۰
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۶

تلاش برای رفع بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تقریبا سی درصد از اورانیوم با غنای بالای خود را به پودر اکسید اورانیوم تبدیل کرده است که به کارگیری تسلیحاتی آن دشوار است و در رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده خواهد شد.
گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران بخشی از اورانیوم بیست درصدی خود را به پودر اکسید اورانیوم تبدیل کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات ایرانی، این اقدام را گامی در جهت اعتمادسازی دانسته است تا از شدت تلاش غرب برای توقف غنی‌سازی ۲۰درصدی در ایران کاسته شود.

روزنامه آمریکایی، این حرکت را بخشی از استراتژی ایران برای کاهش تحریم‌ها در قالب یک رویکرد گام به گام متقابل دانسته است. علی‌رغم تلاش غرب برای محدود ساختن غنی‌سازی بیست درصدی که بالاترین میزان غنی‌سازی اعلام شده در ایران است، تاکنون ایران در این مورد به فشارهای غرب توجهی نکرده است و در مقابل غرب نیز امیدوار است که فشار تحریم‌ها، موضع ایران را تغییر دهد.

هرچند طرف مقابل، غنی‌سازی بیست درصدی را گامی در راه ساخت سلاح هسته‌ای در ایران می‌داند، اما ایران آن را برای مقاصد پزشکی و دیگر مقاصد صلح‌آمیز ضروری می‌داند.

آژانش در گزارش ۳۰ اوت خود تایید کرده است که ایران، حدود ۷۱ کیلوگرم از ۱۹۰ کیلوگرم اورانیوم بیست درصد خود را تا نیمه ماه اوت به اکسید اورانیوم تبدیل کرده است.

کارشناسان معتقد هستند که کاربرد اکسید اورانیوم در ساخت سلاح بسیار بعید است. این پودر به صفحات سوخت برای رآکتورها تبدیل می‌شود و بنا به گفته‌ی رسول صدیقی بناب استاد دانشگاه صنعتی شریف، تلاش برای تبدیل این پودر به گاز مورد استفاده در غنی‌سازی تسلیحاتی کاری خطرناک و بسیار پیچیده است و از ان مهم‌تر این که، ایران حتی در صورت تمایل به انجام این کار، فنآوری مورد نیاز برای آن را در اختیار ندارد.

یکی از نمایندگان مجلس ایران گفته است که ایران انتظار دارد که حرکت اعتمادساز ایران، گفتگوهای بین ایران و غرب را تسهیل کرده و به یافتن راهی برای پایان مساله هسته‌ای کمک کند.

اما در مقابل، اولی هاینونن از مقامات ارشد سابق آژانس، اعلام کرده است که ایران هر ماه ۱۵ کیلوگرم اورانیوم بیست درصدی تولید می‌کند که در صورت گسترش فعالیت‌ها در فردو می‌تواند تا بیست کیلوگرم هم افزایش یابد.

بعضی کارشناسان مدعی هستند که ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای به ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم اورانیوم بیست درصد نیاز دارد در حالی که عده‌ای دیگر، ۱۷۰ کیلوگرم را کافی می‌دانند.

مارک فیتزپاتریک مدیر برنامه عدم اشاعه و خلع سلاح در موسسه مطالعات استراتژیک، گفته است که اقدام ایران کمی اعتمادساز است ولی وی سخنان دکتر صدیقی بناب را به چالش کشیده و مدعی شده است که مهندسان ایرانی توانایی تبدیل مجدد پودر اکسید اورانیوم به اورانیوم تسلیحاتی را دارند. این ادعا از سوی ماتیو بون استاد دانشگاه هاروارد نیز تکرار شده است.

این در حالی است که هاینونن در موضعی تندتر مدعی شده است که سخن گفتن در مورد تبدیل پودر اورانیوم به اورانیوم تسلیحاتی کاری اشتباه است زیرا ایران حجم کافی از اورانیوم که به پئدر تبدیل نشده است در اختیار دارد.
کد مطلب: 9679
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *