۰
يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۲

دور دوم انتخابات فرانسه؛ مکرون یا لو پن؟

سیف الرضا شهابی
امروز یکشنبه چهارم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بعد از دو هفته از مرحله اول انجام خواهد شد.
دور دوم انتخابات فرانسه؛ مکرون یا لو پن؟
امروز یکشنبه چهارم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بعد از دو هفته از مرحله اول انجام خواهد شد. مرحله اول با حضور ۷۳ درصد از  واجدین رای دادن در پای صندوق ها انجام گرفت و از  بین دوازده نامزد انتخابات، دو تن از نامزدها آقای "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فعلی با کسب 27.85 درصد آرا و  خانم "مارین لو پن" رقیب سخت کوش او، از جناح راست افراطی و عضو تشکیلات "جبهه ملی " با 23.15 درصد آرای ریخته شده به صندوق ها موفق شدند بیشترین آراء را کسب کنند و به این ترتیب به مرحله دوم راه پیدا کنند و در انتخابات امروز، مشخص خواهد شد در پنج سال آینده چه شخصی مکرون یا لو پن وارد کاخ الیزه می شود .
علی الاصول در هر کشوری هر انتخاباتی و در هر مقطعی از حساسیت برخوردار است ولی به خاطر شرایط خاصی که در این روزها اروپا در آن قرار گرفته و حمله نظامی روسیه به اوکراین  بر اهمیت و حساسیت انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به عنوان یکی از ارکان اتحادیه اروپا و ناتو می افزاید و از این روست که اتحادیه اروپا با تمام قدرت تلاش و تبلیغ می کند تا مکرون به پیروزی برسد و اخیرا اتحادیه اروپا  جهت تخریب  خانم لو پن او را متهم به اختلاس ۶۲۰ هزار یورویی کرد  و در مقابل نیروهای طرفدار لو پن  فعالیت شدید دارند  تا او را  پیروز انتخابات کنند .
 درباره فرانسوی ها گفته می شود در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری با دل رای می دهند و در مرحله دوم با عقل آرای خودشان را به صندوق های رای می اندازند و باید دید در انتخابات امروز عقل رای دهندگان فرانسوی به نفع مکرون پیش می رود  یا خانم لو پن. در این میان جمعی از دانشجویان دانشگاه با تبلیغ "نه مکرون نه لوپن" نگرانی خود را نسبت به آینده فرانسه با این شعار سلبی اعلام می دارند و این شعار،  نشان از یاس و ناامیدی سیاسی حداقل در بخشی از جامعه روشنفکری و تحصیلکرده  فرانسه است.
 اگر مکرون به پیروزی دست پیدا کند قطعا فرانسه به همین شکل در اتحادیه اروپا و ناتو باقی خواهد ماند و در سیاست خارجی روش کجدار و مریز با روسیه بازی خواهد کرد و دستی هم در دست آن سوی آتلانتیک، یعنی آمریکا دراز خواهد نمود و سعی می کند روابطش را با جهان اسلام ثابت نگه دارد و جهان شاهد تحولی خاص نخواهد بود مگر این که با ادامه جنگ در اوکراین، ناتو وارد جنگ بشود و ابعاد جنگ گسترده شود و در  این صورت، نه تنها فرانسه بلکه اروپا و جهان دستخوش تغییرات عمیق خواهد گردید .
 در صورتیکه خانم لو پن که اکنون، روی ضعف اقتصادی در فرانسه تبلیغات خود را متمرکز کرده و افزایش قيمت ها خصوصا حامل های انرژی را تهدیدی جدی برای آینده فرانسه قلمداد می کند و بخشی از آن را ناشی از جنگ اوکراین می داند و مقصر اصلی را آمریکا معرفی می کند پیروز بشود اوضاع کاملا فرق خواهد کرد و فرانسه در سیاست داخلی و خصوصا خارجی با تغییرات بنیانی روبرو می شود. در سیاست خارجی، با پیروزی لو پن به خاطر روابط نزدیکش با پوتین رئیس جمهور روسیه،  بزرگترین پیروزی سیاسی در اروپا و در بحبوحه درگیری های اوکراین نصیب پوتین خواهد شد و اگر خانم لو پن بعد از ورود به کاخ الیزه بخواهد نقش فرانسه را در اتحادیه اروپا تغییر دهد امکان دارد  ضربه ای هولناک دیگر بر پیکر ضعیف و نحیف اتحادیه مزبور و بعد از خروج انگلستان وارد سازد و شکستی بزرگ برای اروپاست و در صورت خروج پاریس از ناتو لرزه بر اندام این سازمان نظامی وارد خواهد شد و امتیازی دیگر برای مسکو ورق خواهد خورد. با توجه به این که لوپن در مقابل هژمونی آمریکا موضع  دارد اگر بعد از پیروزی بر مواضعش باقی بماند تیره شدن روابطه پاریس-واشنگتن دور از انتظار نیست .
در صورت پیروزی خانم لوپن،  در سیاست داخلی فرانسه  با توجه به تفکرات افراطی ملی گرایانه و ضد مهاجرتی که نامبرده دارد  وضعیت مهاجرین و مسلمانان در فرانسه و در پی  آن در اروپا به بحرانی جدید تبدیل می شود و امکان دارد روی روابط فرانسه با جهان اسلام تاثیرات منفی بر جای بگذارد و از همه مهم تر، پیروزی خانم لو پن می تواند سرآغاز پیروزی های راست های افراطی در دیگر کشورهای اروپائی  باشد و اگر زنجیره پیروزی های راستگرایان در اروپا اجرا شود قطعا معادله قدرت در اروپا دگرگون خواهد شد.
 
کد مطلب: 162873
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *