۰
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۹

صف خرید در بورس با چاشنی ریسک

افزایش قیمت سهم‌ها و رکوردشکنی شاخص بورس امروز نیز با قوت دنبال شد و در بسیاری از سهم‌ها صف‌های خرید وجود داشت، این در حالی است که سهامداران نیم نگاهی به وضع تحریم‌های آمریکا در آبان ماه دارند.
افزایش قیمت سهم‌ها و رکوردشکنی شاخص بورس امروز نیز با قوت دنبال شد و در بسیاری از سهم‌ها صف‌های خرید وجود داشت، این در حالی است که سهامداران نیم نگاهی به وضع تحریم‌های آمریکا در آبان ماه دارند.
به گزارش ایسنا، امروز بار دیگر بازیگران بازار سهام شاهد افزایش قیمت سهم‌ها با شتابی فزاینده‌ای بودند به طوری که در بیشتر گروه‌ها مخصوصا گروه‌های صادرات محور از جمله نفتی‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و فلزات اساسی شاهد صف خرید بودیم.
شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران که این روزها هر لحظه در حال رکورد شکنی است امروز نیز ۶ کانال جدید را پشت سر گذاشت و برای اولین بار در تاریخ بورس وارد تراز ۱۸۷ هزار واحدی شد. افزایش ۶۷۷۰ واحدی نماگر بازار سرمایه، امروز در حالی رخ می‌دهد که ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازار سهام را در برگرفته است.
بسیاری از سهامداران و فعالان بازار سهام نیم نگاهی به آبان ماه و شروع به تحریم‌های یک جانبه آمریکا دارد. از طرفی به خاطر رشد فزاینده ارزهای خارجی از جمله یورو و دلار شرکت‌هایی که محصولات صادراتی دارند سود بیشتری را در صورت‌های مالی خود شناسایی کردند و فعالان بازار سرمایه نیز به خرید این قبیل سهم‌ها به شدت ترغیب شده‌اند.
در این روزها عمده افرادی که در بورس اوراق بهادار دادوستد می‌کنند نوسان گیران بازار سهام هستند. این افراد با هدف به دست آوردن بازده‌های لحظه‌ای اقدام به خریدوفروش می‌کنند و تقریبا می‌توان با توجه به آنچه که تابلوی بورس نشان می‌دهد و با توجه به تعداد، حجم و ارزش معاملات و جو بازار این موضوع را به وضوح دید که کسی با هدف بلندمدت در بورس سرمایه گذاری نمی‌کند.
شاخص کل هم وزن امروز با رشد فزاینده ۱۱۶۳ واحدی مواجه شد و تا رقم ۳۲ هزار و ۶۱۸ بالا رفت اما در عین حال شاخص آزاد شناور ۷۱۷۷ واحد افزایش یافت و به رقم ۱۹۹ هزار و ۶۵۰ واحدی رسید.  در عین حال شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۴۵۹۵ و ۱۵ هزار و ۳۶۶ واحد رشد کردند.
امروز سهم‌هایی در گروه پتروشیمی و پالایشی بیشترین تاثیر را بر نوسانات شاخص‌های بازار داشتند به طوری که صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت اصفهان هر یک به ترتیب ۵۸۱، ۵۰۲ و ۴۳۹ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص‌های بازار داشته‌اند.
در گروه محصولات شیمیایی دو نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی شاهد رشد فزاینده‌ای در قیمت نهایی بوده‌اند. به طوری که تاپیکو توانست بیش از ۱۰ درصد در قیمت پایانی رشد کند. ۸۳ درصد از خریداران این سهم حقیقی و حدود ۱۶ درصد حقوقی بودند. صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز پنج درصد با رشد قیمت مواجه شد که ۵۶ درصد از خریداران آن سهامداران حقیقی بودند.
از طرفی در بازار سراسر سبز امروز فرآورده‌های نفتی نیز یک دست با رشد قیمت مواجه شده‌ است و سهامداران برای خرید سهم‌های آن صف کشیدند. در این گروه ۱۱۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۵۹ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.
در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز به جز معدود سهم‌هایی مابقی یک دست با رشد قیمت مواجه شده‌اند و در سهم‌های شاخص ساز این گروه شاهد صف خرید بودیم. به عنوان نمونه در سهم ایران خودرو که در ساعاتی از معاملات با صف خرید مواجه بود ۹۳.۵ درصد از خریداران افراد حقیقی و مابقی حقوقی بودند.
ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۱۴۳۵ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۳.۷ میلیون سهم و اوراق مالی طی ۲۵۲ هزار و ۸۵ نوبت دادوستد بود.
آیفکس نیز در رشدی بی‌سابقه حدود ۸۰ واحد بالا رفت و تراز تاریخی ۲۱۵۰ واحدی تجربه کرد. حجم معاملات فرابورس ایران ۱.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سر گذاشت و ارزش آن به ۷۳۴ میلیارد تومان رسید.
کد مطلب: 94824
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *