۰
جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۹

شکست خط قرمز سعودی توسط قاهره

علی ودایع
دور جدید مجادلات میان قاهره و ریاض اگرچه به سرخط خبرهای خاورمیانه تبدیل نشده است اما تبعات این اتفاق ذهن تحلیل گران را درگیر خود کرده است. سعودی ها همواره در دوقطبی عشق و نفرت با سرزمین فراعنه رابطه داشته اند.
شکست خط قرمز سعودی توسط قاهره
دور جدید مجادلات میان قاهره و ریاض اگرچه به سرخط خبرهای خاورمیانه تبدیل نشده است اما تبعات این اتفاق ذهن تحلیل گران را درگیر خود کرده است. سعودی ها همواره در دوقطبی عشق و نفرت با سرزمین فراعنه رابطه داشته اند. موضوع اساسی اینجاست که ریاض خود را پدرخوانده اعراب می داند اما حیثیت تاریخی مصر نسبت به این ادعا بعضا واکنش های آلرژیک نشان می دهد.
عربستان در برهه ای با «جمال عبدالناصر» همراه شد اما همواره با همراهی اخوان المسلمین برای قاهره دردسرساز بوده است. نباید فراموش کرد که دست بوسی «حسن البنا» در ریاض اقدامی است که در تاریخ ثبت شده اما ریاض در جریان کودتا برعلیه «محمدمرسی» ایفای نقش کرد.
رئیس جمهوری مصر، ژنرال «السیسی» از همان ابتدا می دانست که خیلی زود در مدار نفرت سعودی گرفتار خواهند گرفت ؛ به همین دلیل موازنه شراکت میان آمریکا و روسیه را در دستور کار قرار داد. شکست تلاش سعودی ها برای تطمیع السیسی و محار رفتارهای قاهره منجر به بازگشت اخوان المسلمین در مدار عشق سعودی و حمایت از تروریست های تکفیری در صحرای سینا شد.
دیدار وزیرخارجه مصر با وزیرخارجه ایران در ماه سپتامبر مسئله ای بود که از دید سعودی ها به عنوان یک گناه نابخشودنی به وقوع پیوست و در سایه آن سیاست های مصر در قبال دمشق منجر به آغاز مجادله ای شد که هر روز ابعاد جدیدتری به خود می گیرد .
روابط بين مصر و عربستان سعودي پس از آنکه مصر از پيش نويس قطعنامه روسيه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد در زمينه حلب حمايت کرد، به تيرگي گرائيده است . راي مصر در روز 8 اکتبر در حمايت از قطعنامه روسيه در شوراي امنيت درباره حلب وجود شکاف بي سابقه اي بين مصر و قويترين متحد عرب اين کشور يعني عربستان سعودي را برملا کرد. اين راي مصر باعث شد عربستان سعودي اين اقدام مصر را براي اولين بار بطور آشکارا محکوم کند .
برخی اعضای شورای همکاری های خلیج فارس تلاش های زیادی انجام داده اند تا ریاض را با قاهره آشتی دهند اما دو طرف هیچ تمایلی به رفاقت بایکدیگر ندارند. عربستان ظرف 2ماه اخیر کمک های شرکت نفتی آرامکو را قطع کرده و حملات رسانه ای علیه دولت مصر نیز افزایش یافته است اما قاهره که را کرملین و کاخ سفید بازی می کند به تلافی ریاض به تهران چشمک زده است.
حرف و حدیث های سفر قریب الوقوع سفر« طارق ال ملا » وزیرنفت مصر به ایران آنچنان سنگین بود که تکذیب همزمان تهران و قاهره نیز نتوانست بار روانی آن را پاک کند. حملات تند الجزیره ، العربیه،الحدث ، عکاظ و حتی الشرق الاوسط نشان می دهد که شورای همکاری های خلیج فارس کمر به سقوط قاهره یا تطمیع مصر بسته است.
خبرهای رسیده از قاهره نشان می دهد که در در واکنش به بازديد يک مقام عربستاني از سد رنسانس در اتيوپي ، مصر عزم خود را برای اعزام یک مقام عالی رتبه به ایران جزم کرده است.همراهی قطری ها در بازی جدید سعودی ها در اتیوپی اقدامی است که پروژه کلان سقوط سرزمین فراعنه را باورپذیرتر کرده است.
امروز در چشمان السیسی می توان برق شوق سفر به تهران و آغوش گشاده ایرانی ها را به خوبی می توان مشاهده کرد اما قاهره نگران عملیات روانی سعودی ها علیه مصر است. واقعیت روابط مصر و عربستان این است که قاهره از خطوط قرمز سعودی در حال عبور است ؛ رفتارهای عصبی سعودی سرعت و شدت این اتفاق را تشدید می کند.
ریاض که همه داشته های خود را جنگ نیابتی از دست داده است مطمن است که به زودی یک مقام عالی رتبه مصر راهی تهران خواهد شد اما تلاش می کند سطح آن را حداقل کاهش دهد.عبور قاهره از خطوط قرمز سعودی اتفاقی است که قطعا واکنش های تند سعودی را برمی انگیزد و آنها با تشدید حملات تروریستی از السیسی انتقام خواهند گرفت.
کد مطلب: 64719
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *