۰
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۶

یک نشریه آمریکایی: هیچ قدرتی در منطقه مانند ایران شرایط مقابله با داعش را ندارد

نشریه نشنال اینترست در گزارشی به موضوع همکاری های مشترک ایران و آمریکا بر سر داعش پرداخته است.
یک نشریه آمریکایی: هیچ قدرتی در منطقه مانند ایران شرایط مقابله با داعش را ندارد
در این گزارش آمده است: در حالی که گروه تروریستی داعش منافع آمریکا را تهدید می کند، اما فرصتی منحصر به فرد برای «تنظیم مجدد» برابری در خاورمیانه و انتقال روابط فعال منطقه ای ایجاد می کند؛ فرصتی برای فروکش کردن جنگ سرد میان ایران و عربستان سعودی و ایجاد روابط همکاری‌های جدید با ایران.

در حالی که آمریکا به سمت تشدید جنگ علیه داعش و ایجاد ائتلاف جدیدی علیه این گروه تروریستی پیش می رود، مهم این است که ایران در این پروسه شامل شود. از سوی دیگر، منافع آمریکا و ایران به طور فزاینده‌ای در خاورمیانه و حضور دشمن مشترک به یکدیگر رسیده اند؛.این در حالی است که هیچ قدرتی در منطقه همانند ایران در شرایط مناسبی برای مقابله با گروه تروریستی داعش وجود ندارد.

مهم این است که، ایران می تواند بخش کلیدی از هرگونه راه حل معناداری برای بی ثباتی در منطقه و هرگونه تلاشی برای حفظ یک دولت متحد در عراق باشد. با اطلاع رسمی از نقشی که ایران می تواند در درگیری‌‎های منطقه ایفا کند، این کشور می تواند به کشوری سازنده در منطقه‌ی خاورمیانه تبدیل شود.

با وجود اظهارات عمومی ایران، این کشور اما همواره تمایل خود را برای همکاری بر سر داعش اعلام کرده است. تصمیم ایران برای کنار گذاشتن حمایت خود از نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق تصمیمی بر اساس ترس و یا پاسخی به تهدیدات اعمال شده از سوی داعش نبود، بلکه بیانگر انعطاف پذیری و تطابق این کشور با قدرت های منطقه ای بود.

به عبارت دیگر، ایران به دنبال تصویر و چشم اندازی بزرگتر برای آینده‌ی خاورمیانه و فراتر از داعش و بر پایه سیاست های خارجی این کشور بر پایه دو ملاحظه است؛ نقش ایران در معماری منطقه شامل سوریه و افزایش ماهیت فرقه گرایی درگیری ها و سیاست ها در منطقه است.

اگر همکاری‌های ایران و غرب بر سر داعش، نقش ایران در منطقه را حفظ کند و به کاهش نزاع های فرقه ای منجر شود، این کشور در این مبارزه شرکت خواهد کرد.

برای ایران، حضور و همکاری شفاف در این زمینه به چگونگی پذیرش و معرفی این کشور به عنوان بخشی از پروسه همکاری‌ها بستگی دارد.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42028
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *