۰
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۴۹
«مردم‌سالاری آنلاین» پاسخ می‌دهد

اگر با خودروهای گران‌قیمت تصادف کردیم چه کار کنیم؟

پیش‌تر، یکی از مهم‌ترین دلواپسیهای رانندگان این بود که مبادا با خودرویی گران‌قیمت تصادف کنند و با زدنِ خسارتی، هر چند جزئی، گرفتارِ زیانِ مالیِ هنگفت و خانمان‌ براندازی شوند و کار به توقیفِ اموالشان نیز بکشد؛ خساراتی که تعهداتِ بیمه‌گذار نیز پاسخگوی آنها نبود.
تصادف با خودروهای گران‌تر به صرفه‌تر از تصادف با خودروهای ارزان‌تر است.
تصادف با خودروهای گران‌تر به صرفه‌تر از تصادف با خودروهای ارزان‌تر است.
پیش‌تر، یکی از مهم‌ترین دلواپسیهای رانندگان این بود که مبادا با خودرویی گران‌قیمت تصادف کنند و با زدنِ خسارتی، هر چند جزئی، گرفتارِ زیانِ مالیِ هنگفت و خانمان‌ براندازی شوند و کار به توقیفِ اموالشان نیز بکشد؛ خساراتی که تعهداتِ بیمه‌گذار نیز پاسخگوی آنها نبود.
به گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین»، قانونِ تازه‌ی بیمه‌ی شخصِ ثالث به یکی از مهم‌ترین نگرانیهای رانندگان در تصادف با خودروهای گران‌قمیت پایان داده است، چراکه بر پایه‌ی این قانونِ تازه خودروها تا سقفِ معینی زیرِ پوششِ بیمه هستند.
در جبرانِ خسارت، برپایه‌ی قانونهای تازه‌ی بیمه‌، بیمه‌ی شخصِ ثالث بیشینه‌ی قیمتِ خودروهای گران‌قیمت را نصفِ دیه‌ی یک مردِ مسلمان در ماههای حرام در نظر می‌گیرد، و از آنجا که دیه‌ی یک مردِ مسلمان در ماههای حرام، در سالِ ۹۷، پیرامونِ ۳۰۸ میلیون تومان است، نصفِ آن ۱۵۴ میلیون تومان می‌شود. بر این پایه، اگر خودرویی با خودرویی گران‌قمیت تصادف کند و خودرو گران‌قمیت نیز زیان‌دیده باشد، قیمتِ خودروی گران‌قمیت از نظر بیمه‌گذارِ شخصِ ثالث بیشینه ۱۵۴ میلیون تومان است و خسارتی که بیمه‌ی شخصِ ثالثِ خودروی مقصر پرداخت خواهد کرد برپایه‌ی نسبتی از این رقم خواهد بود، نه بیشتر.
شیوه‌ی محاسبه‌ی میزانِ تعهدِ مسببِ حادثه چنین است: قیمتِ گران‌ترین خودروی متعارف (۱۵۴ میلیون تومان)، تقسیم بر قیمتِ خودروی گرانبها، ضرب در میزان خسارت.
 
 چنین، کنون، اگر خودرو شما با کفِ سقفِ تعهدِ
شیوه‌ی پرداختِ خسارت از سوی بیمه بسیار شگفت‌انگیز است؛ چراکه در تصادفاتِ رانندگی هر اندازه که بهای خودرو بالا رود خسارتِ پرداختی کمتر می‌شود. به دیگر سخن، اگر با خودرویی گران‌قمیت‌تر، همچون بوگاتی، تصادف کنیم خسارتی بسیار کمتر خواهیم پرداخت تا با خودروهای ارزان‌قیمت‌تری همچون مزدا و ...
مالیِ بیمه‌ی شخصِ ثالث که هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است با خودرویی گران‌بها، برای مثال خودرویی ۱۰ میلیارد تومانی، تصادف کرد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت وارد کرد، هیچ نگرانی از برایِ بر باد رفتنِ هست و نیستتان یا به زندان افتادن یا توقیفِ اموال نداشته باشید، چراکه بیمه‌ی شما، موظف به پرداختِ میزان خسارتِ جبران‌پذیر از سویِ شما، مطابقِ فرمولِ بالا، برابر با ۹ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان، می‌شود و از آنجا که کفِ تعهدِ مالی هر بیمه‌نامه صرفا تا میزانِ خسارتِ وارده به گران‌ترین خودرو، هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است این مبلغ را بیمه می‌دهد و یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومانِ مانده را نیز باید خودتان بپردازید و چنین موضوع فیصله می‌یابد.
مثالی دیگر بزنیم. اگر شما با خودرویی که قیمتِ آن ۲۰۰ میلیون تومان است تصادف کردید و در این تصادف شما که مقصر بودید 20 میلیون تومان به خودروی گرانبها زیان وارد کردید در این صورت اگر کفِ بیمه را داشته باشید، میزان خسارتِ جبران‌پذیر از سویِ شما، برابر با ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، می‌شود که هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آن را بیمه می‌دهد و هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومانِ مانده را خود باید از جیب دهید.
 
وقتی تصادف با خودروهای گران‌تر به صرفه‌تر از تصادف با خودروهای ارزان‌تر است
می‌بینیم که این شیوه‌ی پرداختِ خسارت از سوی بیمه بسیار شگفت‌انگیز است؛ چراکه در تصادفاتِ رانندگی هر اندازه که بهای خودرو بالا رود خسارتِ پرداختی کمتر می‌شود. به دیگر سخن، اگر با خودرویی گران‌قمیت‌تر،
روحِ قانون می‌گوید کسانی که از چنان تواناییِ مالی برخوردارند که خودروهایی گران‌قیمت بخرند باید هم در برابرِ تفاوتِ خسارتِ وارده به خودروی خود پاسخگو باشند
همچون بوگاتی، تصادف کنیم خسارتی بسیار کمتر خواهیم پرداخت تا با خودروهای ارزان‌قیمت‌تری همچون مزدا و ... . این هم بدین علت است که روحِ قانون می‌گوید کسانی که از چنان تواناییِ مالی برخوردارند که خودروهایی گران‌قیمت بخرند باید هم در برابرِ تفاوتِ خسارتِ وارده به خودروی خود پاسخگو باشند.
 
زیان‌دیده چه باید بکند
حال این پرسش پیش می‌آید که دارنده‌ی خودروی گران‌قیمتِ زیان‌دیده چگونه باید خسارتِ وارد بر خودروی خویش را جبران کند؟ پاسخ ساده است. اگر خودروی گرانِ زیان‌دیده بیمه‌ی بدنه داشته باشد، پوششِ بیمه‌ی بدنه‌ی خودروی گران‌قیمت زیانِ وارده بر آن را پرداخت خواهد کرد، ولی اگر بیمه‌ی بدنه نداشته باشد دارنده‌ی خودروی گران نمی‌تواند هیچ طلبِ خسارتی از بیمه‌گذارِ خودروی مقصر یا مالکِ آن خودرو بکند.
گفتنی است، زیان‌دیده می‌تواند علیه مقصر به علتِ میزانِ افتِ قیمت دادخواست دهد. در این میان، مسئولیتی که قانون برای شخصِ مقصر در پرداختِ خساراتِ مالیِ تعیین کرده، تنها و تنها به میزانِ ۳۰ میلیون تومان تعیین شده است و بالاتر از این مبلغ، حتی با  طرحِ دادخواست، شدنی نیست و نمی‌توان مسئولیتی بیشتر از آنچه قانون برایِ مقصر مشخص کرده است بر وی تحمیل کرد. پس بر این پایه، دارندگانِ خودروهای گران‌قمیت باید خودروی خود را زیرِ پوشش بیمه‌ی بدنه درآورند تا در چنین شرایطی خساراتِ خود را از این بیمه طلب کنند، نه راننده‌ی مقصر و بیمه‌گذارِ خودروی وی.
 
 
کد مطلب: 101317
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *