۱
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۴

تئوری معادله فراگیر

علی ودایع
خاورمیانه که مهد تمدن های بزرگ و تاریخی است این روزها شاهد وقوع جنایت هایی است که در دوران پیش از تاریخ نیز نمونه ها آن ثبت نشده است. انسان های بی گناه دسته دسته توسط تروریست های تکفیری با عناوینی همچون داعش ، القاعده ، جبهه النصره ، فتح الاسلام ، طالبان و ده ها عنوان دیگر که در ریاض انتخاب شده است ؛ کشته می شوند.
تئوری معادله فراگیر
خاورمیانه که مهد تمدن های بزرگ و تاریخی است این روزها شاهد وقوع جنایت هایی است که در دوران پیش از تاریخ نیز نمونه ها آن ثبت نشده است. انسان های بی گناه دسته دسته توسط تروریست های تکفیری با عناوینی همچون داعش ، القاعده ، جبهه النصره ، فتح الاسلام ، طالبان و ده ها عنوان دیگر که در ریاض انتخاب شده است ؛ کشته می شوند.
به قول دیپلمات همیشه خندان و ظریف جمهوری اسلامی ، رژیم سعودی حاکم بر عربستان به شکلی دیوانه وار و غیرعقلانی دست به جنایت های کوچک و بزرگ می زند. ریاض که پدرخوانده دیکتاتورهای مرتجع عرب شناخته می شود پس از موج بهارعربی و تفاهم برجام به جنون سادیسمی مبتلا شده است. سعودی ها که چیزی برای از دست دادن ندارند عالم و آدم را در عراق ، سوریه ، افغانستان ، لیبی ، یمن و ده ها نقطه دیگر به آتش کشیده اند تا برای خود حاشیه امن ایجاد کنند.
عربستان که توان نظامی و انسانی قابل توجهی ندارد برای کاهش هزینه های خود نفت جنون را بر پیکره کشورهای عربی و ترکیه ریخت تا ایران را به آتش بکشد.سعودی ها ظرف 5سال گذشته شاید توانسته باشند هزاران انسان بی گناه را در جدال نیابتی به کام مرگ بفرستند اما مساله بغرنج اینجاست که آنها با تمام اعراب مرتجع، دانش سیاست ندارند.
می توان گفت، دنیای سیاست دنیای عجیبی است که اگرچه از برخی قوانین و معادلات ژئوپلیتیکی پیروی می کند اما در چشم برهم زدنی یک اتفاق انقلابی همه آنچه که بافته شده بود را نخ نما می کند. مساله دردناک برای ریاض اینجاست که ریسندگی و بافندگی معادلات خاورمیانه کارخانه ای است که با پول و توطئه های سعودی از کار نمی افتد. سعودی ها در هر نقطه ای که وارد نبرد مستقیم یا جنگ نیابتی شده اند به معنی واقع کلمه زمین گیر شدند. آنها در کمال بهت و ناباوری شاهد معادلات جدیدی هستند که در نهایت مرگ را برای تروریسم تحت حمایت آنها رقم خواهد زد.
کودتای بچه گانه «فتح الله گولن» که با دلارهای کثیف سعودی از قطر تحت نظر برخی کشورهای ناتو در پایگاه نظامی اینجرلیک کلید خورد، منجر به انقلابی در سیاست های ترکیه و تصویر معادله ای جدید شده است. دیکتاتورهای عرب مرتجع که شکل گیری آنها با نگاه عرب و عجمی گره خورده بود خنجر خیانت را در شب کودتا از پشت، ترکیه را خراشید تا آتاطیب از توهم عثمانی فاصله بگیرد.سعودی برنامه های بلندمدتی برای ادامه جنگ پداران خود علیه عثمانی داشتند اما جنون ریاض کار دست عربستان داد.
اردوغان پساکودتا شباهت های زیادی به اردوغان سال های نه چندان دور دارد که رفاقت با تهران را بر رقابت ترجیح می داد. سفر نمایشی رئیس جمهوری ترکیه به سنت پترزبورگ ، دهن کجی به واشنگتن بود که پیام های کشنده ای برای اعراب مرتجع مخابره کرد. در تصویر جدیدی که از معادلات خاورمیانه در حال شکل گیری است ، بسیاری از توطئه های سعودی و تروریست های چند ملیتی نقش برآب خواهد شد.
باتوجه به اتفاقات یک هفته اخیر می توان گفت که ترکیه پساکودتا در جهان چند قطبی و بازی های جنگ سرد دوم ترجیح داده که در بلوک کشورهای شرقی برای خود جایی بازکند. دیدار ناگهانی ظریف از آنکارا و سفر قریب الوقوع اردوغان به تهران را می توان مهر تاییدی بر تئوری ائتلاف فراگیر قلمداد کرد.
ایران و روسیه که در عرصه های مختلفی همکاری هایی داشتند در جریان جنگ با تروریست های تکفیری به اتحادی موسوم به ائتلاف متحدین دمشق دست یافتند ؛ براساس تئوری ائتلاف فراگیر، ترکیه پساکودتا و حتی آذربایجان نیز وارد اتحاد بزرگی شدند. تشکیل ائتلاف فراگیر که نظریه آن در لحظات جدال ترکیه با کودتاچیان با ظرافت در تهران نوشته شد، دارای پیچیدگی هایی است که با کوچک ترین خطا می تواند سعودی ها را فعال کند. موضع گیری های مغرضانه با هدف تصفیه حساب های حزبی همانند تخریب برجام ، کام رسانه های سعودی را شیرین خواهد کرد. در طرف مقابل این احتمال وجود دارد که واشنگتن گولن را تحویل آنکارا دهد یا آن که وی را راهی قاهره نماید. سعودی ها که با دلارهای سیاه دیگراین را تطمیع می کنند تلاش می کنند روسیه را با خریدهای تسلیحاتی از مدار خارج کنند اما تهدید اساسی اینجاست که داعش با فرمان ریاض ترکیه و احتمالا روسیه را به آتش بکشد. در این میان تل آویو با عملیات روانی سنگین تلاش می کند ائتلاف فراگیر را ضمن تحریک اعراب مرتجع ناکام بگذارد. خاورمیانه روزهای سرنوشت سازی را در پیش دارد.
کد مطلب: 59428
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *