۱
۰
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با ماهنامه نماینده:

چرا باید همه کارها در مجلس بر محور رئیس بچرخد؟

نمره مجلس دهم بالاتر از ۱۲ نیست/با این وضعیت، مجلس را در راس امور نمی‌بینم
عضو فراکسیون امید تصریح کرد: در یک کلمه اگر بخواهم نمره‌ای به مجلس بدهم قطعا آن نمره بالاتر از ۱۲ نیست.
چرا باید همه کارها در مجلس بر محور رئیس بچرخد؟
عضو فراکسیون امید تصریح کرد: در یک کلمه اگر بخواهم نمره‌ای به مجلس بدهم قطعا آن نمره بالاتر از ۱۲ نیست.
مصطفی کواکبیان «نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران» ۱۸ مهر ماه پس از پایان جلسه رسمی مجلس مهمان سایت و ماهنامه «نماینده» شد، او که در مجلس هشتم نماینده مردم سمنان بود در انتخابات مجلس دهم در فهرست امید (اصلاح طلبان) قرار گرفت و بار رای مردم تهران راهی بهارستان شد.
او پس از حضور در خانه ملت در فراکسیون امید حضور پیدا کرد و هم اکنون از نیروهای شناخته شده این فراکسیون به حساب می‌آید البته این نماینده اصلاح طلب از منتقدان شورای عالی سیاستگذرای اصلاح طلبان است و  بر تشکیل پارلمان اصلاحات در جریان متبوعش تاکید دارد.
بیشتر وقت گفت‌وگو با کواکبیان به عملکرد مجلس دهم اختصاص پیدا کرد، در پایان هم او نسبت به ترمیم تیم اقتصادی دولت و معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر کار موضع‌گیری کرد.
قبل از آغاز رسمی گفت‌وگو، نماینده اصلاح‌طلب مجلس فعالیت «نماینده» در عرصه رسانه بخصوص در حوزه قانون گذاری را به فال نیک گرفت و خطاب به دست اندرکاران این رسانه، گفت: جا دارد از زحمات شما تشکر و قدردانی کنم، بنده اهل رسانه ام و به خوبی در جریان مسائل و سختی‌های کار در عرصه رسانه هستم، در بین رسانه‌های مکتوب حتما «نماینده»، در رتبه‌های نخست قرار دارد و خوشحالم که با خبرنگاران این رسانه گفت‌وگو می‌کنم.
آنچه پیش رو دارید گفت‌وگو با مصطفی کواکبیان در حاشیه بازدید از سایت و ماهنامه«نماینده» است:
مصطفی کواکبیان «نماینده مردم تهران» درپاسخ به این سوال«عملکرد مجلس دهم را تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: هر دوره مجلس را از سه جهت می‌توان نسبت به دوره‌های قبل مقایسه کرد، نخست سطوح نمایندگان است. نمایندگان در دوره‌های قبل بیشتر به وظایف ذاتی خود واقف بودند اما شرایطی به وجود آمده است که نمایندگان کمتر به ذات رسالت و وظیفه شناسی که باید داشته باشند می‌پردازند. نکته دوم آنکه، در نظر گرفتن مطالبات عمومی مردم، کمتر شده است.
وی به تبیین سومین نکته درباب تفاوت مجالس گذشته با دوره فعلی پرداخت و اظهارداشت: سومین عامل کاهش قدرت نظارتی مجلس است. به عنوان  مثال معتقدم قدرت نظارتی مجلس هشتم، رسیدگی به مطالبات عمومی مردم و سطح نمایندگان بهتر از مجلس هفتم و مجلس هفتم نیز بهتر از مجلس ششم بوده است البته در رابطه با سطح معلومات و مدرک تحصیلی، مجلس دهم بالاتر از مجلس نهم است و  حدود ۸۰ نفر از نمایندگان در مجلس دهم از مدرک تحصیلی دکتری  برخوردارند و حدود ۴۰-۵۰ نفر از نمایندگان در مجلس عضو هیئت علمی هستند.
نماینده مردم تهران با بابیان اینکه این مسائل را به صورت عمومی مطرح کردم و قصد پرداختن به موضوع را از زاویه آسیب شناسی ندارم، به مشکلی که پیش روی مجلس کنونی قرار دارد اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات در مجلس دهم، وجود سه فراکسیون است که در مجلس وجود دارد. به عنوان مثال در مجلس هشتم چنین مشکلی نداشتیم. دو فراکسیون بود یک فراکسیون خط امام و دیگری فراکسیون اصول گرایان و در آن مجلس اصلاح طلبان اقلیت بودند که کاملا در طرح‌ها و لوایح مشخص بود.
کواکبیان درباره اینکه «ریشه به وجود آمدن فراکسیون مستقل در مجلس دهم چیست؟»، تاکید کرد: این جمله را بارها تکرار کرده ام که لیست ما ۱۵۸ نفر بودند و عکس یادگاری با ما گرفتند ولی زنبیل خود را در جایی دیگر گذاشته اند. معتقدم اگر بخواهیم به این وضعیت پایان دهیم باید نظام انتخابات را حزبی کنیم.
وی به ایام انتخابات مجلس و فعالیت شورای عالی سیاستگذرای اصلاح‌طلبان در آن برهه اشاره می‌کند و می‌گوید: آن زمان در شورای عالی، عضو هیئت رئیسه بودم، موضوعی مطرح شد مبنی بر اینکه چند لیست ندهیم و کلا یک لیست باشد. دولتی‌ها هم می‌خواستند لیست مجزایی بدهند. نظر بنده بر این بود که لیست مجزا باشد و هر کس بر اساس وزن خود شرکت کند ولی در مجموع این جمع بندی مورد پذیرش واقع نشد.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید با بیان اینکه به طور مشخص لیست تهران را نمی‌گوییم، گفت: در لیست شهرستانها کسانی را داشته‌ایم که حتی یک بار هم در فراکسیون نیامده‌اند. این حالت ژله‌ای تکلیف‌ها را مشخص نمی‌کند. به عنوان مثال نمی‌توانیم حدس بزنیم در فلان طرح نتیجه چه می‌شود بنابراین، انگیزه برای کار جدی وجود ندارد.
کواکبیان یادآور شد: در مجلس هشتم می‌دانستیم تمام طرح‌هایی که می‌دهیم تصویب نمی‌شود اما با این حال حرفمان را می‌زدیم و صدای خود را می‌رساندیم.
وی با بیان این مطلب «اما اینجا(مجلس کنونی) نمی‌دانیم زحمتی که برای یک طرح کشیده می‌شود سرانجام آن منتج به چه نتیجه‌ای می‌شود، اظهارداشت: به عنوان مثال می‌توان طرح عفو عمومی را ذکر کرد. معتقدم طرح بسیار پسندیده‌ای بود، هم می‌توانست سرمایه‌های خارجی را وارد کشور کند و هم آنهایی که اقدام ضد انقلابی و براندازانه نداشتند بتوانند بازگردند و در داخل هم اعتماد عمومی بهتر و اقتدار بیشتری برای نظام به ارمغان می‌آورد که با ۵-۶ رای کمتر در مجلس رای نیاورد.
نماینده اصلاح طلب مجلس تاکید کرد: اگر شما در اقلیت محض باشید کاملا مشخص است که نتیجه بخش نیست اما برای ثبت تاریخ و موضع‌گیری‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهید.
کواکبیان با اشاره به اینکه حدود دو سال و نیم است که از مجلس دهم می‌گذرد و من هر ماه کارنامه عملکرد را به نمایندگان می‌دهم، تصریح کرد: واقعیت این است که از مجموعه تذکرات نطق‌های خود ناراضی نیستم ولی از عملکرد فراکسیون خودم دل خوشی ندارم. چون فراکسیونی که مدعی هستیم ۱۲۰ نفر نماینده در مجلس داریم خیلی بیشتر از حال حاضر باید تاثیرگذار می‌بود.
وی تنها  راه حل  را حرکت به سمت انتخابات حزبی عنوان کرد و افزود: با این حال ناامید نیستیم و نهایت تلاش خود را می‌کنیم.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بزرگترین عملکرد مجلس دهم را بررسی و تصویب برنامه ششم خواند و گفت:آقای لاریجانی نامه‌ای برای مقام معظم رهبری نوشت. فلسفه نامه این بود که ما بتوانیم لایحه‌ای که از طرف دولت می‌آید، هر بلایی که سر آن می‌خواهیم بیاوریم. این تفسیر را شورای نگهبان قبول ندارد و معتقد است طرحی که از طرف دولت آمده است نباید از فلسفه اصلی اش خارج شود.
کواکبیان با بابیان این مطلب ۳۴ ماده لایحه برنامه ششم دولت را در مجلس به ۱۴۴ ماده رساندیم، خاطرنشان کرد:بعد از آنکه کمیسیون تلفیق برای نتیجه گیری آورد، آقای نوبخت در جلسه فراکسیون اعتراض کرد و گفت این ۱۴۴ ماده ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی بر دوش دولت می‌گذارد. از عهده چنین برنامه‌ای بر نمی‌آییم و نباید این برنامه تصویب شود.
وی افزود: ما هم هماهنگ کردیم که رای منفی بدهیم اما  در جلسه ناهار متوجه نشدیم که چه بین نوبخت و لاریجانی گذشت که در جلسه علنی آقای نوبخت گفت با طرحی که ارائه شده است موافق هستیم و ان شاالله تصویب شود.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید گفت: در ملاقاتی که فراکسیون با رئیس جمهور داشت، دکتر روحانی گلایه داشت از اینکه چرا چنین برنامه‌ای در مجلس تصویب شده است. من هم در پاسخ گفتم: «نماینده شما اعتراض به برنامه مصوب کمیسیون، تلفیق نداشت.
کواکبیان با اشاره به اینکه من به این مساله از روز اول در دستور کار قرار گرفتن برنامه ششم اعتراض داشتم که چرا آقای لاریجانی به رهبری نامه نوشتند، اظهارداشت: باید روال عادی در این موضوع طی می‌شد و شورای نگهبان آن را رد می‌کرد و در نهایت به مجمع می‌رسید.
وی تاکید کرد: همین برنامه که حاصل عملکرد مجلس است را دولت اجرا نمی‌کند و از ابتدا این برنامه را قبول نداشته است. دولت با این برنامه خیلی همراهی نمی‌کند ضمن آنکه گفته می‌شود هر دقیقه مجلس ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد. آن که بخواهد در صحنه عملی برای معیشت مردم کارگشا باشد عملا  بی نتیجه مانده است، نمی‌خواهم بگویم این برنامه بی‌فایده است اما قطعا آن تاثیری که می‌توانستیم در این زمان بندی که گذاشتیم با همکاری بهتر حاصل مطلوب تری را داشته باشیم.
نماینده مردم تهران به دیدار اخیر نمایندگان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: در آن دیدار رئیس مجلس از طرح‌ها و لوایح مهمی که توسط مجلس دهم به سر انجام رسیده بود به رهبر انقلاب  گزارش داد به هرحال هم مقام معظم رهبری و هم حضرت امام مجلس را در راس امور می‌دانند اما با توجه به عملکرد فعلی مجلس، این وضعیت در راس امور بودن نیست.
از کواکبیان سوال شد«با توجه به اینکه انتخابات مجلس سال ۹۸ برگزار خواهد شد،آیا فراکسیون امید برنامه‌ای برای تاثیرگذاری بیشتر مجلس ندارد؟، گفت:در جلسه هیئت رییسه فراکسیون متذکر شدم که سال سوم، آخرین سال برای پیگیری مسائل مهم است چرا که در سال چهارم نمایندگان به امور انتخابات می‌پردازند بنابراین قرار بر این شد که به مجمع عمومی گذاشته شود و کل اعضای فراکسیون یک فهرست از مهترین اولویت‌ها را مطرح کنند و سپس جمع بندی شود.
وی معتقد است: اگر ۴-۵ طرح جدی را مطرح کنیم بهتر از این است که طرح‌های زیاد، بی نتیجه بدهیم به همین جهت مقرر شد بعد از تعطیلات مجلس، مجمع عمومی برگزار و اولویت‌بندی و تقسیم کاری درونی بین خود اعضا انجام شود.
* نمره به مجلس دهم
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید تصریح کرد: در یک کلمه اگر بخواهم نمره‌ای به مجلس بدهم قطعا آن نمره بالاتر از ۱۲ نیست.
کواکبیان اذعان داشت: بارها در مجلس تذکر داده‌ام چرا باید همه کارها در مجلس بر محور رئیس بچرخد؛ مجلس را برای موضوع‌های بی اهمیت غیر علنی می‌کنند که در بعضی از موضوعات اگر علنی هم باشد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال اخیرا ۴ ساعت جلسه غیر علنی در مجلس برگزار شد و نتیجه این شد که کمیسیون‌ها بروند در مورد بنزین و بسته‌های حمایتی فکر کنند.
وی با بیان اینکه بنده  با جلسه غیر علنی، غیر رسمی موافق نیستم، گفت: خود قانون اساسی پیش بینی کرده است که یک سوم نمایندگان باید درخواست بدهند یا وزیری برای مساله‌ای خاص درخواست بدهد که جلسه غیر علنی تشکیل شود از این رو  روال خاص خود را دارد، اما تفسیری که آقای لاریجانی دارد این است که می‌توانیم جلسه غیر علنی- غیر رسمی داشته باشیم و  این برخورد، سلیقه‌ای است.
نماینده مردم تهران بر تحقیق و تحفص از مجلس تاکید کرد و افزود: در برنامه‌ای «پیشران» که با حضور دکتر احمد توکلی و بنده از شبکه چهار پخش شد، گفتم بیاییم بودجه مجلس پنجم را با بودجه مجلس دهم مقایسه کنیم، رقم‌ها خیلی متفاوت است. در بحث شفافیت گفتیم که از عملکرد خود مجلس تحقیق و تفحص شود.
کواکبیان در پاسخ به این سوال" براساس آخرین اخبار قرار است محمد شریعتمداری برای وزارت کار معرفی شود، آیا او را گزینه‌ای مناسب برای وزارتخانه مهم کار می‌دانید و اینکه تکلیف استیضاح او در مقام وزیر صمت به کجا انجامید؟، گفت:در ابتدا لازم است ذکر کنم که دکتر روحانی برای انتخاب وزرا با من مشورت نکرده است.
وی اضافه کرد: قرار است ۲۹ مهر ماه، بعد از تعطیلات مجلس وزرا مشخص شوند و تا آن روز هم تغییرات مشخص نیست. نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم چه کسانی برای این پست‌ها مطرح شده اند، باید رسما اعلام وصول شود تا بتوانیم در مورد آنها نظر دهیم.
نماینده مردم تهران درخصوص آخرین وضعیت استیضاح وزیر صمت نیز گفت: طبیعتا اگر آقای شریعتمداری برای وزارت دیگری معرفی شود، موضوع استیضاح منتفی خواهد شد.
کواکبیان درپاسخ به این سوال"آیا با انتقادهایی که به عملکرد شریعتمداری در وزارت صمت مطرح می‌شود او گزینه مناسبی برای وزارت کار است و چرا رئیس جمهور مُصر است از او در کابینه استفاده کند؟"، اظهارداشت:  نظر شخصی من این است که اگر دولت قصد استفاده از این گزینه را دارد باید در همین حوزه(صنعت و تجارت) فعالیت کند از این رو استیضاح شود و به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دهد. اگر مبانی منطقی برای استیضاح وجود داشته باشد و رای نیاورد دیگر نمی‌توان او را معرفی کرد اما اگر استیضاح رای نیاورد می‌تواند با قدرت بیشتری ادامه دهد چرا که می‌گوید، من را استیضاح کردند ولی باز هم به من رای اعتماد داده شد.
 
 
کد مطلب: 95907
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


United States
نظام ریاستی برای آیندۀ ایران مضر است. کشور به احزاب مشخص با اساسنامه‌های شفاف نیاز دارد. جمهوری اسلامی ایران به نظام پارلمانی نیاز دارد. به نظر من این بهترین اصلاح ممکن است. مردم به احزاب رأی دهند؛ ولی فقیه حزب برتر را به تشکیل دولت دعوت کند؛ رئیس حزب برتر پس از تشکیل دولت نخست‌وزیر شود.