۰
دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۷

تکرار "شین‌آباد"؛ ۲۲۰۰ روز بعد

۲۲۰۰ روز از حادثه تلخ مدرسه «شین‌آباد» گذشته است؛ حادثه‌ای که آخرین مورد از نوع خودش نبود و هفته گذشته و این بار در زاهدان تکرار شد.
۲۲۰۰ روز از حادثه تلخ مدرسه «شین‌آباد» گذشته است؛ حادثه‌ای که آخرین مورد از نوع خودش نبود و هفته گذشته و این بار در زاهدان تکرار شد.
به گزارش ایسنا، از روزهای ابتدایی حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد که در سال ۱۳۹۱ در پیرانشهر آذربایجان غربی رخ داد، اقدامات درمانی برای کودکان آسیب‌دیده شروع شد؛ هرچند دو دختر در جریان این حادثه به دلیل شدت سوختگی جان خود را از دست دادند، دولت و مجلس برنامه‌های حمایتی متفاوتی برای این دختران در نظر گرفتند و وعده‌هایی برای بهبود و پیگیری امر تحصیل، درمان، برقراری مستمری و استخدامشان دادند، اما با گذشت بیش از ۲۰۰۰ روز و بنا به گفته وکیل دختران شین‌آبادی، این دختران « نمادی از وضعیت دردناک تحقق وعده‌های مسئولان محسوب می‌شوند. دختران شین‌آباد قربانی خطا و سهل‌انگاری مسئولان شده‌اند و وعده‌های عمل‌نشده بسان نمکی است که بر زخم های بدن‌های سوخته آنان ریخته می‌شود.»
در ادامه مروری بر اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان و اقدامات انجام‌شده در بیش از ۲۰۰۰ روز گذشته برای کودکان شین‌ابادی که امروز دخترانی در آستانه جوانی اما با زخم‌های فراوان بر روح و جسم هستند، خواهیم داشت:
۱۵ آذر ۹۱- ۳۳ دانش‌آموز در آتش بخاری سوختند. رئیس اورژانس آذربایجان‌غربی اعلام کرد که ۳۲ تن برای ادامه درمان، نیاز به اعزام به مراکز درمانی داشتند و تمامی این افراد از مدرسه به بیمارستان پیرانشهر منتقل شدند. متاسفانه ۱۰ تن از این دانش‌آموزان، وضعیتی نامساعد دارند و سوختگی‌شان بالای ۵۰ درصد گزارش شده است.
۱۶ آذر ۹۱- رئیسی، رئیس وقت سازمان نوسازی مدارس اعلام کرد که در حال حاضر ۵۰۰ هزار کلاس درس در کشور موجود است و ۳۰ درصد این مدارس برای گرمایش خود از بخاری نفتی استفاده می‌کنند. عمده مدارسی که از بخاری نفتی برای سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند، قدمت بالایی دارند و عمده آن‌ها نیز در روستاها واقع هستند. بر اساس برآوردی در سال ۸۹ ، برای تامین اعتبار تبدیل سیستم گرمایشی این ۳۰ درصد کلاس ( بهره‌مندی از سیستم حرارتی مرکزی) اعتبار سنگینی نیاز داشتیم که خارج از توان ما بود.

وعده‌هایی که مرهمی بر تن سوخته دختران شین‌آباد نشد
۱۹ آذر ۹۱- رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش دولت وقت شد و خطاب به وی پرسید: مگر به دانش‌آموزان از طریق معلمان، آموزش نحوه مبارزه با حوادث داده نشده است؟ و آیا مسئولان مدرسه نحوه برخورد و مواجهه با چنین حوادثی را نمی‌دانند؟ این حادثه خطای مسلم بشری را به روشنی نشان می‌دهد.

سال ۹۱؛ ۱۵۰ هزار کلاس با بخاری نفتی گرم می‌شوند
۲۰ آذر ۹۱- حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش وقت با بیان اینکه ۱۵۰ هزار کلاس درس و ۵۰ هزار اتاق اداری همچنان با بخاری نفتی «استاندارد» گرم می‌شوند گفت: پکیج وارد مدارس جدید و مقاوم‌سازی شده، ‌ می‌شود. برای تامین سیستم گرمایشی مناسب و استاندارد برای این تعداد مدرسه و اتاق اداری اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است که بخاری نفتی آنها تبدیل به سیستم گرمایشی ازنوع پکیج شود. مقرر شد مجلس و دولت پیگیری کنند تا اعتبارات آموزش و پرورش افزایش بیابد و بتوان مدارس را مجهز کرد. همچنین یک تیم متشکل از پزشکان متخصص تشکیل و مقرر شده پیگیری مسائل درمانی این دانش آموزان را تا سلامت کامل آنها به عهده بگیرند.

سال ۹۷؛ بیش از ۴۰درصد از مدارس کشور سیستم گرمایشی استاندارد ندارند
با گذشت شش سال از حادثه مدرسه شین آباد، به گفته رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور، میزان بودجه موجود کفایت نمی‌کند و اعتبارات ما به هیچ عنوان کافی نیست؛ چرا که مدارس مشکلات بسیاری دارد. در برخی مناطق به خاطر این که گازکشی وجود ندارد، مجبور هستیم از بخاری‌های نفتی استفاده کنیم، البته این بخاری‌ها هم بررسی می‌شود تا از حداقل استانداردها برخوردار باشند با این حال در برخی مناطق همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان به ناچار از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنیم.
مهرالله رخشانی‌مهر، در این باره می‌گوید: اتفاق تلخ شین‌آباد موجب شد مجلس بخشی از اعتبارات عوارض گاز را به توسعه و سرعت‌بخشی به استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص دهد و همین اقدام اثربخش موجب شد در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۶ حدود ۲۴ هزار مدرسه با ۱۷۰ هزار کلاس درس استانداردسازی گرمایشی شود.
بودجه استانداردسازی وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس به همراه تجهیز هنرستان‌ها حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیارد تومان است که حدود ۳۰ درصدش به تجهیز هنرستان‌ها می‌رسد و مابقی برای استانداردسازی وسایل گرمایشی و سرمایشی هزینه می‌شود. با این حال ما بارها اعلام کردیم که این میزان بودجه کفایت نمی‌کند و اعتبارات ما به هیچ عنوان کافی نیست؛ چرا که مدارس ما مشکلات بسیاری دارد. در برخی مناطق به خاطر این که گازکشی وجود ندارد، مجبور هستیم از بخاری‌های نفتی استفاده کنیم، البته این بخارها هم بررسی می‌شود تا از حداقل استانداردها برخوردار باشند با این حال ما در برخی مناطق همچون خوزستان، سیستان و بلوچستان به ناچار از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنیم.
رخشانی‌مهر با بیان اینکه بیش از ۴۰درصد از مدارس کشور به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز نیستند، افزود: در تلاشیم با یک برنامه زمانبندی سه سال آینده بخاری‌های غیر استاندارد را از مدارس جمع کرده و بخاری‌های استاندارد را جایگزین کنیم. در سطح مدارس کشور تعداد زیادی از مدارس که سیستم گرمایش غیراستاندارد داشتند تعویض شده است. در بخشی از استان‌های کشور استانداردسازی انجام شده اما بخش بیشتری از مدارس سردسیر یا صعب‌العبور باقی مانده است.

سال ۹۱؛ وعده اعزام به خارج برای درمان در صورت لزوم
۲۰ آذر ۹۱- پدر یکی از حادثه‌دیدگان مدرسه شین‌آباد پیرانشهر گفت: انتظار داریم مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند. نماینده پیرانشهر و برخی از مسئولان کشوری در رابطه با رسیدگی به وضعیت سلامتی حادثه‌دیدگان وعده‌هایی دادند که جراحی پلاستیک نیز یکی از آنهاست. امیدواریم به تمامی وعده‌های خود عمل کنند.
۲۶ آذر ۹۱- خضری، نماینده مردم پیرانشهر با بیان اینکه یکی از طرح‌های مجلس برای جلوگیری از تکرار حوادث این‌چنینی طرح تحقیق و تفحص از آموزش و پرورش است، گفت: طرح تحقیق و تفحص از آموزش و پرورش اقدام موثر دیگر ماست تا بدانیم چرا آموزش و پرورش بودجه‌های عمرانی خود را صرف ساخت استخر برای کارکنان خود در شهرهای بزرگ می‌کند و هنوز بیش از ۲۰۰ هزار کلاس درس دارای بخاری‌های غیر استاندارد و نفتی هستند؟.
۲۸ آذر ۹۱- عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:‌ دانش‌آموزان پیرانشهری در صورت لزوم، برای تکمیل درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند.
۳ دی ۱۳۹۱- حیدری، رئیس دادگستری آذربایجان غربی اظهار کرد: دولت در حال پرداخت دیه به مصدومان حادثه آتش‌سوزی است. با توجه به جلسات شورای تامین اجتماعی استان، کمک‌های مالی از سوی دولت صورت گرفته است تا مصدومان در خصوص درمان و جبران نقص زیبایی مشکلی نداشته باشند.
۱۷ دی ۱۳۹۱- عابد فتاحی، نماینده مردم ارومیه در مجلس از ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای اعزام سه نفر از دانش‌آموزان حادثه‌دیده شین‌آباد به خارج از کشور برای بهبود وضعیت‌شان خبر داد و گفت: فوت دو نفر از این دانش‌آموزان تاثیر عمیقی بر مردم منطقه پیرانشهر گذاشته و از تعداد ۱۲ نفر دانش‌آموز حادثه دیده، سه نفر از آنها در وضعیت مطلوبی نیستند به همین دلیل در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست کردیم که این سه دانش‌آموز برای بهبود وضعیت‌شان به خارج از کشور ارسال شوند. مقصد ارسال این دانش آموزان به خارج از کشور مشخص نشده است و طبق تشخیص تیم معالج پزشکان این اقدام انجام خواهد شد.
به گزارش ایسنا، در حالی که همچنان روند درمان دختران شین‌آبادی ادامه دارد و البته گلایه‌های آنها از «عدم همراهی‌ها» و زخم‌های عمیق برجای مانده کم نیست، در ۲۹ تیر ۹۷ و روز دختر به ایسنا آمدند و "آمنه راک" یکی از دختران شین‌آباد به نمایندگی از سایر دختران گفت: «اولین خواسته همه ما این است که ما را به خارج از کشور برای درمان اعزام کنند تا زودتر از این درد رها شویم. پدران و مادران ما هر روز شاهد درد ما هستند و عذاب می‌کشند»؛ مطالبه‌ای که علی‌رغم اقدامات صورت گرفته در ایران به نظرشان کفایت درمان را نمی‌کند، وجود دارد.

سال ۹۱؛ تدوین پروتکل دولت برای امنیت شغلی و درمانی شین‌آبادی‌ها
۲۵ بهمن ۱۳۹۱- هیئت وزیران در جلسه روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه سال جاری پروتکلی را به تصویب رساند که براساس آن روند پرداخت دیه دانش آموزان شین آباد و روستای درودزن و همچنین درمان آنها چه در داخل و خارج شکل قانونی به خود می‌گیرد و تمامی حقوق دانش آموزان در بحث دیه به خانواده آنها پرداخت می‌شود.
۱۲ اسفند ۹۱- عابد فتاحی، عضو کمیته ویژه پیگیری وضعیت دانش آموزان آسیب‌دیده شین آبادی از اتمام تهیه پروتکل‌ برای تامین آینده این دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این پروتکل‌ شامل تامین هزینه‌های درمانی و هرگونه تضمین برای آینده این دانش آموزان است که در صورت تغییر وزیر و یا مسئولین این پروتکل می‌تواند ضمانت اجرایی داشته باشد.
۲۶ اسفند ۹۱- نماینده مردم پیرانشهر در مورد متولی پرداخت هزینه‌های مربوط به عمل دانش‌آموزان شین‌آبادی، گفت: اول اسفند سال جاری پروتکلی با تصویب هیئت وزیران در دولت امضا شد که طبق این پروتکل امنیت شغلی و هزینه‌های درمان این دانش‌آموزان را باید سه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و همچنین سازمان مدیریت توسعه و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری پرداخت کنند در واقع تمامی دولت‌ها فارغ از روی کار آمدن هر رئیس‌جمهوری مکلف هستند که آینده این دانش‌آموزان را تضمین کنند به عبارت دیگر طرف حساب این دانش‌آموزان نظام است.

92: دختران شین آبادی در اولویت استخدام آموزش و پرورش
۲۰ مرداد ۹۲- عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به آینده شغلی این کودکان گفت: آموزش و پرورش متعهد شده در آینده این کودکان را به عنوان نماد شین‌آباد جذب کند و در مقایسه با افراد عادی اولویت استخدام با این افراد باشد. در تمام مدتی که این کودکان در داخل یا خارج از کشور تحت درمان هستند تمام هزینه‌های کودکان شین آباد و همراهان آنها از طرف وزارت آموزش و پرورش تقبل می‌شود. برای اعزام به خارج این کودکان باید روند قانونی با تایید پزشک معالج طی شود.
۲۵ اسفند ۹۲- نماینده مردم پیرانشهر با بیان اینکه که به دنبال تهیه مسکن در تهران برای دختران حادثه دیده شین‌آبادی است، گفت که رئیس دفتر رئیس جمهور با اختصاص مستمری و کمک هزینه ماهانه با خانواده‌های این دختران شین‌آبادی موافقت کرده است.
خضری با بیان اینکه در دولت یازدهم سه مطالبه را برای دختران شین‌آباد مطرح کردیم که شامل مستمری برای این دختر خانم‌ها، کمک هزینه برای خانواده‌هایشان و انجام پروسه درمان بدون وقفه و به صورت منظم بود گفت: خانواده‌های دختران حادثه دیده شین‌آباد از اقشار کم درآمد و محروم هستند آنها مجبورند برای درمان دختران‌شان مدت زیادی را در تهران بمانند که این باعث از بین رفتن شغل و کاسبی‌شان می‌شود. طبیعتا این کمک هزینه می‌تواند به وضعیت معیشت‌ آنها کمک کند.

فروردین۹۳؛ پدر یکی از دختران: هیچ کدام از وعده‌ها عملی نشده بجز پرداخت هزینه‌های اقامت و درمان
۱۹ فروردین ۹۳- پدر "مبینا" پرکمی با بیان اینکه جراحی‌های مختلف پلاستیک دانش آموزان شین آبادی در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود و به همین دلیل جراحان متخصص عمل‌های جراحی را به عهده دارند و پزشکان فوق تخصص از انجام جراحی پلاستیک در بیمارستان‌های دولتی سر باز می‌زنند، در پاسخ به چگونگی محقق شدن وعده‌هایی مبنی بر استخدام این دانش آموزان در آموزش و پرورش، گفت: هیچ کدام از وعده‌های داده شده تاکنون عملی نشده و حتی یک یادداشت هم در این زمینه به ما داده نشده است. البته کلیه هزینه‌های اقامت و درمان دانش آموزان و همراهان آن ها را دولت می‌پردازد.

مرداد 93: اعتراض به پرداخت نصف دیه و درخواست از رییس جمهور
۱۲ مرداد ۹۳- با گذشت دو سال از مصوبه هیات دولت که براساس آن قرار بود تمامی حقوق دانش آموزان در بحث دیه به خانواده آنها پرداخت می‌شود، حسین‌ احمدی‌نیاز وکیل خانواده‌های شین‌آبادی با بیان اینکه شرکت بیمه نصف دیه را به دختران شین آبادی پرداخت می‌کند در حالی که طبق قانون جدید مجازات اسلامی معادل تفاوت دیه باید از صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پرداخت شود. اولیای چند تن از دختران شین آبادی به همین منظور مقابل وزارت آموزش و پرورش حاضر شدند و اعتراض خود نسبت به موضوع پرداخت نصف دیه به آنها را اعلام کردند.
۲۵ مرداد ۹۳- کودکان شین‌آبادی امروز به همراه خانواده‌های خود در اعتراض به روند رسیدگی به وضعیت معیشتی و تحصیلی و مشکلات بیمه‌ای‌شان در مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کردند. احمدی‌نیاز وکیل این کودکان از حسن روحانی خواست به عنوان یک حقوقدان برای احقاق حق حادثه‌دیدگان شین‌آباد دست به‌کار شود.

شهریور ۹۳؛ معاونت راهبردی رئیس جمهوری مسئول پیگیری حقوق دختران شین آبادی شد
۸ شهریور ۹۳- تجمع مجدد خانواده‌های شین آبادی مقابل نهاد ریاست جمهوری . احمدی‌نیاز: کارگروه رسیدگی به وضعیت کودکان آسیب‌دیده شین‌آبادی و اقدامات مشابه در این زمینه‌ها گرفتار بوروکراسی‌های اداری شده وتاکنون اقدام مناسبی در این زمینه انجام نشده است.
۹ شهریور ۹۳- خانواده‌های آسیب دیدگان شین آبادی با محمدباقر نوبخت معاون راهبردی رییس جمهوری دیدار کردند. در این جلسه مقرر شد که معاونت راهبردی رئیس جمهوری مسئول پیگیری حقوق کودکان آسیب دیده حادثه آتش سوزی روستای شین آباد شود.

۹آذر ۹۳؛ پرداخت دیه کامل هشت دانش آموز
دختران شین آبادی نمادی از وضعیت دردناک تحقق وعده‌های مسئولین کشوری محسوب می شوند. دختران شین آباد قربانی خطا و سهل انگاری مسئولین دولت شده اند و وعده های عمل نشده بسان نمکی است که بر زخم های بدن های سوخته آنان ریخته می‌شود. ۹ آذر ۱۳۹۳_ نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی از پرداخت دیه کامل هشت دانش آموز شین آبادی خبر داد.
۱۴ آذر ۱۳۹۳- "پدر سیما" یکی از دانش‌آموزان شین آبادی از وضعیت نامناسب آموزشی دختر خود و همکلاسی‌هایش گلایه کرد و گفت: چندین بار از آموزش و پرورش درخواست کرده‌ایم برای این دختران بویژه ۱۲ نفری که وضعیتشان وخیم‌تر است معلم خصوصی بگذارند. اینها سال گذشته درس نخواندند و حالا به شدت از درسشان عقب مانده‌اند. از دولت می‌خواهیم به وعده‌هایش عمل کند. ضمن آنکه دیه هم برای تعدادی از بچه‌ها پرداخت شده است و چند نفری هم باقی مانده‌اند که دیه دریافت نکرده‌اند. دختران ما از بین رفته‌اند و ما زندگی خود را برای درمان آنها گذاشته‌ایم. بیمه ایران این کار را خودسرانه انجام داده در حالی که روی پرونده ما حکمی مبنی بر پرداخت دیه با توجه به درصد سوختگی نخورده است.

خرداد ۹۴؛ دستور ربیعی برای برقراری مستمری و صدور دفترچه درمان
۲۶ خرداد ۹۴- دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مدیران عامل سازمان بیمه سلامت و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اعلام کرد در خصوص برقراری مستمری و صدور دفترچه درمان برای دانش آموزان شین‌آباد اقدامات لازم را به عمل آورند. در دستورالعمل ربیعی آمده است: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر مکلف است با توجه به موافقت هیأت امنا نسبت به برقراری مستمری برای دانش‌آموزان به مبلغ ماهانه ۶ میلیون ریال از اول فروردین سال ۹۴ اقدام کند. سازمان بیمه سلامت موظف است نسبت به برقراری پوشش بیمه پایه درمان دانش‌آموزان و تمهید شرایط لازم برای پوشش و ارائه خدمات درمان تحت پوشش بیمه اقدام مقتضی انجام دهد.

اسفند ۹۴؛ دیدار وزیر بهداشت با دختران شین آبادی 
۵ اسفند ۹۴- هاشمی، وزیر بهداشت در دیدار با کودکان حادثه‌دیده اظهار کرد: در ذهن این بچه‌ها این طور شکل گرفته است که فکر می‌کنند اگر به خارج از کشور اعزام شوند بیشتر به آن‌ها کمک می‌شود. من تعهد می‌کنم اگر پزشکان تشخیص دادند که رفتن به خارج به سلامتی آن‌ها کمک می‌کند شخصا این سفرها را تقبل می‌کنم، در غیر این صورت هر کسی را که در دنیا بتواند به آن‌ها کمک کند به ایران دعوت می‌کنیم و اگر تجهیزات خاصی نیز برای اعمال جراحی آن ها لازم است در اختیارشان می‌گذاریم.

مهر ۹۵؛ پرداخت پنج میلیارد و ۲۲۷ میلیون تومان به شین آبادی‌ها از سوی بیمه ایران
۲۶ مهر ۹۵- بیمه ایران اعلام کرد که بیش از پنج میلیارد و ۲۲۷ میلیون تومان به بازماندگان و حادثه‌دیدگان آتش‌سوزی دبستان دخترانه روستای شین‌آباد پرداخت کرده است. علاوه بر این تمامی دانش آموزان مصدوم این واقعه تلخ، تحت پوشش بیمه عمر و پس‌انداز بیمه ایران قرار گرفتند. از سوی شرکت بیمه ایران تعداد ۲۶ فقره بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز کودکان و نوجوانان با سرمایه ۵۲۰ میلیون ریال برای هر یک از دختران حادثه‌دیده و با حق بیمه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال نیز به صورت رایگان برای این دانش‌آموزان صادر شده است.

اردیبهشت ۹۷؛ شکایت مجدد برای پیگیری هزینه‌های درمان و دیه
انجام بیش از ۳۰۰ جراحی بر تن رنجور دختران

۷ اردیبهشت ۹۷- این در حالیست که وکیل مدافع دختران شین آباد از شکایت مجدد برای پیگیری هزینه های درمان موکلانش خبر داد. احمدی نیاز با بیان اینکه شش سال از آتش سوزی مدرسه شین آباد در پیرانشهر می گذرد و دختران مصدوم این مدرسه تاکنون بالغ بر ۳۰۰ بار تحت عمل جراحی قرار گرفته اند که این تیغ جراحی پیکرهای نحیف آنان را دچار صدمات جبران ناپذیری کرده است عنوان کرد: بر این مبنا وفق اصول سوم، هشتم، نوزدهم، بیست و دوم و سی و چهارم قانون اساسی و مقررات قانون مجازات و قانون آیین دادرسی کیفری در دادسرای پیرانشهر علیه وزارت آموزش و پرورش به عنوان مسبب و مسئول این حادثه اقامه دعوی کرده‌ام و خواستار احتساب دیه، ارش و خسارات وارده در این شش سال بر دختران شین آباد شده‌ام. دختران شین آباد دنبال صدقه نیستند بلکه خواستار احقاق حق و حقوق قانونی خود هستند و آنها پیگیر زیبایی معصوم دخترانه خود هستند که در یک مدرسه غیر استاندارد آتش گرفت. این دختران زمانی که شادی و خنده حق آنان بود، درد و ناله و رنج تیغ جراحی را کشیده‌اند و اکنون دولت باید صدمات را احتساب و پرداخت کند.

خرداد 97 : نیازی به اعزام دختران شین آبادی به خارج از کشور نیست
31 خرداد 97- معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: در کمیته‌ای که به منظور بررسی وضعیت این بیماران تشکیل شد، ابعاد مختلف مداخلات جراحی و ترمیم سوختگی دانش آموزان شین آبادی مشخص شده‌است که با تامین برخی امکانات در زمینه جراحی در بیمارستان حضرت فاطمه (س)، اقدامات درمانی و جراحی آنها ادامه خواهد یافت و می‌توان گفت دیگر نیازی به اعزام آنها به خارج از کشور نیست.
معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت درخصوص روند درمانی این دانش آموزان نیز توضیح داد و گفت: تاکنون ۱۳۹ جلسه فیزیوتراپی و کاردرمانی، ۱۳۳۰ ویزیت جراحی، ۱۸۸ عمل جراحی، ۴۳۸ جلسه تزریق تیشو (تزریق بافت) و ۸۴ بار لیزر درمانی برای این دانش آموزان توسط بهترین اساتید متخصص و فوق تخصص رشته‌های جراحی ترمیمی، سوختگی، پلاستیک و جراحی دست انجام شده است که بعضی از این اساتید سابقه و تجربه بیش از ۳۰ سال فعالیت در حوزه جراحی و درمان سوختگی دارند. با توجه به اینکه خود سوختگی عوارض طولانی جسمی و روانی برجای می‌گذارد، تلاش می‌شود با هماهنگی وزارت بهداشت، تیم پزشکی و حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی در صورت امکان، تسهیلات و امکانات بیشتری در اختیار دختران شین آباد قرار گیرد.

تیر ۹۷؛ گلایه از آموزش و پرورش
۲۹ تیر ۹۷- دختران شین آبادی در روز دختر به ایسنا آمدند. "آمنه راک" یکی از دختران شین‌آباد به بیان مطالباتش پرداخت و گفت: اولین خواسته همه ما این است که ما را به خارج از کشور برای درمان اعزام کنند تا زودتر از این درد رها شویم. پدران و مادران ما هر روز شاهد درد ما هستند و عذاب می‌کشند. ما هر بار که به تهران می‌آییم از درس عقب می‌مانیم و چند بار درخواست معلم خصوصی داشتیم که میسر نشد و به سختی امتحان دادیم، با این حال نمره‌هایمان از ۱۹ پایین تر نمی‌آید». او دلش می خواهد معلم شود.
"سیما مرادی"، دیگر دختر شین آبادی هم از آموزش و پرورش گلایه و اظهار کرد: از آموزش و پرورش می‌خواهم به ما در درس‌هایمان کمک کنند تا بتوانیم عقب ماندگی‌هایمان را جبران کنیم. بسیاری از ما با این مشکل روبرو هستیم و چون دائم در رفت و آمد برای عمل جراحی هستیم از دروس عقب مانده و برخی را متوجه نمی‌شویم. آرزویم این است که دندانپزشک شوم، اکنون مشغول نوشتن کتاب زندگی‌مان هستم اما چون انتقادی است گمان نمی‌کنم چاپ شود. در بدن ما "تیشو" می‌گذارند که درد بسیار زیادی دارد. برای مرتبه اول که تیشو در گردنم کار گذاشته بودند تاثیرات خوبی دیدیم و گردنم خوب شد اما تیشوهای بعدی خوب نبودند و به پوستم آسیب زدند. تیشوها باید ۹ ماه تا یکسال در بدنمان بمانند و مراقبت از آنها بسیار سخت است اما چون جنسشان خوب نیست سوراخ می‌شوند و دوباره باید به اتاق عمل برویم تا تیشوها را در بیاورند که بسیار آزار دهنده است.
وکیل دختران شین آباد نیز با بیان اینکه هفت سال از آن حادثه گذشته اما هنوز دیه "سیران" به طور کامل پرداخت نشده است اظهار کرد: آنها مبلغی در همان سال برای جبران خسارت به خانواده دو دانش آموز کشته شده دادند اما هنوز دیه کامل پرداخت نشده است. همچنین دولت تعهد داده بود پدر دو دانش آموز متوفی استخدام شوند که هنوز یکی از آنها باقیمانده است. اکثر والدین به علت رفت و آمد فراوان به تهران کار خود را از دست داده‌اند. عمل‌های جدید دیه‌های جدیدی را به دنبال دارد و تقاضا داریم دیه‌های جدید برای دختران برقرار شود دولت زیر بار این مسئله نمی‌رود. مهمترین خواسته بچه‌ها شاد زیستن است، آنها گذشته خود را از دست داده‌اند و کودکی نکرده‌اند و آرزوی‌شان این است که مانند دیگر مردم به صورت عادی در جامعه حضور یابند.

۲ دیماه ۹۷ ؛ وکیل دختران شین‌آبادی: دیه کامل دختران متوفی هنوز پرداخت نشده
۲ دی‌ماه ۹۷ ـ علی‌رغم تمام خبرهای منتشر شده در خصوص پرداخت دیه کامل دختران مذکور ، احمدی نیاز وکیل دختران شین‌آبادی در گفت‌وگوی خود با ایسنا در این خصوص گفت: موضوع دیه دختران متوفی شامل مرحومان "سیران یگانه" و "ساریا رسول زاده " که حسب اظهارات والدین تاکنون دیه آنان پرداخت نشده است اما مسئولان اعلام می‌کنند نصف دیه را طبق قانون مجازات پرداخت کرده‌اند اما والدین معتقدند که نصف مبلغ دیه را به عنوان ضرر و زیان پرداخت کرده بودند. اما آنچه مهم است این است که دیه این دو دختر بطور کامل پرداخت نشده است و اینجانب در جلسات عدیده‌ای که با مسولان امر از جمله جناب دکتر نوبخت داشتم و حتی صورت مجلس آن و صدای ضبط شده آن در دفتر ایشان نیز موجود است و شهود هم حاضر به شهادت هستند، بیمه و دولت متعهد به پرداخت نصف باقی مانده دیه شدند که تاکنون عملیاتی نشده است.
وکیل دختران درباره دیه دختران مصدوم شین آبادی نیز گفت: دیه اولیه زمان آتش سوزی به این دختران پرداخت شده است اما دیه صدمات وارده شامل آثار ٣٦٠ عمل جراحی بر بدن آنها و همچنین دیه آثار روانی این حادثه تاکنون پرداخت نشده است. قانون مجازات اسلامی تصریحا اعلام می دارد که صدمه یا جراحتی که منبعث از حادثه اول باشد مشمول دیه جدید می‌شود، بدین معنی که از پانزده آذر ٩١ تاکنون عمل‌های جراحی بر بدن دختران انجام شده که آثار آن هویداست و مثلا پوست پا را برداشته و در قسمت دیگری بکار برده‌اند یا تیشو گذاشته‌اند که درد و رنج دارد که همه اینها مشمول دیه جدید می‌شود اما متاسفانه پرداخت نشده است.

«عکس یادگاری؛ ماحصل دیدار دختران شین‌آباد با ابتکار»
۲۶ شهریور ۹۷- دختران شین آباد با ابتکار، معاون زنان رئیس جمهور داشتند. احمدی نیاز در این باره گفت: دیداری با خانم ابتکار داشتیم که چند عکس ماحصل دیدارمان شد. این دختران نمادی از وضعیت دردناک تحقق وعده‌های مسئولین کشوری محسوب می شوند. دختران شین آباد قربانی خطا و سهل انگاری مسئولین دولت شده اند و وعده های عمل نشده بسان نمکی است که بر زخم های بدن های سوخته آنان ریخته می‌شود. درمان و پرداخت خسارات وارده به آنان جزو حقوق اولیه آنان محسوب می شود. ابتدا وعده اعزام به خارج دادند به نحوی که وزیر بهداشت در حضور همه والدین از اعزام به خارج حتی با پول شخصی خود خبر داد اما در روز روشن خلف وعده کردند و اکنون این دختران با دریایی از درد و غم مانده‌اند که چه باید کرد؟.
۲ دی‌ماه ۹۷ ـ وکیل دختران شین‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دختران شین آباد وعده و وعید زیاد شنیده‌اند که آخرین آن وعده یکی از خبرگزاریها بود که از اینجانب و دختران دعوت بعمل آوردند و در همان جلسه به دختران شین آباد اعلام کردند که " شما مهمان ریاست آستان قدس رضوی هستید تا زیارتی از امام رضا(ع) در پایان مرداد یا ٢٥ مرداد ۹۷ داشته باشیم " که دختران خیلی خوشحال شدند اما متاسفانه مشخص شد که آن هم دروغ بود و واقعیت نداشت.
به گزارش ایسنا، امروز بیش از شش سال از حادثه تلخ دانش‌آموزان شین آبادی می‌گذرد؛ حادثه‌ای که روزگار و آینده و آرزوهای این دختران معصوم را «به آتش کشاند و خاکستر کرد.»
این کودکان و والدین‌شان در شش سال گذشته با مشکلات درمانی، حقوقی و آموزشی متفاوتی روبرو بوده‌اند. علیرغم ادامه تحصیل، پرداخت مستمری و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و انجام بیش از ۳۰۰ عمل جراحی بر روی این دختران هنوز مطالباتی باقی مانده و گلایه‌هایی مبنی بر عمل نشدن به وعده‌ها به قوت خود باقی است.
با وجود آنکه انتظار می‌رفت حادثه شین آباد به تلنگری محکم برای مسئولین و سیاست گذاران تبدیل می شد و کاری کارستان صورت می‌گرفت تا کودکان معصوم دیگری قربانی نشوند، سریال آتش سوزی در مدارس دوباره در روزهای سرد سال و اینبار در زاهدان تکرار شد و ۴ دخترک مظلوم را به کام مرگ برد.
در این میان آنچه ضروری و مهم است و باید در اولویت قرار بگیرد پیشگیری از بروز آتش سوزی و حوادث غیرمترقبه دیگر در مدارسی است که خانه دوم فرزندان این مرز و بوم است.
به گزارش ایسنا، هرچند مسئولان با اعداد و ارقام همواره سعی در ارائه گزارشی از عملکردهای مثبت داشته و در نهایت برای برائت از کاستی‌ها و قصورات تاکید بر ناکافی بودن بودجه دارند، اما داستان تلخ آتش‌سوزی مدارس و سوختن‌ و مرگ فرزندان ایران زمین از شین‌آباد گرفته تا زاهدان، قصه‌ای تکراری از نبود امکانات و ضعف نظارت و ... است که زنگ خطرش آنگونه که باید شنیده نمی‌شود؛ امید می‌رود تکرار این حوادث تلخ به عادت مبدل نشود.
کد مطلب: 99693
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *