۰
دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
به بهانه روز نيروی دريايی، مردم‌ سالاری ناوشکن‌های ساخت ايران را معرفی می کند

پيشتازی ناوشکن‌های کلاس موج

«نيروي دريايي امروز در بسياري از نقاط عالم و در کشور ما يک نيروي راهبردي است؛ به چشم يک نيروي راهبردي به نيروي دريائي بايد نگريسته شود» اين سخنان فرمانده کل قوا در جمع فارغ‌التحصيلان دانشکده افسري نيروي دريايي ارتش نوشهر را مي‌توان به نقشه راه نيروي دريايي ارتش محسوب کرد.
پيشتازی ناوشکن‌های کلاس موج
گروه سياسي - فخري سادات مسچي: «نيروي دريايي امروز در بسياري از نقاط عالم و در کشور ما يک نيروي راهبردي است؛ به چشم يک نيروي راهبردي به نيروي دريائي بايد نگريسته شود» اين سخنان فرمانده کل قوا در جمع فارغ‌التحصيلان دانشکده افسري نيروي دريايي ارتش نوشهر را مي‌توان به نقشه راه نيروي دريايي ارتش محسوب کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در طول تاريخ تمدني ايران باستان، براي نيروهاي دريايي جايگاه ويژه اي قائل بودند و حتي در زمان پادشاهي هخامنشيان و فتح مصر گفته مي‌شود که نيروي دريايي ايران نقش به سزايي داشته است.
در طي اين چند هزار سال هرگز ايران نيروهاي خود را از خليج هميشگي فارس خارج نکرد و با نيروي دريايي قدرتمند خود بر اين خليج همواره حکمراني کرده بود. حتي در زمان شاه عباس که انگليسي‌ها بندرعباس را اشغال کرده بودند، اين نيروهاي زميني به همراه نيروهاي دريايي بودند که اين بندر را از اشغالگران انگليسي و جزاير ايراني را از پرتغالي‌ها پس گرفتند.
پس از آن همواره ايران در خليج فارس يکه تازي مي‌کند و هميشه دست برتر را داشته است. تا به جنگ اخير مي‌رسيم و در عملياتي غرور آفرين به نام مرواريد، نيروي دريايي ارتش به کمک تکاوران، نيروي هوايي و ناوچه پيکان توانست نيروي دريايي رژيم بعث را براي هميشه نابود کند و اين کشور حتي تا به امروز نتوانسته دوباره اين نيرو را بازسازي کند.
از جماران تا ديلمان
اين روزها اما به مناسبت روز نيروي دريايي (سالروز عمليات مرواريد) نيروي دريايي ارتش اقدام به آب اندازي ناوشکن جديد خود به نام ديلمان مي‌کند.
اما اولين ناوشکن توليد داخل ايران «جماران» بود که براي اولين بار در داخل کشور ساخته شد.
تا پيش از آن در کلاس ناوشکن‌هاي با بيش از 1000 تن چند ناوشکن کلاس الوند از جمله البرز، سبلان و الوند پيش از انقلاب و توسط آمريکا ساخته شده و تحويل داده شده بود.اما بعد از انقلاب با دستور فرماندهي کل قوا، ناوشکني ساخته شد که قدرت انتقال هليکوپتر را نيز داشت.
در ابتداي شروع ساخت اين کشتي، که همزمان با شروع تحريم‌ها در دولت نهم و دهم بوده است، بسياري از کشورها براي کمک به ايران همراهي نکردند اما وقتي اين ناوشکن به اتمام رسيد و به دريا انداخته شد، براساس سخنان فرماندهان نيروي دريايي آن زمان، همان‌هايي که پاسخ‌هاي ما را ندادند، شروع به پايم دادن کردند که مي‌خواهند در اين پروژه سهيم شوند که البته بيشتر براي سردرآوردن از کار ما بود تا کمک به ساخت ناوشکن.
پس از آن ناوشکن‌هاي ديگري در پروژه موج توليد و به آب انداخته شد که از آن جمله مي‌توان به دماوند، سهند و دنا با ظرفيت يک هزار و 500 تن اشاره کرد که البته ناوشکن دماوند در درياي صلح و دوستي خرز به آب انداخته شد.
ولي متاسفانه در يکي از روزها وقتي اين ناوشکن پس از انجام ماموريت قصد پهلوگيري در اسکله در روزي باراني و همراه با تلاطم شديد دريا را داشت با دهانه ورودي اسکله برخورد مي‌کند و هرچه نيروي دريايي تلاش مي‌کند که از غرق شدن آن جلوگيري کند، موفق نمي‌شود و اين ناوشکن به اعماق درياها مي‌رود.
بعدها ناوشکن دنا در ماموريت اخير دور کره زمين حاضر مي‌شود و به قولي امتحان خود را پس مي‌دهد.
اما روز گذشته و به مناسبت روز نيروي دريايي و سالگرد عمليات غرور آفرين مرواريد در دفاع مقدس، ناوشکن ديلمان در درياي خزر به آب انداخته شد.
آشنايي با ديلمان
ناوشکن ديلمان از فناوري بومي ناوشکن‌هاي کلاس جماران و توليدي پروژه موج است که بروز رساني شده و جديدترين نسخه آن در ديلمان پياده سازي شده است.
امير دريادار شهرام ايراني پيش از اين درباره توانمندي و کاربرد ناوشکن ديلمان، مي‌گويد: درياي خزر به عنوان درياي صلح و دوستي شناخته شده است و آنچه که امروز به عنوان ناوشکن ديلمان قرار است در درياي شمال الحاق شود، دو محور اصلي دارد.محور اول بحث تامين امنيت کشتيراني در بعد ايمني شناورها است چون درياي خزر شرايط خاص خودش را دارد و براي همين بايد شناوري مناسب با محيط درياي خزر وجود داشته باشد که بتواند هميشه براي کمک‌رساني در صحنه حضور داشته باشد. از سويي چون تمامي مراکز آموزشي نيروي دريايي در شمال کشور هستند، بايد يک شناور براي ارتقاي مهارت دانشجويان در درياي خزر حضور مي‌يافت. ناوشکن ديلمان آخرين مدل کلاس جماران است اما تجهيزات آن بروز رساني شده که متناسب با تجربيات ناوگروه 86 نيروي دريايي ارتش است و به عنوان يک شناور قدرتمند در حوزه‌هاي کشف، شناسايي و رهگيري و امداد و نجات توانمندي بالايي دارد. اما ديلمان 95 متر طول، 11متر عرض و بيش از 1400تن وزن داشته و مي‌تواند با چهار موتور خود با سرعت 30 گره دريايي (55 کيلومتر در ساعت) دريانوردي کند. اين شناور قابليت‌هاي پدافندي، آفندي و رهگيري همزمان اهداف هوايي، سطحي و زيرسطحي دارد و مجهز به سامانه جامع مديريت نبرد و جنگ الکترونيک است. ديلمان قابليت رديابي جنگنده‌ها و موشک‌هاي کروز را داراست. باند پرواز بالگرد دريايي AB در اين ناوشکن وجود دارد. سامانه منحرف‌کننده موشک‌ها، سامانه موشکي پدافند پيشرفته هوايي و رادار چهار وجهي از ديگر ويژگي‌هاي ديلمان است. اين رادار مي‌تواند اهدافي مثل شناور، هواپيما، بالگرد، پهپاد و موشک کروز را کشف و تعقيب کند. ديلمان، توان کشف و رهگيري بيش از 100 هدف سطحي و هوايي را دارد. اين ناوشکن مجهز به موشک‌هاي کروز برد متوسط و برد بلند، انواع توپ‌هاي دفاعي و سامانه دفاع نقطه‌اي است و همچنين اژدر  روي اين ناوشکن نصب شده است. ديلمان مجهز به موشک قادر و قدير است.
امير دريادار حبيب‌الله سياري درباره امکانات و تجهيزات ديلمان به ايسنا گفت: «روز سي ام بهمن سال 88 که ناوشکن جماران توسط رهبر انقلاب الحاق شد، ايشان فرمودند نمونه‌هاي بعدي ناوشکن‌ها بايد از جماران برتر باشد. مفهوم اين حرف اين است که ناوشکن جديد بايد از نظر سامانه سلاح و ساير تجهيزات بهتر از نسل قبلي باشد.
ديلمان که يکي از محصولات پروژه موج است بايد از نظر فناوري پيشرفته تر از نمونه‌هاي قبلي باشد يعني ديلمان بايد از سهند، دماوند و جماران بهتر باشد. ما بايد از فناوري نوين و بروز استفاده کنيم تا توانمندي ناوشکن خود در نبرد سطحي، هوايي و زيردريايي را ارتقا دهيم و ناوشکن ديلمان از اين نظر، تجهيزات به روز و متناسب با فناوري روز دارد.»
وي همچنين درباره اهميت به کارگيري ديلمان در درياي خزر، گفت: «ما بايد درياي خزر توانمندي داشته باشيم زيرا در هر جا ما توانمندي داشته باشيم، منافع ملي خود را مي‌توانيم حفظ کنيم. ما به اندازه کافي تجهيزات دريايي در جنوب داريم و نياز است در درياي خزر هم ناوشکن و انواع تجهيزات داشته باشيم تا اقتدارمان را نشان دهيم و اگر اتفاقي افتاد، از منافع خود حفاظت کنيم.
نمي‌توانيم بگوييم چون در يک مرز امنيت وجود دارد پس به نيروي نظامي نيازي نيست. نمي‌شود روي آينده حساب باز کرد و اگر پيش‌بيني خوبي از آينده نداشته باشيم، غافلگير مي‌شويم. ما بايد آمادگي نظامي خود را در همه مرزهاي زميني، دريايي و هوايي حفظ کنيم.»
اميدواريم با بومي شدن فناوري‌هاي دريايي ايران درآينده بتواند در بحث توليد ناوهاي هواپيما بر و ابرشناورهاي تهاجمي و لجستيک ورود پيدا کرده و سطح دستاوردهاي خود را به عنوان نيرويي راهبردي بسيار گسترده‌تر کند.
کد مطلب: 207127
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *