۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۸
نبیل العربی:

سوری‌ها آتش‌بس را بپذیرند

دبیرکل اتحادیه عرب بار دیگر تاکید کرد که خونریزی‌ها در سوریه باید هر چه سریعتر متوقف شود.
به نقل از روزنامه اماراتی دار الخلیج، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه هلند در قاهره اظهار داشت: ما با هلند در خصوص لزوم توقف خونریزی‌ها در سوریه توافق نظر داریم.

وی افزود که وزیر امور خارجه هلند را در جریان برنامه‌های اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه قرار داده و خاطرنشان کرده است که ایجاد آتش‌بس در سوریه در جریان عید قربان هدفی محدود است اما اجازه می‌دهد که دو طرف درگیری در عملکرد خود بازنگری کنند و به نوعی راه‌های امدادرسانی به آوارگان سوری فراهم شود.

نبیل العربی بار دیگر از گروه‌های سوری خواست که آتش‌بس در عید قربان را بپذیرند و دست از انواع خشونت‌ها در طول تعطیلات عید قربان بردارند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین از تمامی گروه‌های سوری، منطقه‌ای و بین‌المللی خواست تدابیر لازم را در زمینه تضمین موفقیت تلاش‌های اخضر الابراهیمی در سوریه به کار بگیرند.

از سوی دیگر، العربی خاطرنشان کرد که در این دیدار به مساله روند صلح در خاورمیانه و مساله فلسطین پرداخته و ابراز امیدواری کرده است که هلند نیز از موضوع فلسطین و حل درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین حمایت کند.

احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب نیز عنوان داشت که هریک از اتحادیه عرب و سازمان ملل در کنار الابراهیمی برای آماده سازی افکار عمومی عربی و بین‌المللی جهت تحقق آتش‌بس واقعی در عید قربان تلاش می‌کنند.

در عین حال اتحادیه عرب افزوده است که در زمینه اجرای آتش‌بس در سوریه امید اندکی وجود دارد.

از سوی دیگر، هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین از تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در سوریه در جریان تعطیلات عید قربان ابراز خرسندی کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: ما از بیانیه‌های بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب که از سوری‌ها خواسته‌اند درخواست الابراهیمی را اجرا کنند حمایت می‌کنیم.

هونگ بر لزوم توقف درگیری‌ها و انواع خشونت‌ها به عنوان اولویتی برای حل موضوع سوریه تاکید کرد و گفت: ما از نیروهای سوری می‌خواهیم تا منافع کشور و ملت را در نظر داشته باشند و مذاکرات سیاسی را به منظور انتقال قدرت آغاز کنند.

روزنامه اماراتی الخلیج در خبری دیگر به نقل از احمد بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان نوشت: هشدار اخضر الابراهیمی در زمینه اینکه بحران سوریه خشک و تر را با هم خواهد سوزاند بسیار مبالغه آمیز و نادرست است.

وزیر کشور عربستان افزود: در بسیاری از کشورها اتفاقاتی از این دست رخ می‌دهد و جنگ‌های بزرگی ایجاد می‌شود اما با این وجود خیر بر شر پیروز می‌شود.

وی ادامه داد: ان‌شاء الله آتش فتنه در سوریه خاموش شود و امیدواریم که اوضاع به نفع این کشور اسلامی، عربی و کل جهان پایان یابد.

از سوی دیگر، روزنامه اماراتی الاتحاد نوشت: کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق از دولت این کشور خواست فورا به منظور ممانعت از ورود افراد مسلح یا انتقال سلاح موانعی را در مرزهای عراق و سوریه ایجاد کند.

این کمیته از دولت عراق خواست تدابیر جدی و مناسبی را برای ممانعت از اخلال در امنیت اتخاذ کند.

حاکم الزاملی، یکی از اعضای جریان صدر و عضو این کمیته گفت: طرحی برای انتقال بلوک‌هایی که در خیابان‌های بغداد قرار داده شده در نظر گرفته شده تا به مرزهای سوریه و عراق منتقل شوند اما تاکنون اجرایی نشده است.

از سوی دیگر، حسن عبدالعظیم، هماهنگ‌کننده هیات هماهنگی ملی مخالفان در سوریه از الابراهیمی خواسته است تا در راستای آزادسازی زندان تلاش کند.

وی گفت: هیاتی یادداشتی را در خصوص دیدگاه هیات هماهنگی ملی مخالفان سوریه به الابراهیمی داده و در آن بر لزوم آزادی زندانیان تاکید کرده است.
کد مطلب: 11486
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *