۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۰
اردوغان گفت:

برقراري استقرار درسوريه به همراه ايران

نخست وزیر ترکیه گفت به همراه ایران برای رفع مشکل و برقراری ثبات در سوریه تلاش می کنیم .
اردوغان دیشب در گفت وگوی مشترک مطبوعاتی با محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری ایران ، یک روز پس از درگیری مرزی این کشور با ترکیه بیان کرد .
اردوغان افزود حادثه شهر آکچاقلعه حادثه معمولی نیست چراکه این حمله نخستین بار از سوی سوریه علیه ترکیه صورت نمی گرفت و این هفتمین حمله سوریه علیه ترکیه بود ما از دوستان ترکیه می خواهیم که حساسیت این کشور را درک کنند .
اردوغان با اشاره به تصویب لایحه دولت آنکارا در مجلس ملی ترکیه مبنی بر اعزام نیروهای نظامی این کشور برای عملیات های برون مرزی اظهارداشت افرادی که در برابر مجلس ترکیه ایستادند قادر به پاسخ در برابر تاریخ نخواهند بود.
نخست وزیر ترکیه هدف دولتش از به تصویب رساندن این لایحه در مجلس را افزایش قدرت بازدارندگی ترکیه عنوان کرد.
نخست وزیر ترکیه با تاکید براینکه ترکیه جنگ طلب نیست گفت ما نتیجه جنگ افروزی در نزدیکی مرزهای خود در عراق و افغانستان را شاهد بوده ایم.
وی افزود ترکیه خواهان توقف فوری خونریزی ها و برادر کشتی در سوریه است و نمی خواهد نظاره گر کشتار برادران سوری خود باشید .
اردوغان با ادعای اینکه کشورش از قدرت و توانایی لازم برای حفظ و حراست از حاکمیت ملی و مرزهای خود است، گفت: ما در خصوص حل مساله سوریه گفتگوها و مذاکرات مشترکی با ایران داریم و هر دو دولت ، به وزیران خارجه خود ماموریت داده اند تا در حل این مساله به سرعت به نتیجه مشخصی برسند که این امر حایز اهمیت زیادی است.
اردوغان با اشاره به گفت و گوهایش با محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری ایران در خصوص روابط دوجانبه گفت: فرصتی شد تا هم گفتگوی مفصل دوجانبه با آقای رحیمی داشته باشم و هم مذاکرات جامعی با شرکت وزیران دو کشور به ریاست من و رحیمی انجام شود.
وی با اشاره به روابط روبه رشد ایران و ترکیه در بخش های تجاری و اقتصادی گفت: روابط تجاری دو کشور به ویژه از سال ۲۰۱۰ به بعد با هدف گذاری و پیگیری های جدی دو طرف شتاب بیشتری یافته است و در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۵/۱۶ میلیارد دلار رسید که این رقم به سرعت به هدف ۳۰ میلیارد دلاری نزدیک می شود.
اردوغان با اشاره به بهبود در توازن تجاری دو کشور گفت: مذاکرات مربوط به برپایی نظام ترجیحی تجاری بین دوکشور روبه پایان است و امیدواریم فردا نهایی شود.
اردوغان گفت: در این چارچوب حداقل ۲۶۰ قلم کالا مشمول تجارت ترجیحی بین دوکشور شده و زمینه برای رشد هرچه بیشتر مبادلات تجاری فراهم خواهد آمد.
نخست وزیر ترکیه با اشاره به گستردگی مناسبات ایران و ترکیه در زمینه های مختلف گفت: وزیران دو کشور در حوزه مسوولیت های خود رابطه نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند و تصمیم داریم این روابط را منظم تر و فشرده تر ادامه دهیم.
اردوغان با تاکید بر اینکه دوکشور ایران و ترکیه با دارا بودن مشترکات عمیق تاریخی همسایگان خوبی هستند گفت ترکیه و ایران با عزم راسخ روابط شان را توسعه می دهند .
کد مطلب: 9416
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *