۱
شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۸
مسکن پیشتاز مقاومت در مقابل کاهش قیمت

متوسط قیمت مسکن در تهران در آستانه متری ده میلیون تومان!

قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در شهر تهران در دی‌ماه امسال به‌طور متوسط به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. با روند فعلی به زودی قیمت مسکن در تهران، رکورد نجومی متری ۱۰ میلیون تومان را پشت سر خواهد گذاشت. تعداد معاملات نیز آن‌قدر کاهش یافته که حالا دیگر می‌توان گفت بازار مسکن نسبتاً قفل شده است! در بازار سرپناه چه می‌گذرد؟
مردم سالاری آنلاین تحولات بازار مسکن را بررسی می‌کند.
مردم سالاری آنلاین تحولات بازار مسکن را بررسی می‌کند.
قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در شهر تهران در دی‌ماه امسال به‌طور متوسط به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. با روند فعلی به زودی قیمت مسکن در تهران، رکورد نجومی متری ۱۰ میلیون تومان را پشت سر خواهد گذاشت. تعداد معاملات نیز آن‌قدر کاهش یافته که حالا دیگر می‌توان گفت بازار مسکن نسبتاً قفل شده است! در بازار سرپناه چه می‌گذرد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران که امروز (شنبه ششم بهمن) منتشر شد، به‌خوبی عمق گرفتن رکود در بازار مسکن را نشان می‌دهد.
در دی‌ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. نسبت به دی‌ماه سال گذشته قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۹۱ درصد افزایش یافته است! این میزان افزایش قیمت، سرپناه را به کالایی بسیار گران و اغلب غیرقابل خریدن تبدیل کرده است.
افزایش قیمت مسکن در تهران به حدی بوده است که خرید و فروش آپارتمان مسکونی به شدت کاهش یافته است. در دی‌ماه سال گذشته تعداد معاملات واحدهای مسکونی در شهر تهران بیش از ۱۹ هزار مورد بوده است. اما تعداد معاملات در ماه گذشته به ۶۷۲۱ مورد رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۶۴.۶ درصدی است!
افزایش حدوداً ۹۰ درصدی قیمت مسکن و کاهش حدوداً ۶۵ درصدی معاملات نشان می‌دهد که رکود تورمی به‌معنای واقعی کلمه بر بازار مسکن حاکم شده است. در ایران، معمولاً افزایش قیمت مسکن در پایتخت به سرعت به سایر نقاط کشور منتقل می‌شود و ظرف ماه‌های گذشته سایر شهرهای ایران نیز شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌اند.
نکته مهمی که در بازار مسکن شاهد آن هستیم، این است که علی‌رغم کاهش جدی معاملات، روندی افزایشی قیمت مسکن هنوز متوقف نشده است. در دی‌ماه امسال نسبت به آذرماه، قیمت مسکن ۲.۵ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش ماهانه باز هم بیشتر از افزایش ماهانه نرخ تورم است. گرچه بانک مرکزی انتشار آمار تورم را متوقف کرده، اما بنا به آخرین گزارش مرکز آمار، میزان افزایش ماهانه نرخ تورم در دی‌ماه امسال ۲ درصد بوده است. اگر بخواهیم گزارش مرکز آمار را ملاک بگیریم، شیب افزایش قیمت مسکن هنوز بیش از شیب تورم عمومی قیمت کالاها است. این واقعیت بدان معناست که حتی فراری دادن مصرف‌کنندگان از بازار مسکن که در نتیجه افزایش نجومی قیمت‌ها روی داده است هم باعث کاهش قیمت‌ها نشده است و همچنان مالکان و سوداگرانِ ملک در مقابل کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن مقاومت می‌کنند.
 
مسکن، پیشتاز مقاومت در برابر کاهش قیمت
قیمت ارز و طلا در اوایل مهرماه امسال رکوردهای تاریخی از خود برجای گذاشت و قیمت هر دلار آمریکا حتی تا ۱۹ هزار تومان هم بالا رفت. با این حال، در ماه‌های بعد نرخ دلار کاهش یافت و تا کانال ۱۰ هزار تومانی و ۱۱ هزار تومانی پایین آمد.
این رویه اما هیچ‌گاه برای قیمت مسکن تکرار نشد و در ماه‌های اخیر، نرخ مسکن به‌صورت بی‌وقفه در حال افزایش بوده است. در واقع، در میان بازارهای رقیب که در یک سال اخیر شاهد تقاضاهای سوداگرانه بسیاری بوده‌اند، مسکن بیشترین مقاومت را در مقابل کاهش قیمت داشته است.
این مقاومت، رکود را بر بازار خرید و فروش مسکن حاکم ساخته است و به سرعت این رکود، به بخش ساخت‌وساز واحدهای مسکونی نیز سرایت کرده است. در واقع، جهش قیمت مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی را که در آن اشتغال چشمگیری ایجاد شده و با صنایع مختلفی در ارتباط است، به رکود کشانده است. افزایش قیمت مصالح نیز در ماه‌های اخیر مزید بر علت شده و رکود در ساخت و ساز را تشدید کرده است.
 
قیمت‌های نجومی مسکن در تهران
گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که در ماه گذشته، متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی در منطقه یک تهران به ۲۳.۱ میلیون تومان رسیده است. این بدان معناست که قیمت یک واحد ۸۰ متری در شمال شهر تهران به‌طور متوسط به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. دی‌ماه سال گذشته متوسط قیمت مسکن در منطقه یک، کمتر از متری ۱۱ میلیون تومان بوده و قیمت مسکن در این منطقه افزایش بیش از دو برابری را تجربه کرده است.
در سایر نقاط تهران نیز قیمت مسکن افزایش شدیدی را تجربه کرده است. کمترین قیمت مسکن در تهران متعلق به منطقه ۱۸ (نقاطی نظیر یافت آباد و شمس آباد) بوده که در آن‌جا نیز متوسط قیمت مسکن به متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است!
 
کد مطلب: 101784
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *