۰
شنبه ۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۸

نگاه جنسیتی به زنان وکیل

زهرا علی اکبری
عدالت، برابری، آزادی اعمال نظر بدون تبعیض، نگاهداشت توان برابر مدیریتی، تساوی جایگاه اجتماعی و ... تنها گوشه ای از آن مواردی است که به سبب عدم وجود آنها در جامعه، علت نارضایتی زنان به طور حداقلی در جهان و حداکثری در این کشور را به وجود آورده است.
نگاه جنسیتی به زنان وکیل
عدالت، برابری، آزادی اعمال نظر بدون تبعیض، نگاهداشت توان برابر مدیریتی، تساوی جایگاه اجتماعی و ... تنها گوشه ای از آن مواردی است که به سبب عدم وجود آنها در جامعه، علت نارضایتی زنان به طور حداقلی در جهان و حداکثری در این کشور را به وجود آورده است.
متاسفانه آنقدر که زنان برای کسب دانش و مهارت  های لازم در انزوای نگاه های جنسیتی هستند، مردان نیستند و یقینا باید پذیرفت که در هیچ عرصه ای مردان دچار تبعیض حضور و تجربه نشده اند و هرکجا خواسته اند کسب تجربه کنند به راحتی برای آنها امکان پذیر بوده است.
 ناخوشایند است که برخی از احکام نانوشته و نادیده دینی نظر میدهند و زنان را مورد هجمه باور ایدئولوژیک ناصواب خود قرار میدهند. بر فرض که چون نگاه و اعتقادات دینی دارند اینچنین بر حضور پرنشاط و مثمر ثمر زنان در جامعه می‌تازند ، اما اگر  همین فرض از پایه نامیزان را، در گذر تاریخ اجتماعی اسلام مورد بررسی قرار دهند تا جایی که آگاهی وجود دارد و در تاریخ نگاشته شده است زنان از جامعه و جایگاه اجتماعی حذف نشده اند. هر چند که خوانش جدید از دین اسلام اما و اگر های زیادی دارد که در دوره ظهور و پیشرفت آن وجود نداشته است و جای تعجب که چطور در صدر اسلام که اوج آموزه های دینی بوده این نگاه و احکام وجود نداشته و اکنون برخی از علمای دینی با گذشته قرن های متمادی به این باور رسیده اند که برای حضور زنان و ارتقای جایگاه اجتماعی شأن حد و حدودی قائل شوند.
از  این قبیل اظهار نظرات باید به سخنان رئیس دیوان عالی کشور اشاره کرد که گفته است :"قضات باید مواظب بانوان وکیل باشند. برخی از آنها (بانوان وکیل) با ناز کردن سعی می‌کنند که قاضی را جلب رفتارهای خود کنند که باید مواظب بود و خوشبختانه قضات ما هوشیار و مقاوم هستند".
چطور ممکن است فردی در جایگاه رسمی و مهمی از یک کشور چنین اظهار نظر کند؟! مرتضوی مقدم با کدام سندی بانوان وکیل را از حیث مسئولیت اجتماعی مورد نقد قرار داده است؟
به نظر می رسد ابراهیم رییسی -رییس قوه قضاییه- در کنار تحولاتی که مدنظرش است در قوه قضاییه اجرایی کند باید و ضروری است، کمی به فکر نگاه ها و باورهای غلط این چنینی باشد. مگر می شود در خارج از مرزهای این کشور قضات و وکلای زن آنطور که باید و شایسته است در جایگاه قضاوت، داوری و دفاع حضور داشته باشند، آن وقت در داخل کشوری که داعیه اسلامی بودن را دارد جدا از تبعیض موجود، زنان را به این شکل و با این دلایل غیر منطقی حذف کرد.
رییس قوه قضاییه اگر می خواهد فساد اداری، فساد اخلاقی، آسیب های اجتماعی، اختلاس های مالی و حقوقی، احقاق حقوق زندانیان و...را اجرایی و عملیاتی سازد، باید در برنامه های تحولی خود زمینه ای فراهم کند که نگاه جنسیتی دور شود و از توان برابر مردان و زنان در عرصه قضایی استفاده کند.
جای تعجب است که در این شرایط بحرانی کشور که اقتصاد و سیاست و توان دفاعی مورد تحریم و هجوم دشمنان است، افرادی هستند که چنین اظهار نظر های عجیبی مطرح می کنند .
 
کد مطلب: 110244
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *