۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۷

ایران محل وقوع زلزله های بزرگ

مدیر مهندسی زمین شناسی و مخاطرات محیطی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی حدود ۳۰ زلزله بزرگ و مرگ بار در جهان رخ داده که پنج زلزله از آن در ایران بوده است.
 محمد جواد بلورچی ˈ افزود: در بروز این زلزله ها ایران از لحاظ تلفات در کنار کشورهایی با جمعیت یک میلیاردی مانند چین و هند قرار گرفته و آمارها نشان می دهد که سهم ایران ۵ /۱۶ درصد جهان است.

وی با بیان اینکه ایران روی کمربند زلزله قرار دارد، اظهار داشت: در حالی این میزان تلفات زمین لرزه متوجه ایران می شود که ایران یک درصد مساحت جهان را داراست اما سهم بالایی در بروز تلفات ناشی از زمین لرزه و به طور کلی مخاطرات طبیعی دارد.

مدیر مهندسی زمین شناسی و مخاطرات محیطی سازمان زمین شناسی با بیان اینکه ایران از لحاظ خطر پذیری رتبه سوم جهان را داراست ، گفت : از این رو باید با برنامه ریزی های اصولی و علمی در راستای کاهش تلفات و خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی در کشور تلاش کنیم.

وی افزود: با توجه به وجود گسل های فراوان در ایران ، لزوم بازنگری گسل هایی که دارای پتانسیل لغزش هستند باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

بلورچی گفت: باید رویدادهای گذشته و تاریخی زمین لرزه های بزرگ و مرگ بار کشور را بررسی کنیم تا با رفتار گسل ها و نحوه فعال شدن آنها آشنا شویم زیرا دراین صورت می توان رفتار مناسبی در مقابل حرکت آنها انجام داد.
کد مطلب: 9410
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *