۰
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۲
سخنگوی وزارت خارجه:

ایران نمی‌تواند تا ابد صبوری کند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا تلاش می‌کند موضوعات باقیمانده را گروگان مسائل داخلی خود کند و ایران و ایرانی نمی‌تواند تا ابد صبوری کند.
ایران نمی‌تواند تا ابد صبوری کند
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا تلاش می‌کند موضوعات باقیمانده را گروگان مسائل داخلی خود کند و ایران و ایرانی نمی‌تواند تا ابد صبوری کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب‌زاده گفت: همه ما فراموش نکنیم آنکه امروز در مقابل ما قرار دارد دولتی نیست که به وظایفش عمل کند می‌خواهد از ابزار‌های قانونی استفاده کند که به وظایفش عمل نکند. آنچه در وین هست به خاطر رویکرد آمریکاست و آمریکا تلاش می‌کند موضوعات باقیمانده را گروگان مسائل داخلی خود کند و ایران و ایرانی نمی‌تواند تا ابد صبوری کند.
به گفته او، «اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.»
این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: آنچه در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده است این است که بایدن و کاخ سفید تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده است و همان رویکردی را پیش می‌گیرد که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زدو بند‌های داخلی خودشان.
آقای خطیب‌زاده اعتقاد دارد که توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد این‌که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند آمریکا تصمیم خود را نگرفته است.
واشنگتن باید به خواسته‌های معقول ایران پاسخ منطقی بدهد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل روز‌های آتی بوده و راه‌حل هم در کاخ سفید است. باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است، پاسخ منطقی بدهد که ما آمادگی داشته باشیم به وین بازگردیم. توافق بسیار در دسترس است اگر آمریکا بداند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود نه رد می‌شویم و نه از خواسته‌های خود کوتاه می‌آییم.
به گفته او، « اصلا اینگونه نبوده که ما منطقه را به برجام متصل کنیم. انتقاع ایران از برجام مطابق نص توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ ماموریت اصلی وزارت خارجه است. الان در گام‌های پایانی آمریکا دارد تلاش می‌کند انتفاع چرخه اقتصادی ایران و انتفاع ما از ابعاد مختلف برجام را مانع شود.»
خطیب‌زاده گفت: در نقطه‌ای هستیم که دولت بایدن می‌خواهد میراث ترامپ را طی کند یا به عنوان یک دولت نیمه مسؤول عمل و توافق انجام شود. بازیگران بین‌المللی می‌بینند دولت بایدن همان مسیر دولت قبلی را می‌رود. تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه جزو رویه‌های عادی آمریکا شده و باورش شده است که پلیس دنیاست و قوانین داخلی این کشور قوانین بین‌المللی است. گردن کشی و زیاده خواهی جواب نمی‌دهد.
موضوع زندانیان منوط به اقدامات طرف آمریکایی است
او در پاسخ به سوالی درباره سفر انریکه مورا گفت: او در این سفر حامل برخی نکات بود و می‌خواست با ما تبادل نظر کند موضوعات مدنظر خود را به مورا گفتیم. پیام و خواسته‌های ما روشن بود. سفر مورا برای این بود که از این شرایط خارج شویم. تلاش کردیم به عنوان ایران مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود. تا الان بیشترین ابتکارات را ایران داشته است.
به گفته خطیب‌زاده، «منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم، ولی هنوز دریافت نکردیم. موضوع زندانیان منوط به اقدامات طرف آمریکایی است.»
سیاست خارجی متوازن در عمل در حال پیگیری است
خطیب‌زاده درخصوص عملکرد وزارت خارجه در سال گذشته گفت: کارنامه دستگاه دیپلماسی کشور در سالی که گذشت کارنامه بسیار قابل قبولی است هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم خنثی سازی تحریم‌ها و صیانت از منافع مردم ایران.
به گفته او، «سیاست خارجی متوازن در عمل در حال پیگیری است.»
سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفارتخانه‌های ما تلاش کردند کمک موثری را داشته باشند که صنعت توریسم برگردد. چارچوب ایجاد روابط تاب آور خارجی چارچوبی بود که وزارت خارجه پیگیری کرد و در ۶ ماه دوم سال نتایج موفقی داشت. در حوزه رفع تحریم‌ها هم اقدامات گسترده‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی انجام شد و ماه‌ها مذاکره و ده‌ها جلسه در وین و صد‌ها جلسه در تهران و رفت و برگشت‌های متعدد حجم بسیار زیادی از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی بود. سیاست خارجی متوازن در عمل در حال پیگیری است، توازن در موضوع و توازن در منطقه.
آمریکا نشان داده از نظر واشنگتن همه چیز سیاسی است
خطیب‌زاده درباره اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا و وضعیت مذاکرات وین گفت: آمریکا از این اقدامات متناقض زیاد کرده است. آنچه در خصوص یکی از هنرمندان ما رخ داد همه عزیزان آگاهی دارند این یکی از نمونه‌ها از صد‌ها هزار نمونه‌ای است که طی ۴۰ سال گذشته آمریکا علیه ملت ایران انجام داده است.
به گفته او، «آمریکا نشان داده از نظر واشنگتن همه چیز سیاسی است و هر زمان لازم بداند همه ارزش‌ها را قربانی می‌کند که اهداف سیاسی خود را جلو ببرد. آن‌چه برایش مهم است سیاست‌هایی است که در واشنگتن و در کاخ سفید بر علیه ملت ایران فرمول‌بندی شده است.»
کد مطلب: 162195
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *