۰
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۰

الگوسازی زنان در ارئه خدمات اجتماعی

زهرا علی اکبری
هشتم مارس روز جهاني زنان فرصتی برای بررسي و تجلیل پیشرفت های حاصل از دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است.
الگوسازی زنان در ارئه خدمات اجتماعی
هشتم مارس روز جهاني زنان فرصتی برای بررسي و تجلیل پیشرفت های حاصل از دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است. روزی که می توان اقدامات خارق العاده زنان را به رسمیت شناخت و ایستادن در کنار مردان را، به عنوان یک نیروی متحد، برای پیشبرد برابری جنسیتی در سراسر جهان یادآوری کرد. هدف از نامگذاری و گرامیداشت روزی جهانی برای  زنان به آن دلیل است تا کمپین های برابری نسل ها، مردم را از هر جنس، سن، قومیت، نژاد، مذهب و کشور گرد هم آورند و اقداماتی انجام دهند تا دنیایی با برابری زنان و مردان -که همه ما شایسته آن هستیم - ایجاد کنند. مشارکت زنان در همه ابعاد جامعه یک حق اساسی و انسانی است. با این حال  در حوزه هاي مختلف، از سیاست گرفته تا سرگرمی هاي روزانه، سواد ديجيتالي، ورزشی، علمی، فرهنگی، عرصه هاي اجتماعي و... زنان و دختران تا حد زیادی نتوانستند به ميزان مردان مشاركت داشته باشند چرا كه علاوه بر آداب و سنن حاكم بر کشورها آن چنان که باید فرصت برای آنان ممکن نشده است .
در 25 سال گذشته  حضور سیاسی زنان در سطح جهان دو برابر شده است. در اکتبر 2019 ،10 زن رئیس ايالت و 13 زن رئیس دولت در 22 کشور بودند که در مقایسه با سال 1995چهار رئیس دولت و هشت نخست وزیر در 12 کشور، تاحدودي افزايش يافته است.
شکاف جنسیتی در مشارکت نیروی کار بزرگسال و (سن کار 25 تا 54 سال) در طی 20 سال گذشته کاهش یافته است و آموزش زنان برای تغییر در تفکیک شغلی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه  منجر به اقدامات خوبي شده است. در عرصه علمی باید یادآوری کرد که جایزه نوبل در طول تاریخ خود از سال 1901 تا 2019 به بیش از 900 نفر اعطا شده است که به پیشرفت های فرهنگی، علمی، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی، پزشکی و ...پرداخته اند. ماری کوری نخستین برنده زن در سال 1903 بود كه به همراه همسرش برنده یک جایزه مشترک در فیزیک شد. هشت سال بعد، ماری کوری جایزه شیمی را دریافت کرد بنابراين وی  تنها زن تاریخ است که دو بار برنده جایزه نوبل شده است. اگرچه زنان در طول تاریخ بسیاری از اکتشافات علمی را پشت سر گذاشته اند، اما فقط 30 درصد از محققان در سراسر جهان و 35 درصد کل دانش آموزانی که در رشته های مرتبط با تكنولوژي، علم، مهندسي و رياضي ثبت نام کرده اند، زن هستند. درباره حضور زنان در عرصه های خبری  و روزنامه نگاري بايد گفت كه  24 درصد افرادی که در روزنامه ها ،خبرگزاري ها، تلویزیون ها و رادیوها حضور دارند، زن هستند.
این  آمار نشان می‌دهد با وجود آنکه در دهه  اخیر  حضور زنان در عرصه های مختلف با پیشرفت های خوبی همراه بوده اما هنوز فاصله زیادی با برابری جنسیتی دارد و زنان باید تلاش کنند تا شکاف موجود کمتر و کمتر شود و موانع سد راه را از بین ببرند. در مقابل مردان برای دست یابی به موقعیت های اجتماعی و موفقیت های عملکردی نیاز به اثبات توانمندی خود ندارند و بدون مانع پله ها را بالا می روند که این سهولت دسترسی در فضایی که زنان در آن امکان حضور حداکثری را به دلایل دینی، سنتی  و اجتماعی ندارند با برابری جنسیتی منافات دارد.
این روزها در جامعه جهانی سخن از شیوع  ویروس کرونا و نگرانی از چگونگی پیشگیری و کنترل آن است،  بنابراین نمی توان انتظار داشت که این روز را برای زنان و سیاستگذاری ارتقای مشارکت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر نامه ریزی های کوتاه یا بلند مدت داشت. هرچند در همین اوضاع سختی روزهای کرونایی، زنان نشان دادند که می توانند هم پای مردان و چه بسا گامی جلوتر از آنان باشند و در ارائه خدمات اجتماعی الگوسازی نمایند  و جلوه های بی بدیلی را در عرصه پزشکی، معلمی، ایثارگری، یاریگری و... به یادگار بگذارند.
 
کد مطلب: 125237
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *