۱
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۷

پیام حضور کم سابقه ملت در انتخابات

دکتر علی نصیری*
حضور هفتاد درصدی ایرانیان در پای صندوق های رأی حضوری است که در تاریخ انقلاب اسلامی کم سابقه بوده است. شگفت آورتر حضور بی سابقه ایرانیان خارج از کشور در پای صندوقهاست.
پیام حضور کم سابقه ملت در انتخابات
حضور هفتاد درصدی ایرانیان در پای صندوق های رأی حضوری است که در تاریخ انقلاب اسلامی کم سابقه بوده است. شگفت آورتر حضور بی سابقه ایرانیان خارج از کشور در پای صندوقهاست. در کشوری همچون کانادا که از سر کم لطفی از گذاشتن صندوق رأی طفره رفتند، ایرانیان ناچار شدند که مسیری گاه طولانی را طی کرده و خود را به مرزهای آمریکا برای رأی گیری برسانند. در ترکیه تعرفه های رأی گیری پایان پذیرفت و در پی ازدحام و اصرار مردم، تعرفه ها از تهران و با هواپیما برای آنان ارسال شد. در تهران میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر بی نظیر بوده است و این حضور پر رنگ در همه شهرها و روستاهای دور و نزدیک مشهود است.
در پاسخ به اینکه این رخدادها حکایت از چه چیزی دارد؟ سه پاسخ واقع بینانه به این پرسش می توان مطرح کرد:
1- بهترین پاسخ اوج بیداری و هشیاری ایرانیان و درک این نکته است که صندوق های رأی تا چه میزان در سرنوشت آنان و کشورشان تاثیر می گذارد؛ حتی اگر سال ها در ایران نباشند. آفرین بر این همه بیداری و هشیاری ملت! آیا این همان ملتی هستند که زمانی، صبح به خیابان می آمدند و شعار سر می دادند: زنده باد مصدق و عصر همان روز در پی اثر پذیری از بوق و کرنایی دیگر، فریاد می زدند: مرده باد مصدق!؟
2- به رغم آن که وعده های انتخاباتی قابل توجهی از سوی جناح رقیب آقای روحانی؛ یعنی از سوی آقایان رئیسی و قالیباف داده شد و بسیاری گمان می کردند که این وعده ها به ویژه افزایش یارانه ها، باعث گرایش بسیاری از مردم به آنان خواهد شد، اما تفاوت فاحش رأی به آقای روحانی، نشان داد که بلوغ سیاسی مردم بیش از آن میزان که تصور می رفت، بالا رفته و والا شده است. این امر نقطه بس درخشان و پدیده شگفت آفرین در این مرحله از انتخابات بوده است.
3- رأی بیشتر مردم ایران به آقای روحانی پیام آور دو نکته اساسی است:
یک: چه درست و چه نادرست، عموم مردم طالب دین داری حداقلی در حوزه دین مداری و آزادی بیشتر در عرصه حقوق مدنی هستند. آنان می خواهند از فضای بازتر در عرصه فرهنگ، رسانه، سیاست و آزادی های مدنی برخوردار باشند.
دو: مردم می خواهند با جهانیان رابطه بهتر، آرام تر و به دور از تنش و چالش داشته باشند؛ گویا رشد و تولید و برطرف شدن بسیاری از ضعف های موجود را در کوتاه آمدن از کوبیدن بر طبل ستیز می انگارند.
امروز آقای روحانی با اقبال عموم مردم هم چنان سکان دار عرصه مدیریت اجرایی کشور است و چشم همه ایرانیان به عملکرد او در روزها، ماه ها و سال های آتی دوخته است. امیدواریم رئیس جمهور منتخب بتواند در سایه همراهی مدیرانی پرتلاش، متعهد و مردمی و در کنار همدلی آحاد ملت، این قرن را برای کشور با رشد و تعالی بی نظیر در همه زمینه ها به فرجام رساند. به امید فردایی روشن تر!
*قرآن پژوه و رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد
کد مطلب: 70274
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *