۰
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۲

تداوم یاوه‌گویی بولتون علیه ایران

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه بار دیگر با ادبیات تهدید علیه ایران سخن گفت و تاکید کرد که واشنگتن تحریم‌های ظالمانه را «سختگیرانه» اجرا خواهد کرد.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه بار دیگر با ادبیات تهدید علیه ایران سخن گفت و تاکید کرد که واشنگتن تحریم‌های ظالمانه را «سختگیرانه» اجرا خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، به نقل از رویترز، بولتون که در نشستی به میزبانی نهاد ضدایرانی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» سخن می‌گفت، با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ کانال‌های مالی با ایران گفت: مقام‌های این اتحادیه خوب حرف می‌زنند، ولی در اقدام، ناتوان هستند. وی درخصوص شبکه مالی اروپا برای مبادلات بانکی و پولی با ایران گفت: تحولات مرتبط با این ساختار را دنبال می‌کنیم. قصد نداریم بگذاریم که اروپا یا هر کشور دیگر تحریم‌ها را دور بزند.
بولتون بار دیگر از خریداران نفت ایران خواست که تا ماه آینده، تبادلات تجاری خود با ایران را قطع کنند؛ درخواستی که با مخالفت قاطع بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران از جمله چین و هند مواجه شده است. مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بار دیگر انتقادهای خود را متوجه نظام مالی بین‌المللی کرد و گفت: بانک‌ها و سرویس‌های پیام‌رسانی همچون سوئیفت، باید تجارت خود با ایران را به دقت مورد بازنگری قرار دهند و از خود بپرسند که آیا ارزش خطر کردن را دارد یا نه.
این اظهارات بولتون در شرایطی است که به گزارش رسانه های آمریکایی، حتی بانک‌های بزرگ آمریکایی همچون جی.پی مورگان و سیتی بانک که عضو شبکه مالی سوئیفت هستند، تا به اینجا در سیاست فشار به ایران با کاخ سفید همکاری نکرده‌اند.
مشاور امنیت ملی ترامپ که سیاست‌گذاری های دولت متبوعش علیه ایران با درهای بسته مواجه شده است، روز سه شنبه بار دیگر به ادبیات تهدید روی آورد و خطاب به مقام‌های ایرانی گفت: اگر با ما، متحدان و شرکایمان به مخالفت برخیزید؛ اگر به شهروندان ما آسیب بزنید، اگر به دروغ، فریب و خدعه ادامه دهید، بهای گزافی خواهید پرداخت.
وی با انتقاد از حمایت ایران از دولت قانونی سوریه، از سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام برد و او را تهدید کرد.
بولتون خود خوب می‌داند که بیش‌ترین نقش در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق را ایران عهده‌دار بوده است.
این فرار رو به جلو در شرایطی است که «دونالد ترامپ» رئیس دولت آمریکا هم خود در جریان رقابت‌های انتخاباتی، به نقش پررنگ ایران در مبارزه با تروریسم اذعان کرده بود.
بولتون در سخنرانی امروز خود همچنین به شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره کرد و آن را «مضحک» دانست.
این اظهارات در ادامه حملات گذشته او و دیگر مقام‌های آمریکایی به نهادهای بین‌المللی بیان شد. بولتون پیشتر هم با انتقاد از دیوان بین‌المللی کیفری و ورود این نهاد به موضوع جنایات جنگی آمریکا در افغانستان، آن را هدف انتقادهای تندی قرار داده بود.
سخنان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا ساعتی بعد از آن ایراد می‌شود که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور هم در نشست یاد شده در نیویورک، اظهارات مشابهی را تکرار کرده بود.
پمپئو با انتقاد از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای خنثی کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، آن را اقدامی «غیرسازنده» دانسته بود. گروه ضدایرانی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که مقام های آمریکایی در آن به ایراد سخنرانی پرداختند، در سال 2008 با هدایت دولت آمریکا و لابی صهیونیسم بنیان گذاشته شد تا با مبالغه و دامن زدن به سیاست ایران هراسی، ابزاری برای پیشبرد اهداف کاخ سفید باشد.
کد مطلب: 94639
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *