۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۲

فيروزآبادي: تحريم مثل اره دو سر است

رييس ستادكل نيروهاي مسلح با اشاره به نوسانات اخير در بازار ارز، اظهار كرد: در قضيه اخير، بانكي‌ها يكسري غفلت كردند و بانك مركزي نيز مطالب را ساده گرفت و اين اتفاقات افتاد و اين عمليات رواني صورت گرفت وگرنه اقتصاد كشور ما به اين سمت نمي‌رفت.
سرلشكر حسن فيروزآبادي ظهر امروز در سلسله نشست‌هاي فرهنگي ويژه اساتيد دانشگاه علم‌و‌صنعت ايران، در پاسخ به پرسشي درباره تحريم‌هاي غرب عليه ايران گفت: در سياست خارجي ايالات متحده آمريكا تحريم يك اهرم براي كمك به سياست خارجي است و هرجا در عرصه سياست خارجي كم بياورند، از موضوع تحريم استفاده مي‌كنند.

وي با بيان اينكه "تاكنون آمريكا كشورهاي زيادي را مورد تحريم قرار داده است"، گفت: تحريم‌ها براي جمهوري اسلامي ايران همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي شروع شد. وقتي كه انقلاب اسلامي در ايران به پيروزي رسيد، آمريكا، ايران را در ليست تروريست‌ها قرار داد و سه سال بعد اقدام به تحريم ايران كرد و با مرور زمان بر اين تحريم‌ها افزود.

رييس ستادكل نيروهاي مسلح با تاكيد بر اينكه "تحريم‌هاي اروپا و آمريكا عليه ايران مغاير با مفاد منشور ملل متحد است"، اظهار كرد: تحريم‌ها علاوه بر اينكه يك نوع دخالت در استقلال و حاكميت داخلي كشورهاست، با مفاد منشور ملل متحد نيز مغايرت دارد و بر آن اشكال وارد است.

فيروزآبادي با بيان اينكه "از زماني كه جمهوري اسلامي ايران با اين تهديدها مواجه شد، تلاش كرد كه اين تحريم‌ها را خنثي كند و در عرصه تحقيق و توليد هرچه بيشتر قدم برداشت"، افزود: حركت اول استكبار در اين راستا بود كه ما را در جنگ نظامي نابود كند. آنها در واقع مي‌خواستند انقلاب اسلامي را كه حركتي در برابر ليبراليسم و كمونيسم بود، نابود كنند. آمريكايي‌ها صدام را جهت حمله به ايران تحريك كردند و تعداد زيادي از كشورها نيز به آنها كمك كردند و وقتي ديدند در بعد تهديد نظامي و عمليات نظامي نتوانستند به نتيجه‌اي برسند، گفتند تا وقتي ملت ايران متعهد و منسجم است، در برابر هر قدمي و فعاليتي مي‌ايستد و خودش را مي‌تواند اداره كند.

وي با بيان اينكه "انقلاب اسلامي يك جريان فكري است و انساني است كه در عرصه بين‌الملل در حال منتشر شدن است و مثل جريان آبي در دنيا سرازير مي‌شود و به همين بابت آنها آخرين راهكاري كه در نظر گرفتند، تحريم بود"، تصريح كرد: تحريم به مانند يك اره دو سر است و اثر آن دوجانبه است. اينگونه نيست كه اگر آنها ما را تحريم كرده‌اند به خودشان آسيبي وارد نشده است.

رييس ستادكل نيروهاي مسلح با بيان اينكه "غرب در اثر تحريم ايران دچار مشكلاتي شده است"، گفت: تحريم يك معادله دوسويه است و همانطور كه براي ما X و Y و Z دارد، براي آنها نيز X و Y و Z دارد.

فيروزآبادي با بيان اينكه "انقلاب اسلامي، انفجار نور بود"، ادامه داد: انقلاب اسلامي رويشي است كه كج‌انديشان و ابليسيان در برابر اين رويش نمي‌توانند آرام بنشينند و عكس‌العملي نداشته باشند، ولي اين عكس‌العمل آنها نمي‌تواند رويش و زايش انقلاب اسلامي را متوقف كند؛ چراكه اين رويش و زايش غيرقابل توقف است.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، با بيان اينكه "تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران انواع مختلفي دارد كه يكي از انواع آنها تحريم شخصيت‌هاست"، گفت: اين نوع تحريم‌ها مفهومي ندارد و در واقع آنها با محاسبات غربي اين تحريم‌ها را انجام مي‌دهند. خود من نيز از سوي خزانه‌داري آمريكا تحريم شده‌ام. وقتي اين اتفاق افتاد، من گفتم آن را پيگيري و شكايت مي‌كنم، نه اينكه از بابت اين موضوع براي من مشكلي پيش آمده باشد، بلكه مي‌خواستم بگويم كه مي‌شود با آمريكا نيز مبارزه و اين مسائل را نقض كرد و همانطور كه گفتم اين موضوع را از نظر حقوقي دنبال مي‌كنم.

رييس ستادكل نيروهاي مسلح با بيان اينكه "بخش مهمي از تهديدها به ما كمك كرد كه ما در داخل كشور از نظر علمي و فناوري رشد كنيم"، اظهار كرد: ما در نيروهاي مسلح از سال ۶۳ متوجه اين محدوديت‌ها و تحريم‌ها شديم و كارهاي تحقيقاتي را براي رشد خودمان آغاز كرديم.

فيروزآبادي با بيان اينكه "همانطور كه آنها تلاش مي‌كنند از راه‌هاي مختلف جمهوري اسلامي ايران را تحريم كنند و تحت فشار قرار دهند، ما نيز در عرصه مديريت ورزيده شده‌ايم"، افزود: نيروهاي جمهوري اسلامي ايران نيز امروز ورزيده شده‌اند و اكنون مي‌بينيد كه ما در عرصه‌هاي مختلف علمي پيشرفت داشته‌ايم و در عرصه فناوري و مديريت نيز به موفقيت‌هاي خوبي دست پيدا كرده‌ايم.

وي ادامه داد: مديريت ما هوشمندانه است و با استفاده از اين مديريت هوشمندانه مي‌توان اين تحريم‌ها را خنثي كرد؛ كاري كه در حال حاضر نيز در حال انجام شدن است. اوايل امسال با وجود تحريم‌ها در نيروهاي مسلح نگراني‌هايي از بابت بودجه ايجاد شده بود ولي من به دوستان در نيروهاي مسلح گفتم كه اثرات اين مسائل مي‌تواند ۱۰ درصد باشد و در واقع مقدار ريسك اين موضوع ۱۰ درصد است و شما منهاي اين ۱۰ درصد برويد كار كنيد.

رييس ستادكل نيروهاي مسلح با بيان اينكه "اگر در داخل و ساختار نظام همه با هم در كنار هم كار كنند از بابت تحريم‌ها دچار مشكل نمي‌شويم"، گفت: درست است تحريم، فشار و سختي دارد، با درب‌هاي بسته مواجه مي شويم و بعضا شلاق‌هايي بر كمر ما فرود مي‌آيد ولي آيا اين مسائل در پيشرفت كشور و انقلاب ما اثر مي‌گذارد و مانعي ايجاد مي‌كند؟ نه؛ اينگونه اثر نخواهد داشت.

وي افزود: انتظار غربي‌ها از تحريم‌ها اين است كه تحريم‌ها آنچنان تاثير بگذارد كه موجب نارضايتي مردم شود و مردم پشتيباني خود را از انقلاب بردارند و تابع طرح‌هاي آنها شوند و آنها از داخل و خارج براي برنامه‌ريزي عليه كشور اقدام كنند ولي اين تحريم‌ها يك درصد اين شرايط را براي آنها فراهم نمي‌كند.

فيروزآبادي با بيان اينكه "اكنون دشمنان از تحريم‌ها و مقوله تحريم به عنوان ابزار تبليغاتي استفاده مي‌كنند"، گفت: آنها افرادي را استخدام مي‌كنند كه اطلاعات و تحليل‌هاي غلط بنويسند و از طريق رسانه‌هاي جمعي به داخل كشور ما انتقال دهند، ولي ميزان اثرگذاري عملي اين مسائل در داخل كشور و نظام شايد حدود ۱۰ درصد باشد، يعني مي‌توان ريسك‌پذيري ۱۰ درصدي براي آن در نظر گرفت.

وي با بيان اينكه "از چند ماه گذشته يك عمليات عليه نظام ارزي ما صورت گرفت و بعضا مجريان كشور نيز در اين زمينه ايستادگي كردند"، اظهار كرد: من شاهدم كه دولت و تيم اقتصادي آن و ديگر مسئولان هر هفته جلسه دارند و همه چيزها را ديده‌باني و جمع‌بندي مي‌كنند و روش‌هايي را براي خنثي كردن تحريم‌ها در نظر مي‌گيرند.

رييس ستادكل نيروهاي مسلح خاطرنشان كرد: در قضيه اخير، بانكي‌ها يكسري غفلت كردند و بانك مركزي نيز مطالب را ساده گرفت و اين اتفاقات افتاد و اين عمليات رواني صورت گرفت وگرنه اقتصاد كشور ما به اين سمت نمي‌رفت.

فيروزآبادي با بيان اينكه "قيمت دلار دو هزار تومان است و بقيه چيزهاي مطرح در اين زمينه حباب است"، گفت: اگر بتوانند كنترل كنند، بايد روي همان دو هزار تومان ثابت شود و مشكلي ايجاد نمي‌شود و آنچه كه ما در اين زمينه در حال حاضر مي‌بينيم حقيقت ندارد و صوري، ساختگي و حباب است و ديديم كه با يك حركت چقدر تغييرات ايجاد شد.

وي با اشاره به اعتراف يك نفر از دستگيرشدگان به جرم اخلال در بازار ارز كه گفته بود در قضيه اخير چندين ميليارد تومان گردش ارزي داشته است، افزود: آيا ما قادر نبوديم كه ۳۰ را كنترل كنيم و حباب‌ها را كنترل كنيم؟ در اين قضيه، سادگي، ساده‌انديشي يا سياسي‌كاري شده كه يكي از اين اتفاقات رخ داده است.

رييس ستادكل نيروهاي مسلح در ادامه، به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري يازدهم اشاره كرد و گفت: افرادي به عنوان كانديدا مطرح هستند و باندهايي حول آنها نيز بعضا ايجاد شده است و هركدام از آنها داراي انگيزه‌هايي براي تحت تاثير قراردادن رقيبند و آثار اين مسائل بر آثار تحريم اضافه شده و اين به نفع دشمن است و دشمن فكر مي‌كند كه مسائل و اتفاقات اقتصادي كشور، از آثار تحريم است.

فيروزآبادي خطاب به شركت‌كنندگان در اين مراسم گفت: من به شما اطمينان مي‌دهم كه اكنون از سال‌هاي گذشته از نظر مالي، ارزي، علمي و فناوري، انسجام ملت و اقتدار رهبري، قوي‌تر هستيم و دشمنان ما از سال‌هاي گذشته ضعيف‌ترند.

وي با اشاره به اينكه "اروپا و آمريكا در حال حاضر دچار مشكل هستند"، اظهار كرد: آنچه اكنون به عنوان تحريم به صورت موثر عمل مي‌شود و مشكلاتي را بعضا ايجاد مي‌كند، يكسري ارتباطات شخصي و شركتي است. مثلا سفير آمريكا كه در فلان كشور با فلان شركت اروپايي و آمريكايي نيز رابطه دارد و آن شركت در آمريكا و اروپا داراي منافعي است، به آنها مي‌گويد كه اگر با ايران قرارداد ببنديد، تو را تحريم مي‌كنيم و منافعت را در خطر مي‌اندازيم.

رييس ستادكل نيروهاي مسلح با اشاره به محدوديت‌هايي كه اروپا و آمريكا در مورد انرژي ايران از جمله نفت به وجود آورده‌اند، تصريح كرد: خود آنها نيز از بابت اين موضوع دچار مشكل شده‌اند، چراكه نفت ايران داراي ويژگي‌هايي است و پالايشگاه‌هاي اروپا به نفت ايران نيازمند هستند.

فيروزآبادي همچنين، به موقعيت ژئوپولوتيك و اقتدار ايران در منطقه اشاره كرد و افزود: آمريكا نقش ايران در تصميم‌گيري‌هاي جهاني را متوجه است و مشاهده مي‌كند. آنها داراي نقاط ضعف زيادي هستند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به اينكه "نيروهاي نظامي آمريكايي دچار افسردگي شده‌اند"، گفت: آنها نيروهاي خود را از عراق بيرون بردند و در ديگر كشورهاي خليج فارس مستقر كرده‌اند. نيروهاي آنها افسرده هستند و آنها را به آمريكا نبرده‌اند چون مي‌ترسيدند به جنبش وال‌استريت بپيوندند.

رييس ستادكل نيروهاي مسلح همچنين، به رزمايش آمريكايي‌ها و متحدانش در خليج فارس اشاره كرد و گفت: آنها اين رزمايش را برپا كردند تا نيروهاي خود را از افسردگي خارج كنند، چراكه نيرويي كه مثلا يك سال حركت و فعاليتي نداشته باشد، دچار افسردگي مي‌شود. آنها در اين رزمايششان گفتند كه سي كشور حضور پيدا مي‌كنند و بعد گفتند كه ۲۵ كشور و در آخر ديديم كه اين رزمايش با حضور ۷ كشور كه پنج‌تاي آنها از كشورهاي منطقه بودند، انجام شد.

ادامه دارد...
کد مطلب: 9898
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *