۰
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۱

یمن همچنان می سوزد

توقف جنگ در یمن در حالی به اجماع بین المللی تبدیل شده و متحدان غربی عربستان نیز به فکر خروج آبرومندانه ریاض از این باتلاق افتاده اند که ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی به حملات خود به یمن به ویژه بندر 'الحدیده' شدت بیشتری بخشیده است.
توقف جنگ در یمن در حالی به اجماع بین المللی تبدیل شده و متحدان غربی عربستان نیز به فکر خروج آبرومندانه ریاض از این باتلاق افتاده اند که ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی به حملات خود به یمن به ویژه بندر 'الحدیده' شدت بیشتری بخشیده است.
ماجراجویی 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان در راه انداختن جنگ یمن، نه تنها به معضلی پیچیده و لاینحل برای این کشور در آمده، بلکه نگرانی از اوضاع فاجعه بار و غم انگیز مردم یمن، جامعه جهانی را مجبور ساخته برای پایان دادن به این وضعیت گام های عملی بردارد.
حمله ائتلاف سعودی به یمن از ششم فروردین سال 1394 تا کنون، به تایید نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، این کشور را به یک بحران انسانی عظیم سوق داده و اکنون 14 میلیون نفر از جمعیت یمن در معرض خطر قحطی و گرسنگی قرار گرفته اند.
وضعیت اورژانسی یمن در صورت تداوم جنگ و حملات ائتلاف سعودی در این کشور بدتر خواهد شد و بطور قطع همین ترس و نگرانی، دبیرکل سازمان ملل متحد را بر آن داشته که بر توقف سریع درگیری ها در یمن اصرار ورزد.
'آنتونیو گوترش' به تازگی ضمن تاکید بر پایان فوری جنگ در یمن تصریح کرده که این کشور در لبه پرتگاه قرار گرفته و چنین وضعیتی را نه یک فاجعه طبیعی بلکه محصول دست انسان دانسته است.
وی همچنین توقف جنگ در یمن را مستلزم عبور از چند مرحله ضروری شامل توقف خشونت ها، واردات مواد غذایی، سوخت و دیگر کالاهای تجاری و بشردوستانه بدون هیچ محدودیت، حمایت از اقتصاد یمن و تثبیت ارزش پول ملی و پرداخت حقوق و مقرری های بازنشستگی و در آخر افزایش بودجه بین المللی سازمان های بشردوستانه برشمرد.
اما درخواست توقف جنگ در یمن به دبیرکل سازمان ملل متحد محدود نشد و همپیمانان پای کار ائتلاف سعودی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه که از ابتدای حمله به این کشور یار و یاور عربستان بودند و سلاح های پیشرفته در اختیار ریاض قرار دادند نیز وارد گود شده اند.
'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته با انتشار بیانیه ایی، با تاکید بر توقف درگیری ها در یمن، از ائتلاف سعودی خواست به حملات هوایی به مناطق مسکونی این کشور پایان دهد.
وی همچنین با درخواست از نیروهای یمنی برای توقف حملات موشکی به عربستان و امارات، بر از سرگیری مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ در این کشور از ماه آینده میلادی تاکید کرد.
'جرمی هانت' وزیر خارجه انگلیس نیز که ظاهرا فراموش کرده، کشور متبوعش نخستین کشور اروپایی صادر کننده سلاح به عربستان است، به تازگی گفته لندن از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ علیه یمن تلاش خواهد کرد.
'فلورانس بارلی' وزیر دفاع فرانسه نیز همچون همتای انگلیسی خود ضمن بی فایده خواندن راه حل نظامی در یمن، از تلاش پاریس برای یافتن یک راهکار سیاسی در این کشور خبر داده است.
همچنین وزیر خارجه کانادا در بیانیه ای خواستار آتش بس فوری و پایان جنگ در یمن و از سرگیری مذاکرات صلح در این کشور شده است.
'کریستیا فریلند' در این بیانیه تصریح کرده است، اتاوا از تمامی طرف های درگیر در یمن می خواهد که به جنگ دائمی غیر قابل قبول و ویرانگر به ویژه برای کودکان و زنان پایان دهند.
قطر به عنوان عضو جدا شده از ائتلاف نظامی سعودی نیز در بیانیه ایی اعلام کرد، دوحه از هر تلاشی برای آشتی ملی و پایان جنگ بیهوده در یمن بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و گفت وگوهای ملی در این کشور حمایت می کند.
عمان نیز با اعلام حمایت از حل مسالمت آمیز جنگ یمن، 'گفت وگو' را تنها راه حل اختلافات، پایان جنگ و تحقق امنیت و ثبات در یمن عنوان کرده است.
'شاه محمود قریشی' وزیر خارجه پاکستان نیز بر آمادگی اسلام آباد برای میانجیگری میان طرفین درگیر در جنگ یمن و مناقشه ناتمام در این کشور تاکید کرده است.
به رغم این تلاش ها، ائتلاف سعودی ظاهرا حاضر به کوتاه آمدن از موضع خود و پذیرش خواست جهانی برای پایان جنگ در یمن نیست.
مقامات عربستان بویژه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که اکنون بر سر پرونده قتل 'جمال خاشقچی' در کنج و زیر ضربات سهمگین انتقادهای جهانی قرار گرفته اند، همچنان در یمن دست به ماجراجویی می زنند که نمونه اخیر آن در حمله اخیر به الحدیده و بمباران این بندر استراتژیک رقم خورده است.
یکی از دغدغه های ائتلاف سعودی طی حدود چهار سال گذشته تصرف بندر الحدیده و خروج آن از کنترل جنبش انصارالله بوده و بارها به همین منظور دست به تهاجم گسترده ای در این ارتباط زده است.
بندر الحدیده در 265 کیلومتری صنعا پایتخت یمن واقع است و تحلیلگران سیاسی، از این بندر به عنوان کلید تصرف پایتخت یاد می کنند و معتقدند پیروزی ائتلاف عربی در جنگ الحدیده و شکست نیروهای مقاومت یمنی، تکلیف نهایی نبرد در این کشور بحران زده را روشن خواهد کرد.
همچنین از نظر اقتصادی بندر الحدیده به خاطر برخورداری از نوار ساحلی 300 کیلومتری، پس از بندر عدن، دومین نقطه پر اهمیت تجارت بین المللی این کشور محسوب می شود.
بندر الحدیده 600 هزار نفر جمعیت دارد و از زمان تشدید جنگ در یمن، محل ورود بیش از 70 درصد کمک های بین المللی و کالاهای اضطراری برای مردم جنگ زده این کشور بوده است.
ائتلاف سعودی با طرح این ادعا که جنبش انصارالله از طریق الحدیده سلاح وارد می کند، 23 خرداد سال جاری و بی توجه به مخالفت های جهانی، بزرگ ترین عملیات نظامی با عنوان 'پیروزی طلایی' از زمان آغاز جنگ در یمن را برای تصرف این بندر آغاز کرد که در پی مقاومت نیروهای مقاومت مردمی یمن این اقدام نیز به شکست انجامید.
اما این ائتلاف به تازگی با تجدید قوا و ساماندهی 30 هزار نیرو مجهز به سلاح های مدرن و زره پوش و تانک حمله شدیدی را به بندر الحدیده آغاز کرده
و به گزارش منابع خبری یمن جنگنده های عربستانی طی ساعت های گذشته، 80 بار این بندر را بمباران کرده اند.
با این حال، چنانکه 'محمد عبدالسلام' سخنگوی انصارالله اذعان کرده، ائتلاف سعودی با وجود افزایش حملات هوایی به الحدیده، ناتوان از هرگونه پیشروی در این منطقه بوده است.
همچنین 'یحیی سریع' سخنگوی نیروهای مسلح یمن از کشته و زخمی شدن صدها متجاوز و انهدام شمار زیادی از خودروها و تجهیزات نظامی نیروهای ائتلاف سعودی طی 24 ساعت گذشته خبر داده است.
به هر روی بی اعتنایی عربستان و ائتلاف تحت امرش به اجماع بین المللی توقف جنگ در یمن و گام زدن در مسیر غلط و بیراهه استمرار حمله به یمن بویژه پس از پرونده قتل جمال خاشقچی، نشان می دهد، هیات حاکمه عربستان میلی برای رجعت به عقلانیت ندارد.
حتی فهم اندک، سعودی ها را از درک تلاش همپیمانانی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه که درصدد تغییر پایان جنگ به نفع ریاض هستند، عاجز ساخته، چنانکه دیپلمات های انگلیسی فاش کرده اند واشنگتن و لندن روی پیش نویس قطعنامه ای در ارتباط با این موضع مشغول به کار هستند.
با فشار آمریکا و تعیین مهلت 30 روز پایان جنگ در یمن و نیز آغاز مذاکرات صلح در ماه آینده میلادی، قرار است 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، 25 آبان (16 نوامبر) گزارشی درباره یمن به شورای امنیت ارائه دهد.
بدون شک این گزارش می تواند 'نقشه راه' برای تحقق صلح در جنگ یمن باشد، مشروط بر اینکه عربستان به عنوان سرکرده ائتلاف ضد یمن با پایبندی بر قواعد بین المللی، زیر قول و قرار خود نزند و از تکرار رفتاری که مانع از برگزاری نشست صلح یمن در 15 شهریور ماه در شهر ژنو شد، بپرهیزد.
'گریت کاپلار' مدیر منطقه ای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در خاورمیانه و شمال آفریقا به تازگی در گزارشی اعلام کرده، ادامه درگیری ها و خشونت، یمن را به یک 'جهنم' برای کودکان تبدیل کرده، برای تکمیل این جمله باید گفت، روی دیگر جنگ یمن، شراره های آتش 'دوزخی' است که
دامان عربستان را گرفته است.
عربستان برای رهایی از دوزخ گرفتار شده و تبدیل یمن به بهشتی برای کودکان باید با گردن نهادن به خواست جامعه جهانی، مسیر را برای تحقق صلح در یمن با ابزار گفت وگوی یمنی - یمنی هموار سازد و فریب دایه های دلسوزتر از مادری که سبب غرق این کشور در باتلاق جنگی فرسایشی شد نخورد.
کد مطلب: 96949
برچسب ها: یمن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *