۰
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۴

اخراج هزاران نفر از مراکز دولتی ترکیه

رسانه های ترکیه اعلام کردند که در راستای دستگیری و مبارزه با عوامل گولن، با آخرین بخش نامه در حکم قانون پیش از پایان وضعیت فوق العاده، 10 هزار نفر از کارکنان نیروهای مسلح، پلیس امنیت و دیگر مراکز دولتی اخراج خواهند شد.
رسانه های ترکیه اعلام کردند که در راستای دستگیری و مبارزه با عوامل گولن، با آخرین بخش نامه در حکم قانون پیش از پایان وضعیت فوق العاده، 10 هزار نفر از کارکنان نیروهای مسلح، پلیس امنیت و دیگر مراکز دولتی اخراج خواهند شد.
به گزارش روز جمعه ایرنا، وضعیت فوق العاده به گفته نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه هفته آینده 9 جولای 2018(18 تیرماه 1397) به پایان می رسد و بر اساس اخبار مندرج در رسانه های این کشور، پیش از لغو آن، یک بخش نامه در حکم قانون جامع در راستای مبارزه و پاکسازی عوامل گولن از بدنه حاکمیت صادر می شود که به موجب آن، 10 هزار نفر از کارکنان نیروهای مسلح، پلیس امنیت و دیگر مراکز دولتی از کار اخراج می شوند.
به نوشته این رسانه ها، در طول 2 سال اخیر 31 بخشنامه در حکم قانون با هدف مبارزه با عوامل گروه های تروریستی به ویژه گروه گولن و اخراج آنها از بدنه حاکمیت صادر شد و بنا بر اعلام بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه، آخرین مورد این بخشنامه نیز امروز صادر و در روزنامه ها منتشر می شود.
ترکیه بعد از کودتای 15 جولای سال 2016 در هشت دوره متوالی، وضعیت فوق العاده سه ماهه در این کشور اعلام کرده که تا 20 جولای(28 تیرماه 1397) ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.
لغو وضعیت فوق العاده مطالبه مردم و به خصوص وعده نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور بود به طوری که اردوغان نیز پیش از انتخابات اعلام کرد که وضعیت فوق العاده را در ترکیه پس از انتخابات لغو می کند.
بر اساس تصمیم دولت ترکیه متاثر از قانون وضعیت فوق العاده و با صدور بخشنامه های در حکم قانون، تاکنون 27 هزار و 923 نفر از متهمان کودتا از کار تعلیق و 114 هزار و 936 تن نیز اخراج و 40 هزار نفر نیز بازگشت به کار داده شده اند.
هشتمین دوره وضعیت فوق العاده سه ماهه در ترکیه در تاریخ 28 تیرماه 1397 پایان می یابد ولی با آغاز به کار دولت جدید این کشور در قالب نظام جدید ریاستی، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری منتخب قصد دارد وضعیت فوق العاده دو ساله را در این کشور ملغی کند.
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز پنحشنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: طی حکمی که قرار است فردا صادر شود، سازماندهی لازم جهت تقویت روند مبارزه با تروریسم پس از پایان وضعیت فوق العاده انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: در دو سال اخیر برای مبارزه با تروریسم شیوه کاملا متفاوتی در پیش گرفتیم و پس از کودتای ناکام 15 جولای در مبارزه با تروریست ها به جای حالت تدافعی به شکل هجومی عمل کردیم.
مقامات دولت ترکیه، تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را نزدیک 170 هزار نفر اعلام و بیان کرده اند که این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه نقش داشتند.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن(فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
فتح الله گولن بیش از 17 سال است که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است و مقامات واشنگتن تا کنون به هشت درخواست رسمی استرداد وی به ترکیه پاسخ رد داده اند.
در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
کد مطلب: 89950
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *