۰
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۴

فرودگاه گاتویک لندن در دام پهپادهای ناشناس

وضعیت فرودگاه گاتویک لندن به‌رغم گذشت نزدیک به سه روز ازاختلال ایجادشده دراثر پرواز هواپیماهای ناشناس بدون سرنشین، ثبات پیدا نکرده و هزاران مسافر همچنان درراهروها و سالن‌های انتظار این فرودگاه سرگردان هستند.
وضعیت فرودگاه گاتویک لندن به‌رغم گذشت نزدیک به سه روز ازاختلال ایجادشده دراثر پرواز هواپیماهای ناشناس بدون سرنشین، ثبات پیدا نکرده و هزاران مسافر همچنان درراهروها و سالن‌های انتظار این فرودگاه سرگردان هستند.
به گزارش ایرنا، پلیس منطقه ساسکس روز شنبه اعلام کرد که تاکنون دو نفر را به دلیل استفاده نامناسب از پهپاد و اخلال در نظم فرودگاه گاتویک دست‌گیر کرده است. بر اساس اعلام این نهاد امنیتی یک مرد 47ساله و یک زن 54 ساله در منطقه کراولی واقع در 7 کیلومتری فرودگاه ساعت 10 دیشب به‌وقت محلی دستگیرشده‌اند.
پروازهای فرودگاه گاتویک نخستین بار چهارشنبه‌شب گذشته مسدود شد و تمام پروازهای ورودی به سایر فرودگاه‌های اطراف منتقل شد. ساعت 3 و نیم بامداد پنجشنبه باند فرودگاه باز شد اما پس از شناسایی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین دیگر، دوباره بسته شد. گزارش‌ها حاکی است که بسیاری از پروازهای ورودی به این فرودگاه، حتی به پاریس و آمستردام هدایت شد.
ارتش انگلیس برای کمک به راه‌اندازی مجدد این فرودگاه روز گذشته وارد عملیات شد وپروازها به‌تدریج از سر گرفته شد، اما طولی نکشید که شناسایی پهپاد دیگری در ساعت 5 عصر، این فرودگاه را به تعطیلی کشاند.
مقام‌های این فرودگاه درباره آخرین دور تعطیلی پروازها اعلام کردند که این مساله موقت و اقدامی پیشگیرانه بوده است؛ اما بی.بی.سی می‌گوید بسیاری از پروازهای این فرودگاه لغو شده و مسافران همچنان سرگردان هستند.
تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مسافران بار در دست، کف سالن فرودگاه دراز کشیده و یا با مسئولین فرودگاه مشاجره می‌کنند.
گفتنی است که این تحولات درست در حالی صورت گرفته است که بسیاری از مردم انگلیس در آستانه ایام تعطیلات کریسمس راهی مسافرت‌ های خارجی هستند. تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی از امروز (شنبه) در انگلیس آغازشده و این ایام یکی از شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین فصول سال به شمار می‌رود.
در جریان اختلال به وجود آمده در این فرودگاه، بیش از 760 پرواز روز پنجشنبه و 155 پرواز دیگر روز جمعه لغو شده است.
کریس گریلینگ وزیر حمل‌ونقل انگلیس دیروز برای کمک به مسافران آسیب‌دیده اعلام کرد که محدودیت پروازهای شبانه در سایر فرودگاه‌های این کشور موقتاً لغو کرده است. بااین‌حال نزدیک‌ترین فرودگاه به گاتویک لندن، فرودگاه‌های هیترو و لندن سیتی هستند که به لحاظ مسافتی دست‌کم دو تا 3 ساعت فاصله‌دارند.
بر اساس قوانین انگلیس، پرواز پهپادهای شخصی در شرایطی که قابل‌رؤیت باشد و به 50 متری ساختمان‌ها و خودروها نزدیک نشود مجاز است. این قوانین همچنین اجازه نمی‌دهد که پهپادها بالاتر از 122 متر و نزدیک‌تر از یک کیلومتری فرودگاه‌ها پرواز کنند.
سخنگوی پلیس ساسکس می‌گوید تحقیقات درباره این حادثه 'که منجر به اختلال گسترده فرودگاه گاتویک شد' همچنان ادامه دارد. وی گفت: ما از مردم، مسافران و ساکنین حوالی فرودگاه می‌خواهیم هشیار باشند و چنانچه به اطلاعاتی دست پیدا کردند که می‌تواند به ما کمک کند، تماس بگیرند.
فرودگاه گاتویک در فاصله 47 کیلومتری جنوب شهر لندن قرار دارد و دومین فرودگاه مهم و پررفت‌وآمد لندن به شمار می‌رود.این فرودگاه دارای دو باند فرود به طول 2.5 و 3.3 کیلومتر است و تنها در سال گذشته میلادی بالغ‌بر 40 میلیون نفر در این فرودگاه جابجا شده‌اند.
مقام‌های فرودگاه تائیدکرده‌اند که باندهای فرودگاه ازدیشب به روی پروازها بازشده اما نیروهای ارتش برای جلوگیری ازاختلال در فعالیت این فرودگاه حضور خواهند داشت.
نشریه دیلی تلگراف امروز در خبری گزارش داد که چگونه ارتش انگلیس با استفاده از دستگاه‌های فوق پیشرفته توانست پهپادهای ناشناس را خنثی کند. بر اساس این گزارش، ارتش انگلیس با بهره‌گیری از دستگاه‌های به ارزش 20 میلیون پوند، پهپادهای اخلال‌گر را شناسایی، ردیابی و زمین‌گیر کرده است.
اگرچه این حادثه با دخالت نیروهای ارتش پس از سه روز مرتفع شد اما وقوع آن در کنار سطح بالای هشدار امنیتی در انگلیس، به مساله ای نگران‌کننده تبدیل‌شده است.
«استوارت وینگیت» مدیر عملیات فرودگاه گاتویک با اشاره به اختلال به وجود آمده، اظهار داشت: این درست نیست که پهپادها بخش مهمی از زیرساخت‌های کشور را به این صورت تهدید کنند. این فناوری جدیدی است که برای جلوگیری از تکرار آن بایستی چاره‌اندیشی شود.
بر اساس قوانین جدیدی که از اواخر سال آینده میلادی به اجرا گذاشته خواهد شد، محدودیت‌ها و تدابیر سخت‌گیرانه‌تری برای کاربران پهپاد در انگلیس به اجرا گذاشته خواهد شد. دولت انگلیس برای حفظ امنیت آسمان این کشور، از کاربران پهپادهای سنگین‌تر از 250 گرم می‌خواهد تا در سامانه سازمان هواپیمایی انگلیس ثبت‌نام کرده و در آزمونی که به همین منظور طراحی‌شده شرکت کنند.
گفتنی است که سطح هشدار امنیتی در انگلیس نیز در مرحله شدید قرار دارد و این سطح به این معناست که حمله تروریستی در این کشور به‌شدت محتمل است.
کد مطلب: 99589
برچسب ها: لندن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *