۰
چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۴

عوارض جهانی حکومت‌های بسته

 محمد جواد پهلوان
عوارض جهانی حکومت‌های بسته
حکومت‌های بسته و غیر شفاف فقط برای مردم خود دردسر ایجاد نمی‌کنند بلکه این دولت‌ها برای مردم سایر جهان نیز اسباب زحمت و نگرانی هستند.
نمونه بارز این موضوع را در ماجرای بیماری همه‌گیر کرونا شاهد بودیم.اگر حکومت چین حکومتی شفاف بود و اطلاعات در چرخش بود قطعا سازمان‌های جهانی بهتر ‌می‌توانستند وارد عمل شوند. ولی عملا با رفتاری که دولت چین از خود بروز داد اولا دنیا دچار خطا شد و ثانیا خیلی دیر وارد عمل شد. بنابراین همانطور که عرض شد دولت‌های این چنینی فقط در حال ضربه زدن به جامعه خود نیستند. در موضوعاتی نظیر کرونا باز هم ثابت شد رفتارهای حکومتی این دولت‌ها ‌می‌تواند اثرات اش نا محدود و عالم‌گیر باشد.
ضمن آنکه باید در نظر بگیریم که به میزان اثرگذاری این حکومت‌ها دارند تصمیمات شان ‌می‌تواند برد بیشتری داشته باشد. به هرحال از آنجا که کشور چین از نظر جمعیتی و اقتصادی کشوری موثر در گیتی است قطعا تصمیمات حاکمان‌اش وسعت بسیاری دارد. از همین رو وقتی کشوری مثل چین در مورد موضوعات حساسی مثل یک بیماری جدید اینگونه رفتار بسته‌ای از خود نشان ‌می‌دهد و اجازه ن‌می‌دهد اطلاعات صحیح به دنیا مخابره شود سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های دیگر دچار خطا ‌می‌شوند.
این مقدمه را عرض کردم تا بگویم به نظر ‌می‌رسد ما باز هم شاهد یک رفتار غیرمسئولانه از جانب حکومت چین در مورد یک بیماری عجیب دیگر هستیم.
‏حدود ۲ ماه است که در شمال چین عفونت‌های حاد تنفسی به ویژه در کودکان شیوع بالایی دارد. WHO از چینی‌ها درخواست اطلاعات بیشتری کرده. آنها هم در پاسخ گفته‌اند که اتفاق جدیدی نیفتاده؛ ترکیبی از مایکوپلاسما، آنفولانزا، آدنوویروس و RSV در حال چرخش است! همین اطلاعات باعث نگرانی جدیدی برای دنیا شده و عده ای از کارشناسان معتقدند چه بسا باید منتظر زمستان سختی باشیم.
البته ممکن است این بار ماجرای کرونا تکرار نشود و اطلاعات حکومت چین صحیح باشد ولی با تجربه تلخی که دنیا از چین دارد به نظر باید هم حق داد که خواستار رفتار بهتری از چینی‌ها در چنین مواردی باشد.
بنده امیدوارم این بار بیماری جدید که از چین در حال شیوع است قرابتی با ماجرای کرونا نداشته باشد و موضوع ختم به خیر شود.
کد مطلب: 207251
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *