۰
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۹

رزمایش دریایی قطر و فرانسه در خلیج فارس

وزارت دفاع قطر از آغاز رزمایش دریایی مشترک با نیروی دریایی کشور فرانسه در خلیج فارس خبر داد.
وزارت دفاع قطر از آغاز رزمایش دریایی مشترک با نیروی دریایی کشور فرانسه در خلیج فارس خبر داد.
به گزارش ایرنا، در اطلاعیه وزارت کشور قطر که امروز /سه شنبه/ منتشر شد، هدف از این رزمایش مشترک دریایی، علاوه بر توسعه روابط دو کشور، مبادله طرح های کارشناسی، ارزیابی و ارتقای سطح توانمندی نیروی دریایی قطر اعلام شده است.
بر اساس این اطلاعیه قرار است در این رزمایش عملیاتی مانند آفند و پدافند ، درگیری و تفتیش دریایی و پیاده کردن نیرو با استفاده از بالگرد تمرین شود.
این رزمایش یک هفته بعد از رزمایش مشترک نیروی دریایی قطر با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس برگزار می شود.
شیخ 'تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر نیمه تیر ماه جاری در دومین سفر خود طی یک سال گذشته به فرانسه پیش از دیدار با 'امانوئل مکرون ' وارد پایگاه نظامی 'مون دومارسون' در جنوب غربی فرانسه شد و با وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت وگو کرد .
شماری از خلبانان قطری در این پایگاه هوایی در حال آموزش های لازم برای استفاده از جنگنده های 'رافال ' هستند.
قطر و فرانسه 7 دسامبر 2017 (16 آذر 96) و در جریان سفر مکرون رییس جمهوری فرانسه به دوحه قراردادهای تجاری و نظامی به ارزش بیش از 14 میلیارد دلار امضاء کرده‌اند.
امضای چنین قراردادهایی زمانی که قطر توسط عربستان سعودی و متحدانش محاصره هوایی، زمینی و دریایی شده، نشان می‌دهد روابط جهانیان با قطر همچنان به روال قبل در جریان است
طبق این توافق‌ها، قطر 12 جنگنده رافال، نزدیک به 500 خودروی زرهی و 50 هواپیمای مسافربری ایرباس A321 از فرانسه می‌خرد.
قطر طبق این توافق همچنین می‌تواند 36 فروند جنگنده رافال دیگر سفارش دهد.
همچنین یک کنسرسیوم فرانسوی متروی دوحه را با قراردادی به ارزش سه و نیم میلیارد دلار خواهد ساخت.
سفر امیر قطر به پاریس سه ماه بعد از سفر 'محمد بن سلمان ' ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی به فرانسه انجام می شود.
روابط قطر با کشورهای عربستان، بحرین، امارات و مصر از یک سال پیش که این چهار کشور، دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کردند ، قطع شده است .
مقامات سیاسی قطر به ویژه وزیر امور خارجه این کشور طی یک سال گذشته با سفر به کشورهای متعدد و دیدار با مقامات مختلف سازمان های منطقه ای و بین المللی، نقش موثری در بی اثر شدن تحریم های این کشور داشته اند.
پیشتر روزنامه لوموند فرانسه فاش کرد که 'سلمان بن عبدالعزیز ' پادشاه عربستان در نامه ای به رییس جمهوری فرانسه تهدید کرده بود که چنانچه قطر از کشور روسیه سامانه دفاع موشکی اس -400 دریافت کند ، گزینه نظامی علیه دوحه را بررسی خواهد کرد.
رییس جمهوری فرانسه در نشست خبری مشترک با امیر قطر ، با بیان جملات کلی ، از پاسخ صریح به این سوال خبرنگاران شانه خالی کرد.
گرچه امیر قطر در این نشست خبری گفت که تلاش های این کشور برای دستیابی به این سامانه ادامه دارد ، اما برخی گزارش های تایید نشده حاکیست : قطر تحت فشارهای آمریکا از خرید این سامانه منصرف شده است .
کد مطلب: 90592
برچسب ها: قطر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *