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می دهد مردم علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در این حوزه دارند و بر همین اساس، در طرح جدید بانک مرکزی کسانی که موفق به خرید سکه در زمان پیش فروش نشدند فرصتی برای سرمایه گذاری در بازار سکه دارند. در واقع تا زمان سررسید گواهی سکه های پیش فروش شده، بازارسازی دیگری در قالب اوراق سکه در بورس انجام می شود. این اوراق پس از موعد سررسید نیز هم در حکم مالکیت سکه طلا بوده و قابل خرید و فروش در صرافی ها خواهند بود.
دبیرکل بانک مرکزی درخصوص سازوکار اجرایی اوراق سکه گفت: پیش خریدکنندگان می توانند با مراجعه به کارگزاری مربوطه، گواهی پیش خریدشده سکه را به اوراق سکه تبدیل کنند و از طریق کارگزاری، کل سکه پیش خرید شده یا بخشی از آن را عرضه و به صورت توافقی و بر اساس قیمت پایه ای که مشخص می شود، واگذار کنند. دارندگان نهایی این اوراق که در حکم سند مالکیت سکه های طلا بوده پس از زمان سررسید می توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی، سکه خود را تحویل گیرند و یا از خدمات نگهداری بانک ملی و یا کارگزار مربوطه استفاده کرده و مخاطرات ناشی از سرقت و مفقودی سکه های طلا را کامل از خود دور نمایند. همچنین همانگونه که ذکر شد این گواهی ها قابلیت خرید و فروش در صرافی ها را خواهند داشت و عملا نیازی به تحویل و نگهداری سکه های طلا نخواهد بود.
وی افزود: با توجه به قوانین کشور، اوراق سکه که در بورس عرضه می شود معاف از مالیات است.
دبیرکل بانک مرکزی متذکر شد: پس از اجرایی شدن این طرح، نسبت به بررسی مجدد شرایط بازار سکه طلا مبادرت خواهد شد و در صورت لزوم، مجددا پیش فروش سکه طلا در قالب اوراق سکه طلا از طریق بورس عرضه خواهد شد که این عرضه علاوه بر 7.6میلیون قطعه پیش فروش شده فعلی است.
نکاتی که باید برای معامله اوراق سکه بدانید
به گزارش ایسنا؛ اوراق سلف سکه در واقع همان سکه‌های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی از کانال بانک ملی است که در بورس کالا پذیرش شده و تا سررسید قابلیت معامله دارند. مشتریانی که اقدام به پیش خرید کرده‌اند، مالکان این اوراق به شمار می‌روند و می‌توانند در صورت تمایل آن را در بازار عرضه کنند. انتشار اوراق هیچ محدودیتی برای مشتری نداشته و در اصل هدف از آن ایجاد بازار ثانویه و امکان معامله قبل از سررسید است چرا که دارندگان گواهی سکه‌های پیش فروش اکنون امکان معامله نداشته و باید تا زمان سررسید و تحویل آن صبر کنند.
در رابطه با معاملات ثانویه اوراق سلف سکه باید گفت که خریداران سکه‌های پیش فروش دو راه در مقابل خود دارند؛ اول عدم فروش اوراق و نگهداری آن تا سررسید و تحویل سکه. راه دوم فروش اوراق به قیمت بازار و دریافت وجه آن که یک روز پس از معاملات در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. اگر اوراق فروخته شد، دو راه دیگر مقابل خریدار قرار خواهد داشت؛ اول اینکه می‌تواند اوراق را تا زمان سررسید نزد خود نگه داشته و سکه دریافت کند و یا اینکه بار دیگر اوراق را مورد معامله قرار دهد.
شرایط معامله اوراق سکه نیز بدین گونه است که دارندگان اوراق و کسانی که اقدام به خرید این اوراق می‌کنند، می‌توانند در ساعات معاملاتی آن را به فروش برسانند. البته تحویل سکه در قالب اوراق گواهی سپرده سکه خواهد بود و دارندگان این اوراق هم می‌توانند آن را در بازار بورس به فروش برسانند و هم می‌توانند نسبت به تحویل دارایی آن که همان سکه طلا است، اقدام کنند.
اما نحوه فروش اوراق سلف برای پیش خریداران در سه مرحله انجام می‌شود. اول فروش اوراق از طریق کارگزاری بورس. اگر فروشنده دارای کد بورسی باشد، می‌تواند با ارائه درخواست فروش به کارگزاری بورس و یا از طریق ارسال سفارش فروش در سامانه معاملات آنلاین نسبت به فروش اوراق سلف خود اقدام کند. در صورتی که کد بورسی نداشته باشد نیز می‌تواند با مراجعه به کارگزاری‌های بورس با ارائه مدارک هویتی و اطلاعات حساب بانکی کد بورسی را دریافت و پس از آن نسبت به فروش اوراق خود اقدام کند. مرحله بعد انجام معاملات است. متقاضی می‌تواند از طریق تابلوی معاملات اوراق سلف سکه سفارشات خرید و فروش و سایر اطلاعات با اهمیت در خصوص معاملات اوراق سکه را مشاهده و سپس نسبت به فروش اوراق با حجم و قیمت دلخواه و در بازه قیمتی مجاز بورس اقدام کند. در صورت وجود خریدار اوراق به حجم و قیمت اعلامی مشتری معامله انجام می‌شود. مرحله پایانی تسویه اوراق است؛ به طوری که پس از انجام معامله می‌توان سایر اوراق بهادار را خرید و هم می‌توان با ارائه درخواست وجه به کارگزار پس از یک روز وجه حاصل از فروش اوراق سلف را در حساب بانکی دریافت کرد لازم به یادآوری است که تسویه اوراق سلف سکه تنها یک روز پس از انجام معامله به حساب اعلامی متقاضی واریز می‌شود.
اوراق سلف سکه در سررسید تبدیل به اوراق بهاداری به نام گواهی سپرده سکه می‌شود که همان کارکرد قبض را داشته و دارنده می‌تواند گواهی را در بورس به قیمت بازار فروخته و وجه خود را دریافت کند و یا می‌تواند با ارائه گواهی در سررسید معادل سکه را تحویل بگیرد. اوراق این امکان را می‌دهد که در روز اول یا شانزدهم هر ماه که سررسید اوراق محسوب می‌شود، سکه‌ها را تحویل بگیرید.
در مورد زمان و نحوه انجام معاملات باید یادآور شد که در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۰۰ دوره پیش گشایش خواهد بود و از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۵:۳۰ معاملات بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود. انتشار اوراق در ۲۲ نماد جداگانه بوده و امکان معامله ثانویه اوراق سلف سکه به صورت آنلاین است.
قیمت پایه اوراق سلف قیمتی اعلام شده در هر یک از طرح‌های پیش فروش سکه توسط بانک ملی بوده و این قیمت صرفا مبنای اعلامی دارد و ارتباطی با قیمت کشف شده در روزهای معاملاتی در هر نماد معاملاتی نخواهد بود. در صورت عدم معامله اوراق توسط پیش خریدار، سکه وی در سررسید به او تحویل می‌شود.
سکه های پیش فروش در هفت سر رسید و با قیمت قطعی فروخته شدند از این قرار که، سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان. پایان زمان تحویل این سکه‌ها در سال ۱۳۹۹ خواهد بود و با توجه به طولانی بودن زمان تحویل، انتشار اوراق سکه این امکان را به دارنده می‌دهد که بتواند در زمانی زودتر آن را فروخته و پول خود را دریافت کند. در حال حاضر قیمت هر سکه در بازار به حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.
کد مطلب: 89506
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *