۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۱

گفت وگوي تلفنی اردوغان با بان کی مون

ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه در پی تشنج در مرز ترکیه و سوریه در تماسی تلفنی با ˈ بان کی مون ˈ دبیرکل سازمان ملل متحد در باره حادثه شهر آکچاقلعه که منجر به کشته شدن ۵ تن از شهروندان ترک شد ، گفت و گو کرد.
به گزارش روز جمعه منابع خبری ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک ، اردوغان در این گفت وگوی تلفنی خواستار محکوم کردن این حادثه که ادعا می شود توسط سوریه صورت گرفته است ، توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

به نوشته این منابع خبری ، ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه نیز در تماس های تلفنی با ˈ نبیل العربی ˈ دبیرکل اتحادیه عرب و ˈ محمد کامل عمرو ˈ وزیر امور خارجه مصر در این باره گفت وگو کرد.

منابع دیپلماتیک عنوان کردند که داوداوغلو در این تماس های تلفنی گزارشی از وضعیت مرز مشترک ترکیه و سوریه در پی کشته شدن ۵ تن از شهروندان ترک شهر آکچاقلعه ارائه کرد.

به گفته این منابع دیپلماتیک ، دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه مصر ضمن عرض تسلیت به داوداوغلو ، با ترکیه اعلام همبستگی کردند.

نهاد نخست وزیری ترکیه چهارشنبه شب در اطلاعیه ای اعلام کرد ، ارتش این کشور نقاطی در خاک سوریه را هدف آتش توپخانه قرار داد.

در این اطلاعیه که در پی نشست فوق العاده نخست وزیر ، رییس ستاد ارتش ، وزرای امور خارجه ، کشور و دفاع ترکیه منتشر شد ، آمده بود : در پی اصابت خمپاره به مناطقی در شهرستان مرزی ˈآکجا قلعهˈ در مجاورت مرز ترکیه با سوریه که منجر به کشته شدن ۵ شهروند و زخمی شدن ۹ تن دیگر شد ، ارتش ترکیه فورا وارد عمل شد و نقاطی در خاک سوریه را که توسط رادار مشخص شده بود، هدف قرار داد.

این اطلاعیه اضافه کرد ، ترکیه بر اساس حقوق بین الملل و حق مقابله مثل دست به این اقدام زده و پس از این نیز تحرکاتی را که متوجه امنیت ملی کشور باشد ،بی پاسخ نخواهد گذاشت.

حادثه اصابت گلوله توپ به شهرستان ˈآکجا قلعهˈ ،از سوی برخی از تحلیلگران ترکیه به عنوان اقدامی مشکوک برای کشاندن پای ترکیه به جنگ با سوریه ارزیابی شد.

این منابع با عنوان اینکه احتمال دارد عناصری با هدف جنگ افروزی در منطقه به چنین تحرکاتی دست دست زده باشند ، عقیده دارند که معارضان سوری نیز می توانند عامل اینگونه تحرکات بوده باشند و دولت ترکیه باید خونسردانه و با احتیاط با اینگونه تحرکات برخورد کند.
کد مطلب: 9431
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *