۰
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۷

حکایتِ "مرغداری‌های بالستیک" صدام!

صدامگزارش‌های مطبوعات انگلیس اسرار جدیدی را درباره روند پیگیری نابودی سلاح‌های کشتار جمعی صدام توسط غرب فاش کرد.
صدامگزارش‌های مطبوعات انگلیس اسرار جدیدی را درباره روند پیگیری نابودی سلاح‌های کشتار جمعی صدام توسط غرب فاش کرد.
به گزارش ايسنا، روزنامه سان انگلیس مصاحبه‌ای را با روکو کازاگرندی، دانشمند آمریکایی و بازرس سلاح‌های اتمی وابسته به سازمان ملل که از سه ماه قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ شاهد عینی اوضاع این کشور بود، منتشر کرد.
این دانشمند آمریکایی روند بازرسی سلاح‌های کشتار دسته‌جمعی صدام را "طنز و شوخی" خواند.

وی گفت: اطلاعات دروغینی درباره سلاح‌های کشتار دسته‌جمعی صدام به ما داده شد که هیچ پایه علمی نداشت. مهم‌ترین آن یک محل ذخیره‌سازی سلاح‌های میکروبی بود که اگر درست می‌بود تمام بشریت را از بین می‌برد.

وی که از دسامبر ۲۰۰۲ تا مارس ۲۰۰۳ مسؤول پیگیری سلاح‌های صدام شده بود، گفت: اطلاعاتی از اسرائیل، آلمان، آمریکا و انگلیس به دست ما می‌رسید اما همه این اطلاعات به بن بست می‌خوردند. یکی از خنده‌دارترین این داده‌ها، اطلاعاتی بود که درباره یک آزمایشگاه سری سلاح‌های کشتار جمعی به ما رسید که بعد از اینکه ما به محل رفتیم یک ساختمان مسکونی فرش شده دیدیم و سالخوردگانی که درحال تماشای برنامه‌های تلویزیونی بودند.

وی گفت: اطلاعاتی درباره وجود تاسیساتی برای مخفی کردن موشک اسکاد به ما داده شد اما وقتی می‌رفتیم آن مکان را ببینیم با مرغداری روبه‌رو می‌شدیم. برای همین به مسخره می‌گفتیم این‌ها "مرغداری‌های بالستیک" هستند. یک بار هم به ما گفتند، بروید به محوطه دانشگاه بعد به فلان ساختمان بعد طبقه زیرین و به فلان اتاق یک تابلو روی دیوار می‌بینید پشت آن صفحه کلیدی وجود دارد زمانی که رمز را وارد کنید دیوار جابجا می‌شود و شما یک آزمایشگاه محرمانه سلاح پیدا می‌کنید اما همه این‌ها حرف مفت بود و چیزهایی بود که تنها در فیلم‌های "جیمز باند" دیده می‌شود چراکه وقتی ما به ساختمان می‌رفتیم نه زیرزمین داشت و نه هیچ چیز دیگر.

این دانشمند آمریکایی درباره انتقال این تیم به مکانی که گفته می‌شد قبرستان بزرگ سلاح‌های میکروبی در شرق عراق است، صحبت کرد.
وی گفت: در جنگ نخست خلیج فارس، عراق حدود ۲۰۰ بمب میکروبی در نزدیکی بغداد جاسازی کرد. به رغم اینکه عراق در آن زمان این مساله را تکذیب می‌کرد اما اطلاعات بعدا حقیقت را فاش کرد و نظام صدام بعدا به آن اذعان کرد. به نظر من این یکی از مهم‌ترین اعترافات نظام صدام بود. آن بمب‌ها اگر منفجر می‌شدند ممکن بود میلیون‌ها تن را بکشند چراکه برای کشتن تمامی بشریت کافی بودند.
این دانشمند آمریکایی می‌افزاید: ما حفره‌ای عظیم با حدود ۱۸۰ بمب را یافتیم که تقریبا در حجم اندازه یک انسان بودند. آنها گفتند با گلوله‌های توپ این بمب‌ها را منفجر کرده‌اند و ما عملا برخی ترکش‌های گلوله‌ها را یافتیم. ما سه بمب نیز که حاوی مایعی از سلاح‌های میکرو بیولوژیکی بود، پیدا کردیم.
این دانشمند آمریکایی گفت که سه ماه قبل از حمله به عراق با یکی از بدترین شخصیت‌های نظام صدام به نام "رحاب رشید طه" و ملقب به "دکتر میکروب" ملاقات داشت که مأموریت ارتقای سلاح‌های میکروبی عراق را برعهده داشت.
وی همچنین گفت که با حسام محمد امین، مدیرکل اداره نظارت ملی در رژیم صدام ملاقات داشت که بسیار فرد حرفه‌ای و مطلع بود.
این دانشمند آمریکایی همچنین با افسران پلیس و سازمان اطلاعات عراق نیز دیدار داشت که از تیم بازرسان بین‌المللی حفاظت می‌کردند و همکاری مثبتی با تیم داشتند به خصوص که مردم با حضور تیم بازرسان مخالف بودند.

وی درباره نشست گفت: از این نشست هیچ گونه اطلاعات مفیدی به دست نیامد. بعد از انجام عملیات بازرسی می‌توانستم بگویم صدام هیچ گونه برنامه سلاح اتمی نداشت.
 
کد مطلب: 91678
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *