۰
سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۴

عاقبت عمارت آمریکایی‌ها

پارک پرواز واقع در کوی اعتمادیه همدان عمارتی به نام آمریکایی‌ها را در خود جای داده که روزگاری تجار آمریکایی و انگلیسی رفت‌وآمد بسیاری به آن داشته و در آن مستقر بودند، این روزها حواشی زیادی را متوجه خود کرده است.
پارک پرواز واقع در کوی اعتمادیه همدان عمارتی به نام آمریکایی‌ها را در خود جای داده که روزگاری تجار آمریکایی و انگلیسی رفت‌وآمد بسیاری به آن داشته و در آن مستقر بودند، این روزها حواشی زیادی را متوجه خود کرده است.
به گزارش ایسنا، در جنگ جهانی دوم وقتی نیروهای متفقین در کشور ساکن شدند، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هم درخوش آب‌وهواترین نقطه، تپه نورمحال همدان مستقر شدند. این تپه از نظر نوع اقلیم به گونه‌ای است که نسیم مناسبی در تمام سال در آن می‌وزد و به لحاظ بهداشتی یکی از نقاطی است که حتی مگسی در آنجا نیست، این تپه از لحاظ استراتژیک به تمام شهر مشرف است به همین علت آمریکایی‌ها اردوگاه خود را آنجا مستقر کردند. 
پس از نقل مکان آمریکایی‌ها، تعدادی انگلیسی که برای امر تجارت در همدان فعالیت داشتند، عمارت منسوب به آمریکایی‌ها را انتخاب کرده و در آنجا مستقر شدند.
عمارت آمریکایی‌ها بعد از مهاجرت آنها به بخش خصوصی واگذار شده و پس از پیروزی انقلاب، این ملک توسط دولت مصادره شده و به کمیته امداد واگذار شد تا صرف امور اقتصادی شود.
اکنون با توجه به ساخت برج‌های دوقلو در این مکان موجب اعتراض هنرمندان، فعالان محیط زیست و شهروندان شد و در پی نامه‌نگاری‌های صورت گرفته از سوی معترضین به استانداری، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری، استاندار همدان اعلام کرد که در صورتی پروژه ساخت برج‌های دوقلو ادامه می‌یابد که به این عمارت تاریخی آسیبی وارد نشود.
شورای اسلامی شهر همدان نیز در بازدیدی از این پروژه خبر از توقف ساخت‌وساز در این مکان را داد.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان به همراه مدیر منطقه دو شهرداری به علت اهمیت و حساسیت اعضای شورا به بناهای تاریخی و مطالبات مردمی نسبت به موضوع ساخت‌وساز در جوار عمارت نورمحال از نزدیک از این مکان، بازدید کرده و موارد را مورد بررسی میدانی قرار داد.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این بازدید میدانی با اشاره به اینکه اعضای شورا بر ساخت‌وساز در عرصه عمارت نورمحال حساس بوده و وارد عمل شدند، گفت: با توجه به اهمیت موضوع و تاریخی بودن عمارت نورمحال با تأکید اعضای شورا، از برج‌سازی و ساخت‌وساز در عرصه عمارت نورمحال تا تعیین تکلیف نهایی جلوگیری شد.
کامران گردان یادآور شد: زمین پارک پرواز در سال 1384 از طرف کمیته امداد امام خمینی(ره) به شهرداری واگذار شده بود که ساخت پارک از سال 86 آغاز شد و سال 90 در کمیسیون ماده پنج برای مابقی زمین مصوبه‌ای برای کمیته امداد صادر شده و میراث فرهنگی نیز موافقت کرده است اما اکنون اعضای شورا نیز مخالف ساخت در این عرصه با ارزش هستند.
وی با بیان اینکه می‌توان زمین موردنظر را با توافق کمیته امداد به پارک پرواز الحاق کرد، افزود: با توجه به حساسیت و اهمیت عمارت نورمحال و تاریخی بودن بنا، برای جلوگیری از ساخت‌وساز در این مکان در نخستین فرصت در صحن شورا یا در شهرداری با حضور اعضای شورا، شهردار و ذینفعان زمین، جلسه‌ای برگزار خواهد شد تا ضمن بررسی موارد، تصمیمات درستی اتخاذ شود.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: شهرداری باید با تشکیل جلسه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نظریه قطعی این ارگان را دریافت کند چرا که این مهم در نهایت بر عهده میراث فرهنگی است.
گردان ادامه داد: باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف این زمین، تصمیمات مقتضی اتخاذ شود تا هم بنای تاریخی حفظ و حریم آن رعایت شده و هم منافع مالک حفظ شود.
وی معتقد است: با ساخت‌وساز در زمین مجاور بنای نورمحال، به طور قطع این عمارت تحت شعاع قرار گرفته و بنا آسیب خواهد دید و ما نیز مخالف ساخت‌وساز هستیم که طبق دستور شورای شهر همدان، فعلا شهرداری از هر گونه ساخت‌وساز در این زمین جلوگیری کرد اما در نهایت ما تابع قانون هستیم.
گردان در پایان سخنانش گفت: با وجود اینکه کمیته امداد مراحل قانونی را طی کرده، با تشکیل جلسه و توافقات سعی خواهیم کرد به نحو مقتضی موارد بررسی و تصمیم مناسبی اتخاذ شود.
کد مطلب: 94610
برچسب ها: همدان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *