۰
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۴

روایت ریاض از مرگ خاشقچی نادرست است

صاحب نظران سیاسی عراقی روایتی که وزارت خارجه سعودی درباره علت مرگ فعال رسانه ای این کشور ارائه کرده است را نادرست و بی اساس دانستند.
صاحب نظران سیاسی عراقی روایتی که وزارت خارجه سعودی درباره علت مرگ فعال رسانه ای این کشور ارائه کرده است را نادرست و بی اساس دانستند.
به گزارش ایرنا، این صاحب نظران عراقی که برخی از آنها از کارشناسان امنیتی برجسته عراق هستند، روایت ریاض مبنی بر اینکه خاشقچی براثر درگیری ناخواسته در داخل کنسولگری این کشور در استانبول جانش را از دست داد، از نظر افکار عمومی جهان باور ناپذیر و بی اعتبار دانستند.
رییس مرکز پژوهش های راهبردی عراق، از مراکز معتبر پژوهشی این کشور، گفته است که روایت سعودی ها در خصوص نحوه مرگ «جمال خاشقچی» برای افکار عمومی جهان باور پذیر نیست.
«واثق الهاشمی» افزوده است که به نظر می رسد پول سعودی ها فقط توانسته است «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا را به پذیرش این روایت قانع کند اما جهان به این روایت سعودی ها باور ندارد.
الهاشمی پیش بینی کرده است که سعودی ها احتمالا دست به پول پاشی های بیشتری بزنند تا شاید حمایت کشورهای اروپایی را از روایت خود به دست بیاورند.
در همین راستا سایت خبری – تحلیلی «تسریبات» (شنیده ها) عراق با انتشار یک کاریکاتور از ترامپ که در حال ریختن آب روی دستان خونین ولیعهد سعودی است، در زیر آن نوشته است که فقط ترامپ روایت سعودی ها را در مورد ترور خاشقچی، پذیرفته است.
اما توئیت «عبدالکریم خلف» کارشناس برجسته امنیتی و سخنگوی سابق وزارت کشور عراق که قبلا پیش بینی کرده بود، سعودی ها برای خروج از بحران خاشقچی، ناچار خواهند شد که فرد یا افرادی را قربانی کنند، مورد توجه برخی از کاربران عراقی قرار گرفته است.
برخی از کاربران عراقی در کامنت هایی خطاب به سرلشکر عبدالکریم خلف نوشته اند: «همان طور که پیش بینی کرده بودی، سعودی ها برای خروج از بحران به قربانی کردن چند تن از عناصر رده پایین خود روی آورده اند.»
سرلشکر خلف نیز در واکنش به این موضوع نوشته است که سعودی ها با یک روایت بیهوده و قربانی کردن افرادی مانند 'احمد العسیری' و 'سعود القحطانی' به «مرگ» خاشقچی و نه «قتل' او اعتراف کردند اما تاکنون نتوانستند جسد خاشقچی را نشان دهند.
اما «ایاد السماوی» کارشناس سیاسی و عضو جریان الفتح در عراق این سوال را مطرح کرده است که چرا سعودی ها در طول این مدت اصرار داشتند که خاشقچی زنده از کنسولگری خارج شده است و مرگ او را تکذیب می کردند؟
او با اشاره به ضرورت محکومیت رسمی جنایت رژیم سعودی توسط دولت عراق و همچنین احزاب و نخبگان سیاسی افزوده است که روایت سعودی ها بیش از پیش ریاض را متهم به قتل خاشقچی کرده است.
السماوی اضافه کرده است که سعودی ها را نه تنها به خاطر قتل خاشقچی بلکه پیش از آن به دلیل جنایات این رژیم در جنگ یمن یا جنایاتی که در عراق مرتکب شده و فتاوای قتلی که از کشور عربستان علیه عراق صادر می شد و انتحاری های سعودی که خود را در عراق منفجر کردند، باید محکوم کرد.
اما گروه پژوهشی 'العصر' از مراکز پژوهشی عراق نوشته است که در حال حاضر تماس هایی در عالیترین سطح بین سعودی ها و اماراتی ها با همکاری آمریکایی ها برای دور کردن اتهام قتل خاشقچی از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی جریان دارد.
این مرکز پژوهشی در گزارشی انداختن گناه این قتل به دوش افرادی مانند احمد العسیری که نزدیک ترین افراد به بن سلمان است و نائب رییس سازمان اطلاعات عربستان سعودی است و 'سعود القحطانی' مشاور دربار پادشاهی را در همین راستا دانسته است.
این مرکز پژوهشی افزوده است که عربستان سعودی به طور رسمی به قتل خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرده در حالی که در طول 18 روز گذشته اصرار داشت که خاشقچی نمرده و زنده از کنسولگری خارج شده است.
انتظار می رود که واکنش ها در عراق نسبت به روایت تازه سعودی ها در خصوص نحوه مرگ خاشقچی همچنان در بین نخبگان، کارشناسان سیاسی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق ادامه یابد.
پیشتر نخبگان و کارشناسان و رسانه های عراق در گزارشی که ایرنا از نقطه نظرات آنها داده بود، گفته بودند که قضیه مرگ قاشقچی، تنها قضیه یک شخص یا کشور نیست بلکه دارای ابعاد منطقه ای است و یکی از کشورهای متاثر از این قضیه، عراق خواهد بود.
طبق روایت عراقی ها، قضیه خاشقچی موضع منطقه ای و بین المللی سعودی ها را تضعیف خواهد کرد و در نتیجه عراق می تواند از آن در راستای توسعه اقتصادی و امنیتی و سیاسی خود بهره ببرد.
کد مطلب: 96101
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *