۰
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۶

ده راهکار برای پیشگیری از آنفلوانزا

رضا بژکول
 آنفلوانزا در قرن های گذشته به دلیل نبود امکانات و تجهیزات ابتدایی انسان های بیشماری را به کام مرگ فرستاده  است. اما در عصر جدید با آن همه امکانات و رشد علم پزشکی و فراگیری رسانه ها، مرگ  شهروندان یک فاجعه است!
ده راهکار برای پیشگیری از آنفلوانزا
 آنفلوانزا در قرن های گذشته به دلیل نبود امکانات و تجهیزات ابتدایی انسان های بیشماری را به کام مرگ فرستاده  است. اما در عصر جدید با آن همه امکانات و رشد علم پزشکی و فراگیری رسانه ها، مرگ  شهروندان یک فاجعه است! بر این اساس پیشنهادهای ده گانه زیر می تواند زمینه ساز یک نگاه ملی با گفتگوی ملی برای راههای برون رفت از معضل این بیماری کشنده و در عین حال قابل کنترل باشد . اگر چه زمانش رو به پایان است، اما هر گام کوچک راهی برای کنترل اوضاع و نجات یک انسان است :
۱-همه ساله  از 15 شهریور کمپ های نجات همراه با آگاهی و تبلیغات در میدان ها یا مکان های عمومی در همه شهرها و روستاها تشکیل شود  .
۲- بروشورهای همراه با عکس و متن تهیه و در بین آحاد مردم ایران در همه ادارات، سازمان ها، دانشگاه ها و مدارس کشور پخش شود .
۳- در روستاها، با کمک شورای های محلی مکانی تعیین شود تا به همراه یک پزشک یا متخصص در روزی مشخص نسبت به عواقب بیماری فوق اطلاع رسانی گردد .
۴- در شهرهای  بزرگ، افراد آگاه و متخصص در چادرها یا مکانهایی که به همین مناسبت  تعبیه می کنند،  نبست به این بیماری اطلاع رسانی چهره به چهره صورت دهند  .
۵- در همه پارک های کشور دفتری موقت و به همین مناسبت در نظر گرفته شود تا هموطنان در هنگام تفریح آشنایی بیشتری با این پدیده پیدا کنند .
۶- در نماز جمعه ها از 15 شهریور تا 15 مهر (در چهار جمعه)  امامان جمعه بخشی از خطبه های نماز را به این امر و چگونگی پیش گیری آن اختصاص دهند  و هر هفته یک پزشک نیز  با حضور در نماز جمعه به ابعاد آن بپردازد .
۷- صدا و سیما در هر برنامه ای پیش از شروع، بخشی از تبلیغات خود را به این امر اختصاص دهد و با بخش  ویدیو کلیپی کوتاه اما گویا که از سوی وزارت بهداشت تهیه شده باشد به مردم آموزش دهد تا  از این طریق در جریان امر قرار گیرند .
۸- چنانچه امکان پذیر باشد تدبیری اندیشیده شود ‌که واکسن آنفولانزا برای سنین پایین و افراد بالای ۶۵ سال مجانی اما اجباری گردد.
۹- در فصل بازگشایی مدارس علاوه بر آماده کردن دفترچه مخصوص در باره پیش گیری از آنفلونزا برای دانش آموزان، مدیران مدارس را موظف کنند که هر روز به مدت ۵ دقیقه در صف مدرسه به دانش آموزان درباره رعایت مواد دفترچه و نکات جدید،  آموزش دهند و آن را یادآوری کنند .
۱۰- به همه درمانگاه ها، بیمارستان ها و داروخانه ها  دستور دهند دفترچه راهنمای تنظیم شده پیش گیری از بیماری انفلونزا را که  توسط وزارت بهداشت تهیه شده  ضمیمه بیماران ترخیصی، مراجعه کنندگان یا دفترچه های بیمه  کنند .
در مجموع می توان در چنین شرایط بحرانی دست به دست هم داد و برای هموطنان بابت بیماری فوق طرح های دیگری از سوی کارشناسان خبره  تهیه، به روز رسانی و ارائه داد. لازمه اش همفکری ، همدلی، و همراهی همه ایرانیان در حوزه های مختلف برای  پیشگیری و تامین سلامتی هموطنان در اقصی نقاط کشور  است .
 
کد مطلب: 119538
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *