۰
جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۵

آیا ترامپ اعلان جنگ کرد؟

سید قائم موسوی
ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا در عراق روابط مبهم و تنش آلود ایران و آمریکا را وارد فاز جدید و خطرناکی کرد. این اقدام نابخردانه و تروریستی آمریکا منطقه را آبستن حوادث آسیب زا و جنگی جدیدی کرده است و در واقع نوعی اعلان جنگ به ایران است.
آیا ترامپ اعلان جنگ کرد؟
ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا در عراق روابط مبهم و تنش آلود ایران و آمریکا را وارد فاز جدید و خطرناکی کرد. این اقدام نابخردانه و تروریستی آمریکا منطقه را آبستن حوادث آسیب زا و جنگی جدیدی کرده است و در واقع نوعی اعلان جنگ به ایران است. نقش‌ و جايگاه سردار سلیمانی در سیاست‌های منطقه ای ایران مبرهن است و اقدام اخیر آمریکا، روابط ایران و آمریکا را وارد مرحله پیشاجنگ بزرگ قرار داده است.
 
هرچند تیم حفاظتی سردار سلیمانی باید مراقبت لازم را به خرج می داد تا این نخبه ی جنگ های چریکی به سادگی از دست نمی رفت، اما صرفنظر از این موضوع، چرایی دستور ترامپ برای شهادت سردار سلیمانی از ترکیبی از ملاحظات داخلی و منطقه ای برخوردار بود. کیفیت این اقدام، نگرانی مسئولان آمریکایی از کم‌ و کیف واکنش ایران و بالاخص طرح موضوع امکان شروع جنگ جدیدی در منطقه، محافل آمریکایی را به خودش مشغول خواهد کرد و استیضاح ترامپ را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
 
در منطقه با وجود مغز متفکری در عرصه های نظامی مانند قاسم سلیمانی، استراتژی های آمریکا ابتر مانده و نقش بر آب می شدند، بر همین اساس دونالد ترامپ ترجیح داد ننگ اقدام خودسرانه ی ترور و ریسک بزرگ آن را به جان بخرد تا موضع ضعیفِ نیروهایش در منطقه را تقویت کند. این اقدام محک جدی ایران برای آمادگی با درگیری مستقیم از سوی ترامپ است.
 
بعد از اتمام جنگ سوریه، رقابت های نیابتی ایران و آمریکا از آنجا به عراق منتقل شد و این کشور صحنه استمرار زورآزمایی منطقه ای این دو کشور شده است. ترور سردار ایرانی، شرایط عراق، منطقه و روابط ایران و آمریکا را وارد دور تازه و خشنی از تنش های مبهم خواهد کرد.
 
واکنش ایران به این جنایت، از خویشتنداری تا اعلان آمادگی برای واکنش متناسب در زمان مناسب، متنوع خواهد بود. اقدام بلادرنگ متقابل بدون شک به جنگ منجر خواهد شد ولی خویشتن داری، بهره برداری جهانی از اقدام تروریستی آمریکا و محکومیت آن، مطرح کردن آن در نهادهای بین المللی و اقدام هم سطح در شرایط مناسب راهکار بهینه تری خواهد بود. اما در هر صورت این اقدام تروریستی تبعات دهشتناکی برای نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد داشت.
 
کد مطلب: 121296
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *