۰
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۷

ماشین خالص‌سازی

محمدجواد پهلوان
ماشین خالص‌سازی
وضعیت و شرایط ماشین خالص‌سازی این روزها خوب است! خالص‌سازان بر روی پدال گاز ‌می‌فشارند تا هرچه زودتر به مراد دل خود برسند. مراد دلشان کجاست؟ هیچ جا!زیرا خالص سازی پایانی ندارد و آنقدر استمرار ‌می‌یابد که دیگر کسی باقی نمی‌ماند.
البته که پروژه خالص‌سازی برای امروز و دیروز نیست. سال‌های سال است که این پروژه کلید خورده و با شدت و ضعف تداوم داشته است. چه بسا این پروژه عمری به بلندای عمر نظام داشته باشد.یعنی همواره افرادی و گروه‌هایی بوده اند که تصور کرده‌اند حذف سیاسی رقبا ‌می‌تواند شرایط را بهتر کند. جالب آنکه تجربه‌های گذشته نیز نتوانسته این جماعت را به این نتیجه برساند که این رویکرد هولناک و غلطی استراتژیک است.
اکنون پروژه خالص سازی و یا همان حذف رقبا با سرعت بیشتری نسبت به ادوار قبلی حتی سال 1388 در جریان است.به عبارت ساده اگرچه وقایع سال 88 سبب شد پروژه حذف سرعت بگیرد و بسیاری از چهره‌ها کنار بروند ولی به نسبت آن دوران باید گفت این دوره روندی قابل تامل‌تر دارد زیر از یکسو شاهد اتفاق ناخوشایندی مثل سال 88 نیستیم و ثانیا،دایره حذف به کسانی رسیده که زمانی کاملا خودی بودند. به عنوان مثال وقتی پروژه‌ای برای تخریب ولایتی در صدا وسیما کلید ‌می‌خورد این بدین معنی است که حتی ولایتی نیز دیگر خودی تلقی نمی‌شود و باید از مناسبات سیاسی حذف گردد.یعنی بحث دیگر در مورد اصلاح‌طلبان و افرادی نظیر مصطفی تاج‌زاده نیست بلکه شاهدیم چهره معتمد و ذی نفوذ نظام که برآمده از جناح راست محسوب ‌می‌شود در صف حذف و پروژه خالص‌سازان قرار گرفته‌اند!
سوالی که ممکن است مطرح شود این است که مجری این پروژه کیست و یا چه افرادی هستند؟در پاسخ باید گفت مجری این پروژه و پروژه‌هایی نظیر آن که در طول سال‌های گذشته ینز وجود داشته یک طرز تفکر است. شاید برای این‌طرز فکر در ادوار مختلف اسامی سیاسی انتخاب شده باشد اما باید دانست گروهی در کشورمان حضور دارند که از نظر فکری بسیار بسته هستند و تصور ‌می‌کنند کشور وقتی آباد ‌می‌شود که خودشان سکان‌دار امور باشند. آنان عمیقا معتقدند وضعیت فعلی کشور محصول تفکر و افرادی غیر از آنان است و خودشان دخل و تصرفی در بروز این شرایط ندارند. این طیف فکری ‌می‌گوید هرچه خالص‌تر شرایط کشور بهتر!یعنی بایستی آنقدر حذف صورت گیرد تا تنها کسانی که به واقع خالص و از هر آلودگی سیاسی منزه هستند در جایگاه‌های مختلف قرار گیرند. آن زمان است که شرایط کشور در زمینه‌های مختلف بهبود پیدا ‌می‌کند. ضمنا باید تاکید نمایم که از منظر این گروه، برای خدمت در عرصه‌های مختلف به تخصص نیازی نیست بلکه همین که فردی در دایره خودی‌ باشد ولو بی‌سواد و بی‌تدبیر کفایت ‌می‌کند!
کد مطلب: 206277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *