۰
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۶

آیا تشکیل کابینه کارآمد و توانمند ممکن خواهد بود؟

علی ابراهیمی*
با توجه به شرایط موجود و مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم تشکیل کابینه کارآمد، توانمند و دارای برنامه قابل اجرا و متناسب با شرایط کنونی در دولت سیزدهم ضروری است و انتظار می‌رود این مهم در جلسات رأی اعتماد مدنظر ویژه قرار گیرد. سید ابراهیم رئیسی در زمان تبلیغات و قبل از انتخابات بارها به اینکه مستقل وارد رقابت خواهند شد اشاره و بر استقلال از جناح های مختلف سیاسی تاکید و این ذهنیت را فراهم کرده بودند که کابینه‌ای فراجناحی خواهند داشت که با توجه به لیست وزرای پیشنهادی، ظاهراً امکان این امر فراهم نبوده است.
آیا تشکیل کابینه کارآمد و توانمند ممکن خواهد بود؟
با توجه به شرایط موجود و مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم تشکیل کابینه کارآمد، توانمند و دارای برنامه قابل اجرا و متناسب با شرایط کنونی در دولت سیزدهم ضروری است و انتظار می‌رود این مهم در جلسات رأی اعتماد مدنظر ویژه قرار گیرد. سید ابراهیم رئیسی در زمان تبلیغات و قبل از انتخابات بارها به اینکه مستقل وارد رقابت خواهند شد اشاره و بر استقلال از جناح های مختلف سیاسی تاکید و این ذهنیت را فراهم کرده بودند که کابینه‌ای فراجناحی خواهند داشت که با توجه به لیست وزرای پیشنهادی، ظاهراً امکان این امر فراهم نبوده است. دولت فراجناحی به معنی اینکه از همه سلایق سیاسی در دولت حضور داشته باشند(شبیه دولت‌های ائتلافی) نیست بلکه به معنی سپردن مسئولیت به فردی که تجربه، سواد، اطلاعات لازم و توانمندی مدیریت را در عرصه ای که به او سپرده می‌شود را داشته باشد یا به عبارت دیگر دارای  اهلیت لازم در  قبال مسئولیت محوله فارغ از تعلقات سیاسی باشد.
در کشور ما که رئیس جمهور با اکثریت آرا انتخاب می شود الزامی به تشکیل کابینه ائتلافی و یا فراجناحی ندارد ، ولی آیت الله رئیسی موضوع احتمال تشکیل کابینه فراجناحی را از همان ابتدا تقویت کرده بود و تعدادی از شرکت کنندگان هم که به جریان اصولگرایی تعلق نداشتند با این نگاه به ایشان رای دادند هرچند از جریان سیاسی مورد علاقه ایشان مطلع بودند.   
 تعامل، هم فکری و هماهنگی وزرا و معاونین رئیس جمهور با آقای سید ابراهیم رئیسی آنهم در سطح  بالا برای موفقیت دولت سیزدهم بسیار ضروری و امری اجتناب ناپذیر است.
ولیکن کارآمدی و داشتن برنامه مطالعه شده و دقیق در هر کدام از وزارتخانه ها و در مجموع هیئت دولت نیز موضوعی کاملا حیاتی و تعیین کننده است که می‌بایست در بررسی صلاحیت‌ها با جدیت مورد توجه قرار گیرد. چراکه ۴ سال دیگر زمان قضاوت مردم فرا خواهد رسید.
 وزرای پیشنهادی جهادکشاورزی علوم، تحقیقات و فناوری دادگستری، ورزش و جوانان، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین وزارت صنعت معدن و تجارت از نظر سوابق تحصیلی و تجربه کاری به نظر می‌رسد که بتوانند از عهده مسئولیت محوله برآیند. در صورتی که در مورد وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت جایگاه و گستره مخاطبین این وزارتخانه بنیادی باید دقت بیشتری صورت می گرفت و همچنین با توجه به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وزارتخانه‌های موثر در جامعه کارگری، تامین اجتماعی و اقتصاد به حساب می‌آید باید وزیری بسیار توانمند و مسلط به ابعاد مختلف این وزارتخانه معرفی می شد. وزراتخانه بزرگ راه و شهرسازی نیز وزیری متخصص، توانمند و دارای برنامه جامع هم در زمینه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی و همچنین کمک به تأمین مسکن که در حال حاضر از مشکلات جدی بخش زیادی از مردم و مخصوصاً زوج‌های جوان می‌باشد می خواست. و یا اینکه دیدگاه‌های وزیر پیشنهادی برای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرایط جامعه امروز فاصله زیادی دارد. علاوه بر اینها تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید تیمی منسجم، هماهنگ، قوی و مسلط بر اوضاع اقتصادی کشور و جهان باشند که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، بانک مرکزی،وزرای اقتصاد، نفت، صمت، جهادکشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعضای اصلی این گروه محسوب می‌شوند که باید مورد توجه جدی قرار می‌گرفت.  
با این حال انتظار می‌رود همه جریان ها و افرادی که در پیروزی سیدابراهیم رئیسی نقش داشتند از جمله مجلس شورای اسلامی شرایط را برای موفقیت و برآورده کردن انتظارات مردم فراهم کنند تا دولت سیزدهم بتواند در راستای رفع مشکلات اقتصادی کشور و بهبود وضعیت معیشتی مردم گام های موثری بردارد.
*نماینده سابق مردم شازند 
کد مطلب: 155144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *