۰
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۰

تقابل خریداران و فروشندگان بورس

بورس تهران دوباره دچار سردرگمی شده. معاملات چند روز خوب و چند روز بد هستند. نوسانات هم به شکلی است که هر رشدی، سریع در جهت معکوس جبران می شود. فعلا جهت معاملات رو به پایین است، اما با شیب بسیار کم.
تقابل خریداران و فروشندگان بورس
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دامنه نوسانات بورس مدتی است که کم شده اما بازار با شیب ملایم در حال حرکت به سمت پایین است. شاخص کل بورس اخیرا حمایت مهم یک میلیون و 400 الی یک میلیون و 420 هزار واحد را به پایین شکسته و انتظار تحلیلگران تکنیکال این است که شاخص به این سطح یک بازگشت موقت داشته باشد و پس از آن دوباره شروع به افت کند.
اما روند معاملات به اندازه ای ضعیف است که این پولبک به سطح شکسته شده هم با سرعت بسیار کم در حال وقوع است. در واقع رشد دیروز شاخص کل را می توان حرکتی در جهت بازگشت به سطح شکسته شده شاخص کل دانست و خیلی نمی توان به آن امیدوار بود.
ارزش معاملات افزایش یافت اما...
در جریان معاملات دیروز اتفاق خوبی که رخ داد، رشد 500 میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد بود. به عبارتی ارزش معاملات خرد رشدی بیش از 20 درصد داشت که رقم قابل توجهی است. اما طی یک ماه گذشته به اندازه ای از این رشدها در ارزش معاملات خرد رخ داده و پس از آن دوباره ارزش معاملات افت کرده که فعلا نمی توان به این رشد، امید خاصی داشت.
در واقع بورس وارد یک سیکل از نوسانات شده که گاهی سیگنال های مثبت از آن صادر می شود و گاهی سیگنال های منفی. اما برآیند و نتیجه معاملات، در جهت افت شاخص کل پیش رفته است.
با این حساب درمورد ارزش معاملات باید صبر کرد تا رقم آن به بیش از 4 یا حتی 5 هزار میلیارد تومان برسد و پس از آن با امیدواری درباره این رشد ارزش معاملات صحبت کرد.
ورود پول به بازار و افزایش قدرت خریداران
دیروز البته یک رویداد مهم دیگر هم در معاملات بازار سهام ثبت شد. پس از 13 روز سرانجام حقیقی ها دوباره پول به بازار تزریق کردند که البته رقم آن حدود 20 میلیارد تومان بود. این رقم گرچه کم است، اما همین که زنجیره خروج پول را قطع کرده، اتفاقی مثبت محسوب می شود.
شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز دوباره به بالای یک رسیده و دیروز عدد 1.02 ثبت شد. با این حساب برای معاملات امروز می توان رشد شاخص ها را محتمل دانست. اما فعلا هر رشدی در شاخص کل احتمالا بازگشت به محدوده حمایتی شکسته شده است و نمی توان خیلی به آن دل خوش کرد چراکه شاخص به سرعت می تواند دوباره منفی شود.
کد مطلب: 174461
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *