۰
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۸
اولین زورآزمایی استراتژیک ترامپ، موفق خواهد بود؟

اسطوره مذاکره مجدد ترامپ در زمین واقعیت

تا آن‌جا که به معامله‌ها و پیمان‌های بین‌المللی که آمریکا به آن‌ها وارد شده، مربوط می‌شود، ترامپ بیش از هر چیز عاشق یک کلمه است: Renegotiation. یک کلمه‌ای که ترجمه فارسی آن دو کلمه می‌شود: مذاکره مجدد! ترامپ بلافاصله پس از مذاکره مجدد، گزینه دیگری را نیز پیش روی جامعه بین‌الملل قرار می دهد و آن خروج کلی آمریکا از معامله‌هایی است که تا به حال درگیر آن‌ها بوده است.
اسطوره مذاکره مجدد ترامپ در زمین واقعیت
تا آن‌جا که به معامله‌ها و پیمان‌های بین‌المللی که آمریکا به آن‌ها وارد شده، مربوط می‌شود، ترامپ بیش از هر چیز عاشق یک کلمه است: Renegotiation. یک کلمه‌ای که ترجمه فارسی آن دو کلمه می‌شود: مذاکره مجدد! ترامپ بلافاصله پس از مذاکره مجدد، گزینه دیگری را نیز پیش روی جامعه بین‌الملل قرار می دهد و آن خروج کلی آمریکا از معامله‌هایی است که تا به حال درگیر آن‌ها بوده است.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، ترامپ کلیه پیمان‌هایی که مورد امضای واشنگتن قرار گرفته است را از این دریچه می‌نگرد. او سعی می‌کند جامعه بین‌الملل را در فضای ترس ناشی از خروج آمریکا از معاهدات بین‌المللی قرار دهد تا بدین ترتیب کشورهای دیگر دستور کار مذاکره مجدد وی را بپذیرند.
برجام یا توافق هسته‌ای تنها موردی نیست که ترامپ «راه‌کار» مذاکره مجدد خود را در مورد آن، بر زبان آورده است. وی می‌گوید برجام قرارداد ناقصی است که یا باید مورد مذاکره مجدد قرار گیرد یا آمریکا از آن خارج می‌شود. اما وی این الگوی کلان را صرفاً در مورد برجام به کار نمی‌برد.
آن‌جا که به سیاست‌های اقتصادی آمریکا مربوط می‌شود، ترامپ موضع سخت‌گیرانه‌تری را دنبال می‌کند! گرچه هر احتمالی ممکن است و امکان دارد ترامپ نهایتاً آمریکا را به خروج از برجام وادار کند، اما وی تاکنون دو بار پایبندی ایران به برجام را، هرچند با اکراه فراوان، تأیید کرده است. اما در قبال تعهدات تجاری و اقتصادی، ترامپ موضع سخت‌گیرانه‌تری داشته و حتی این میزان از محافظه‌کاری را نیز به خرج نداده است!
معاهده آب و هوایی پاریس به امضای 195 کشور دنیا رسیده بود و وقتی ترامپ دید نمی‌تواند 194 کشور را به مذاکره مجدد مجبور کند، از این معاهده خارج شد. ترامپ، اهداف تعیین شده در معاهده آب و هوایی پاریس را در تناقض با سیاست‌های اقتصادی خود (به خصوص سیاست‌های حوزه انرژی) می‌دید و برای خارج کردن آمریکا از این معاهده، درنگ نکرد.
ترامپ بلافاصله پس از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در ژانویه 2017 آمریکا را از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک، که 12 کشور آسیا-اقیانوسیه (به جز چین) را دربرمی‌گیرد، خارج ساخت. وی باز می‌دید که زورش به این نمی‌رسد که مجدداً 11 کشور را به پای میز مذاکره بکشاند و به همین دلیل گزینه خروج را برگزید.
در پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، نفتا، اما وضعیت فرق می‌کرد. سه کشور مکزیک، کانادا و آمریکا در این پیمان تجارت آزاد حضور دارند و این‌جا دقیقاً جایی بود که زور بازوی ترامپ، حداقل برای آغاز مذاکره مجدد بر سر اصول و مفاد پیمان تجارت، می‌چربید.
دو دور مذاکره برای چیزی که «مدرن‌سازی» نفتا نامیده می‌شود تاکنون برگزار شده و دور سوم آن نیز دیروز (شنبه اول مهر) در کانادا برگزار شد.
مکزیک و کانادا به شدت به اقتصاد آمریکا وابستگی دارند و این جا دقیقاً جایی بود که ترامپ می‌توانست الگوی مذاکره مجدد خود را پیاده کند. 75 درصد صادرات کالاهای کانادایی به بازار آمریکا است. جغرافیا به کانادا دیکته کرده که آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش باشد و پیمان نفتا باعث شده بود تا از سال 1994 تاکنون بسیاری از کالاهای کانادایی بتواند بدون پرداخت تعرفه در بازار آمریکا به فروش برسد. اقتصاد کانادا از این پیمان در بیش از دو دهه گذشته استفاده کرده و سرمایه قابل توجهی از آمریکا جذب کرده بود.
با این حال، ترامپ می‌گوید این پیمان تجاری به نفع کانادا و مکزیک و به ضرر آمریکا است و باعث می‌شود تا شغل‌های آمریکایی از دست بروند و کارگران آمریکایی بیکار شوند. ترامپ می‌گوی این پیمان باعث کسری تجاری شدید اقتصاد امریکا شده است.
در صورتی که پیمان نفتا به هم بخورد، کانادا و مکزیک برای صادرات کالاهایشان به آمریکا باید طبق قوانین سازمان تجارت جهان تعرفه 3.5 درصدی بپردازند. کارشناسان بر این نظرند که این امر باعث می‌شود تا اقتصاد کانادا 1.9 درصد کوچک‌تر شود و مشاغل زیادی در این کشور از دست برود.
مکزیک حتی وابستگی بیشتری به بازار آمریکا دارد و حدود 80 درصد صادرات این کشور به آمریکا انجام می‌شود. این وابستگی‌ها باعث شده تا ترامپ تاکنون این دو کشور را به بهانه «مدرن‌سازی» پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، به پای میز مذاکره بکشاند.
با این حال، هر دو کشور کانادا و مکزیک تهدید کرده‌اند در صورتی که معامله بدی رقم بخورد از نفتا خارج خواهند شد. گزارشات علنی‌شده حاکی از این است که دولت ترامپ چنان درخواست‌هایی را مطرح کرده که این پیمان را به کلی از حالت یک پیمان تجارت آزاد خارج می‌سازد و محدودیت‌های بسیاری برای تجارت با آمریکا ایجاد می‌کند.
باید دید فشارهای ترامپ در این مورد به کجا ختم می‌شود و اجرایی شدن فرمول مذاکره مجدد وی در اولین نقطه چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ حمایت‌گرایی اقتصادی و جنگ با تجارت با آزاد رسماً در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفته و باید دید آیا کانادا و مکزیک تسلیم این «پارادایم اقتصادی جدید» می‌شوند یا خیر.
 
کد مطلب: 74278
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *