۰
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۹

یک بام و دوهوای رسانه ملی برای نمایندگان

صداو‌سیما که یک شب هم تصمیم گرفته بود خبری علیه دولت منتشر نکند،‌ ترجیح داد از بین نطق‌های جنجالی دیروز نمایندگان، فقط ‌نطق مخالف دولت را پخش کند.
صداو‌سیما که یک شب هم تصمیم گرفته بود خبری علیه دولت منتشر نکند،‌ ترجیح داد از بین نطق‌های جنجالی دیروز نمایندگان، فقط ‌نطق مخالف دولت را پخش کند.
«مشتریان سایپا فردا 10صبح، گوش به زنگ باشند...» این سرخط اخبار شبانگاهی شبکه 3 سیماست. اما زمانی نمی‌گذرد عیش مخاطبان با پخش تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در صحن علنی مجلس طیش می‌شود. در این بخش خبری، اخطار قانون اساسی دیروز حاجی دلیگانی پخش می‌شود که گفته بود: «اوضاع اقتصادی مردم خوب نیست، کسی با مردم صحبت نمی‌کند و مردم در وضعیت بی‌اطلاعی به سر می‌برند. رئیس‌جمهور هم با مردم قهر است؛ وزرا هم به همین نحو. شما (علی لاریجانی) هم امروز صحبتی نکردید.» اما پاسخ رئیس مجلس درباره اینکه طرح فوریت تأمین کالاهای اساسی، امروز در مجلس بررسی می‌شود، به صورت ناقص پخش می‌شود.

ما در جایگاه مخاطبی که اخبار مجلس را تنها از تلویزیون دنبال می‌کنیم، چه می‌شنویم؟ این که مهم‌ترین اتفاق دیروز مجلس، تذکر نماینده‌ای به دولت و رئیس مجلس درباره بی‌توجهی به نابسامانی اقتصادی فعلی است.

**واقعیت جلسه دیروز مجلس
در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، 15 تذکر شفاهی و سه اخطار قانون اساسی از سوی نمایندگان مطرح شد. همچنین پنج نماینده نطق میان دستور داشتند. علاوه بر این، بخشی از جلسه به سؤال عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گذشت.

دیروز اما نطق دو نماینده بیشتر از همه اتفاقات دیروز مجلس انعکاس داشت. رسانه‌های دیگر، برخلاف صداو‌سیما، نطق پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران که به موضوع «همه‌پرسی»، ممنوع‌التصویری، ‌حصر، اصلاح قانون اساسی و نظارت استصوابی شورای نگهبان اشاره داشت، پرداختند. البته واکنش حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده همدان به نطق سلحشوری هم از نکات چالشی این جلسه بود که خطاب به رئیس جلسه گفت: «چرا وقتی تریبون باز است، هرکسی هر چه می‌خواهد در مورد نظام می‌گوید؟ در مجلس ششم که یک‌بار به نظام و رهبری توهین شد، رئیس مجلس محکم جواب داد، اما در این مجلس صدها بار به نظام توهین شده، اما رئیس یک‌بار دفاع نکرده است.»

** پمپاژ ناامیدی از سوی صداوسیما
پوشش صدا‌وسیما از تریبون نمایندگان مجلس، در حالی است که روز گذشته، علی اکبری، نماینده شیراز و عضو فراکسیون امید در انتقاد از عملکرد رسانه ملی گفته بود: شرایط سخت و پیچیده است و دشمنان دنبال برهم زدن امنیت و ناامید کردن جامعه هستند. در این میان صداوسیما پیوسته به دنبال «بزرگ کردن» کمبودها ازجمله کمبود پوشک بچه، شیرخشک نوزاد و غیره و «تخریب دولت» و «پمپاژ ناامیدی» در جامعه است.

** منتقدان رسانه ملی، از مردم تا رهبری
البته این نخستین بار نیست که دولتمردان، نمایندگان مجلس، کارشناسان سیاسی، اجتماعی و ارتباطات، عملکرد صداوسیما را نقد می‌کنند و آن را عامل بی‌اعتمادی جامعه به رسانه‌های داخلی و مسئولان می‌دانند.

دی‌ماه 96 و در پی اعتراضات خیابانی مردم، رئیس‌جمهوری در انتقاد از عملکرد صداوسیما، از مسئولان و دست‌اندرکاران آن خواست از نشر «شایعات» و «سیاه‌نمایی» خودداری کرده و «به وظیفه ملی» خود عمل کنند.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار دانشجویان در ماه مبارک رمضان، در پاسخ به این انتقاد که صداوسیما یک‌سویه عمل می‌کند، با دانشجویان همراهی و تأکید کردند: «در مواجهه با صداوسیما، چه در مدیریت فعلی و چه در مدیریت‌های قبلی، همواره در موضوعات مختلف موضع انتقادی داشته‌ام.»
کد مطلب: 93436
برچسب ها: رسانه ملی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *