۰
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۳

نژاد زنبور ایرانی در حال انقراض ‌

‌رئیس مرکز تحقیقات‌ و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با اشاره تعداد، انواع و نژاد زنبورعسل در سطح جهان مطرح کرد: بیش از ۲۰ هزار نوع و ۲۴ نژاد زنبورعسل در دنیا وجود دارد که ۲ نژاد از زنبوران عسل در ایران مشغول تولید عسل هستند.
‌رئیس مرکز تحقیقات‌ و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با اشاره تعداد، انواع و نژاد زنبورعسل در سطح جهان مطرح کرد: بیش از ۲۰ هزار نوع و ۲۴ نژاد زنبورعسل در دنیا وجود دارد که ۲ نژاد از زنبوران عسل در ایران مشغول تولید عسل هستند.
به‌ گزارش ایسنا، منطقه‌همدان، قاسم اسدیان یکشنبه 18 شهریور در مراسم شکرگزاری برداشت عسل استان همدان، در رابطه با ۲ نژاد موجود زنبورعسل در ایران گفت: متأسفانه با بی‌توجهی و بی‌اهمیتی شاهد انقراض و نابودی زنبوران بومی ایران هستیم.
وی با اشاره به اهمیت و ارزش زنبورعسل در زندگی کنونی انسان، اظهارکرد: منهای ارزش اقتصادی، عسل باعث درمان بیماری‌های بزرگی مانند سرطان است و ارزش دارویی بسیاری دارد.
رئیس مرکز تحقیقات ‌و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه یک سوم غذای جهان توسط زنبورعسل تولید می‌شود، افزود: ۸۰ درصد گیاهان با گرده‌افشانی محصول تولید می‌کنند، به طوری‌که زنبوران تنها موجود بر روی زمین هستند که از نظر تغذیه با انسان شریک نبوده و ضرری به‌انسان نمی‌رسانند.
وی با اعلام آمادگی مرکز تحقیقات‌ و آموزش کشاورزی استان برای همکاری با زنبورداران و مسئولان مربوطه توضیح داد: برگزاری دوره‌های آموزشی روش‌های مختلف برای زنبورداری، شناسایی زمین‌های مرغوب برای نصب کندو و شناسایی افراد توانا از جمله امور لازم برای همکاری ما به منظور رسیدن به‌بهره‌برداری درست و مفید از زنبوران عسل است.
وجود عسل‌های تقلبی ربطی به زنبورداران ندارد
‌نماینده زنبورداران استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به وجود عسل‌های تقلبی در بازار گفت: وجود افراد سودجو در بازار باعث بی‌اعتمادی مردم به زنبوردارن شده است.
‌به‌‌ گزارش ایسنا،‌ افشین نیک با بیان اینکه شناسنامه‌دار نشدن زنبورداران علت عمده ورود افراد سودجو برای تولید عسل تقلبی است، افزود: ساخت عسل‌های تقلبی باعث شده تا مردم به زنبورداران زحمتکش بی‌اعتماد شوند در صورتی‌که وجود عسل تقلبی در بازار هیچ ربطی به زنبورداران ندارد.
وی با اعلام وجود ۴ نوع عسل در استان همدان مطرح کرد: عسل گون، تولید عسل گیشنیز در نهاوند، عسل رازیانه در رزن و عسل یونجه در تمامی نقاط استان از چهار نوع عسل تولید شده موجود در استان هستند.
نیک با اشاره به شرایط محدود شهدآوری در استان خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی شهدآوری در استان، مسئولان مربوطه باید برای ارائه داروهای استاندارد به زنبورداران سرعت‌عمل داشته‌ باشند تا زنبورداران مجبور به استفاده از داروهای شیمیایی و نامناسب نباشند.
وی با بیان اینکه استان همدان نگین گردشگری و میهمانان توریستی است، اظهار کرد: با توجه به انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و وجود گردشگران خارجی، باید تلاش کنیم تا عسل خوب و درجه یک همدان به‌دست توریست‌ها برسد تا آن‌ها مُبلغ عسل استان در دنیا باشند.
نماینده زنبورداران استان همدان در پایان یادآور شد: باید به مراتع بیشتر اهمیت داده شود چرا که نابودی مراتع، باعث نابودی صنعت تولید عسل می‌شود.
مقاومت باغداران همدانی برای نصب کندو در زمین‌هایشان
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان هم با اشاره به زحمات‌قابل توجه زنبورداران، بیان کرد: به‌لطف زنبوردارن استان همدان یکی از شهرهای برتر و ممتاز در تولید عسل شناخته شده است.
به‌ گزارش ایسنا، ‌محمدنظرپور ‌با اشاره به اهمیت زنبورعسل در قرآن کریم، گفت: ۱۵۰ میلیون سال از وجود زنبورعسل بر کره زمین می‌گذرد، به طوری‌که شرایط زندگی را برای انسان آسان‌تر می‌کند.
وی در رابطه با ضرورت پرورش زنبورعسل در کشور اظهار کرد: تولید عسل یک فعالیت سبز است چرا که هیچ‌گونه آلودگی برای محیط زیست و وابستگی به کشورهای خارجی ندارد و به همین علت تولید عسل نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.
نظرپور با اشاره به اهمیت گرده‌افشانی زنبورعسل در بحث مواد غذایی انسان، ادامه داد: یک‌سوم غذای انسان از گیاهانی تأمین می‌شود که به گرده‌افشانی وابسته است به طوریکه با حذف حشرات گرده‌افشانی ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد غذایی از بین می‌رود این در صورتی است که ۸۰ درصد گرده‌افشانی توسط زنبورعسل انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه نصب کندو زنبورعسل در باغ‌ها باعث افزایش کیفیت محصولات می‌شود، مطرح کرد: در کشورهای پیشرفته زنبورداران برای نصب کندوی عسل برای بهبود کیفیت محصول باغات پول دریافت می‌کنند این درحالیست که در ایران به ویژه همدان باغداران برای نصب کندو در زمین‌های خود به‌شدت برخورد می‌کنند و از اهمیت این موضوع خبر ندارند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اعلام وضعیت تولید زنبور و وجود زنبورداران در کشور، عنوان کرد: ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار کندو و ۸۱ هزار و ۷۴۸ نفر زنبوردار در ایران وجود دارد که باعث شده تا ایران رتبه‌دار 4 تولیدکننده عسل در دنیا باشند.
وی در رابطه با وضعیت زنبورداری و تولید عسل در استان خاطرنشان‌کرد: وجود ۲۱۵ هزار لانه زنبورعسل، ۳ واحد پرورش ملکه و ۸ مرکز دارای مجوز بسته‌بندی در استان باعث شده تا همدان رتبه ۱۱ تولید عسل در کشور را داشته باشد.
نظرپور با اشاره به هدف برگزاری جشن شکرگزاری بیان‌کرد: شناساندن گوشه‌ایی از زحمات زنبورداران و معرفی زنبورداری به‌عنوان یک اشتغال سبز از جمله اهداف برگزاری این مراسم است.
کد مطلب: 93646
برچسب ها: زنبور
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *