۰
يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۹

"آب و اشتغال" دو چالش مهم کشور

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: باید دپیلماسی آب را در فضای اقتصادی مناطق فعال کنیم، اگر این امر محقق شود می‌توانیم به پایداری دسترسی آب بیشتر امید داشته باشیم.
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: باید دپیلماسی آب را در فضای اقتصادی مناطق فعال کنیم، اگر این امر محقق شود می‌توانیم به پایداری دسترسی آب بیشتر امید داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، عباس کشاورز ظهر امروز در دومین روز از همایش چالش‌های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت در مجتمع سپید مشهد، اظهار کرد: ما در بررسی‌هایی که انجام دادیم شاهد آن بودیم که در دهه 70 تعادل اکولوژی آب در کشور ما بهم خورد و حالا امروز به این موضوع می‌پردازیم که باید بحران آب در شرق را جدی بگیریم اما وضعیت بحران در سفیدرود از زاینده رود بیشتر است. 
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی افزود: دومین پدیده این است که تعادل آب‌های زیرزمینی خارج از کنترل بهم خورده است، همچنین ما در آب‌های مرزی نیز دچار شکنندگی شده‌ایم.
کشاورز با بیان اینکه طبق گزارشات بانک جهانی متاسفانه یک حسابداری آب نداریم، افزود: در بخش کشاورزی از هر متر مکعب آب 30 سنت و در صنعت نیز کمتر از 1.5 دلار پول در می‌آوریم که نه وضعیت آب و نه وضعیت بهره‌وری آن برازنده کشور ما نیست. 
وی بیان کرد: اگر بر مبنای علم عمل کنیم خواهیم دید که کشاورزی در دنیا تجاری نیست زیرا کالاهای کشاورزی عموما کالاهای قیمت پایین هستند و این امر باعث می‌شود که دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: اگر ما ارزش اقتصادی کشاورزی دنیا را 100 واحد درنظر بگیریم 9 مورد آن در چرخه تجارت است که بعضی از آن‌ها اجتناب ناپذیر و برخی از آن‌ها استراتژیک است.
کشاورز با اشاره به اینکه از دید من جمهوری اسلامی دو چالش بیشتر ندارد که این چالش‌ها شامل آب و دیگری اشتغال می‌شود، تاکید کرد: این دو چالش بسیار جدی بوده اگر تمام تمرکز ما بر این دو چالش باشد مشکلات ما حل خواهد شد و به نظر من این دو مورد هنوز قابل حل است و می‌توانیم به آن بپردازیم.
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی افزود: همچنین آب کشور با 3 چالش بهره‌وری آب، عدم تعادل و آب های مرزی همراه شده است، اگر همه ما برای رفع این 3 چالش در تلاش باشیم می‌توانیم مشکلات حوزه آب را رفع کنیم.
کشاورز با بیان اینکه بهره‌وری آب فقط به بخش کشاورزی بازنمی‌گردد، گفت: باید همواره تمرکز ما بر بهره‌وری باشد و این امر خط قرمز توسعه و تصمیم‌گیری است. 
وی اضافه کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که کشت برنج را به جز در استان‌های گیلان و مازندران حمایت نمی‌کنم، حق دارد زیرا از لحاظ بهره‌وری برنج در هیچ کجای کشور غیر از این دو استان حائز بهره‌وری نیست، ما باید در بخش کشاوزی نظم جدیدی را مستقر کنیم و نسخه‌های قبلی را دور بریزیم.
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: بحران تعادل بخشی در ابتدا گریبان‌گیر کشاورزان خواهد بود، توصیه من در برنامه ششم به مجلس این بود که باید برای بهره‌وری یک خط قرمز مخصوص در نظر بگیریم.
کشاورز عنوان کرد: ما طی 4 سال گذشته بهره‌وری آب کشاورزی را 25 درصد افزایش داده‌ایم، اگر این امر استمرار پیدا کند و سالی 6 درصد در این قسمت لحاظ کنیم مشکل چالش آب از نظر تقاضا، نیاز، مدیریت و... حل خواهد شد، مشروط بر اینکه آب صرفه‌جویی شده صرف توسعه نشود بلکه به تعادل بخشی بازگردد.
وی با بیان اینکه یک مشکل بزرگ آب کشور، حکمرانی است، ادامه داد: در حال حاضر ما نظام تدبیر را به جای سیاست‌های فعلی به کار برده‌ایم، نظام تدبیر یک اصولی دارد که ما از آن پرهیز می‌کنیم از جمله اینکه بایستی ذی‌نفعان در آن حضور داشته باشند. همچنین این سیستم باید شفاف باشد و بتوانیم به راحتی به آن رسیدگی کنیم.
کد مطلب: 91293
برچسب ها: اشتغال
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *