۰
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۳

آلزایمر چه کسانی را درگیر میکند؟

یک روان‌پزشک عوامل موثر در بروز آلزایمر را توضیح داد.
آلزایمر چه کسانی را درگیر میکند؟
یک روان‌پزشک عوامل موثر در بروز آلزایمر را توضیح داد.
دکتر سید ابوالفضل قریشی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه آلزایمر بیماری است که سیستم شناختی انسان را درگیر می‌کند، گفت: این بیماری یک بیماری تخریب کننده سیستم عصبی مغز است و عمدتا در سنین بالای ۶۵ سال بروز پیدا می‌کند .
وی ادامه داد: اعتقاد بر این است که حدود ۷۰ درصد این بیماری پایه ژنتیکی دارد و افرادی که در خانواده پیشینه ابتلا به این بیماری را دارند، خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کند و باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
این استاد دانشگاه افزود: بیماری آلزایمر از شایع‌ترین نوع اختلالاتی است که منجر به فراموش کاری در افراد می‌شود و حافظه و فرآیند شناخت را درگیر می‌کند.
وی ادامه داد: فراموشی علل مختلفی دارد که می‌تواند توسط متخصص ارزیابی و درمان شود، اختلالاتی همچون فشارخون کنترل نشده می‌تواند موجب اختلال فراموشی شود و نوع عروق مغزی که افراد دارند، بی‌تاثیر در این مسئله نیست.
قریشی خاطرنشان کرد: آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده است و هر چه سن افراد بالا رود، ریسک ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد و جزو بیماری‌هایی است که فرآیند سنی باعث مستعد بودن افراد می‌شود.
این روان‌پزشک با اشاره به اینکه به دنبال این بیماری در پایانه‌های عصبی اختلال ایجاد می‌شود، افزود: این بیماری باید در مراحل اولیه شناسایی شود تا جلوی آسیب‌های بیشتر به حافظه گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: برای درمان این بیماری، داروهای نوینی وجود دارد که این داروها، سرعت اختلالات ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.
قریشی با اشاره به اینکه اگر فرد گذشته خود را به یاد آورد دلیلی بر آ نیست که آلزایمر ندارد، افزود: حافظه دور در زمان پیش‌تر تشکیل شده و اگر فرد آنچه که در گذشته‌ها اتفاق افتاده است را به خاطر نیاورد، دلیل بر وخامت بیماری خواهد بود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که افراد مسن خانواده دچار فراموش‌کاری نشوند؛ چرا که اگر در مراحل اولیه این بیماری تشخیص داده شود می‌توان روند بیماری را کند کرد.
وی تصریح کرد: متاسفانه خود بیمار متوجه اینکه به بیماری مبتلا شده، نمی‌شود و آنچه را که فراموش کرده با داستان‌سرایی کتمان می‌کند.
این روانپزشک افزود: در سال ۲۰۱۵ به میزان ۲۹.۸ میلیون انسان در جامعه جهانی به این بیماری مبتلا بودند و آمارها نشان میدهد که این بیماری بالغ بر ۶ درصد افراد بالای ۶۵ سال را درگیر می‌کند.
قریشی خاطرنشان کرد: امکان اینکه این بیماری در سنین پایین‌تر از ۶۵ سال بروز پیدا کند، وجود دارد و آمارها بیانگر این هستند که ۰.۴ افراد زودتر به این بیماری دچار می‌شوند.
کد مطلب: 90513
برچسب ها: سالمند
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *